Najnowsze wydanie tło Najnowsze wydanie miesięcznika BANK
Czytaj więcej
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
search
zamknij wyszukiwarkę
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIRON
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Miesięcznik
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • WIRON
  • Firma
  • Blogi
  • O nas
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Artykuły | ESG | Raporty

Finansowanie przez banki projektów szkodliwych dla środowiska a ryzyko reputacyjne

30.07.2021 17:51 Dr Łukasz Kurowski | dr hab. Joanna Rutecka-Góra | Dr hab. Paweł Smaga | Szkoła Główna Handlowa / SGH
Finansowanie przez banki projektów szkodliwych dla środowiska a ryzyko reputacyjne
Fot. stock.adobe.com / Elnur
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Pracownicy Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie przeprowadzili badanie (ankieta, 1000 osób), którego celem była ocena na ile zaangażowanie banku w ochronę środowiska wpływa na decyzję klienta o wyborze jego oferty.

-Zmiany klimatu coraz mocniej wpływają na nasze życie. Jednocześnie modyfikacjom ulegają nasze preferencje decyzyjne względem produktów i usług oferowanych przez banki – piszą autorzy badania.

Polska jest krajem, który opiera swoją gospodarkę na węglu kamiennym. Niektóre banki w Polsce angażują się w finansowanie przedsiębiorstw wysokoemisyjnych, które w dużym stopniu przyczyniają się do globalnego ocieplenia klimatu.

Klienci są coraz bardziej wrażliwi na czynniki środowiskowe w swoich decyzjach finansowych, co wymusza na bankach zwiększanie zaangażowania w przyjazne środowiskowo projekty i przedsiębiorstwa

Podmioty gospodarcze z sektorów wysoko emisyjnych w coraz większym zakresie ponoszą koszty transformacji klimatycznej (np. koszty uprawnień do emisji dwutlenku węgla), co naraża je na utratę rentowności. Banki, które udzieliły finansowanie takim podmiotom mogą ponieść straty kredytowe.

W związku z finansowaniem projektów i przedsiębiorstw wysokoemisyjnych, banki muszą się również liczyć z ryzykiem utraty reputacji. Klienci są coraz bardziej wrażliwi na czynniki środowiskowe w swoich decyzjach finansowych, co wymusza na bankach zwiększanie zaangażowania w przyjazne środowiskowo projekty i przedsiębiorstwa – zauważają badacze z SGH.

Cena czy środowisko?

Pytanie zadane w ankiecie: Oceń w jakim stopniu (w skali od 1 – w ogóle nie zwracam uwagi, do 8 – zwracam bardzo uwagę), przy wyborze produktów i usług bankowych (np. rachunku bankowego, depozytu lub kredytu), zwraca Pani/Pan uwagę na zaangażowanie banku w ochronę środowiska (np. skalę finansowania projektów sprzyjających środowisku)?

Co wiemy o zmianach klimatu?

– 74% badanych wie, że przyczyną globalnego ocieplenia jest działalność człowieka;

– 79% badanych wie, że dwutlenek węgla jest gazem cieplarnianym;

– 44% badanych wie, że w ciągu 30 lat poziom mórz może wzrosnąć o 30 cm.

Czynniki środowiskowe mają niemałe znaczenie

Warunki cenowe (tj. koszty i oprocentowanie) ciągle mają dominujące znaczenie przy wyborze produktów i usług bankowych. W skali od 1 do 8 znaczenie warunków cenowych respondenci oceniają średnio na 6,3.

Zaskakująca wydaje się wysoka ocena czynników środowiskowych przy wyborze produktu i usługi bankowej. Znaczenie zaangażowania banku w ochronę środowiska w skali od 1 do 8 jest oceniane przez respondentów na 4,8.

Uzasadnia to konieczność zaangażowania banków w ochronę środowiska (np. w finansowaniu inwestycji i w bieżącym funkcjonowaniu).

Źródło: SGH

Wiek klienta a czynniki środowiskowe

Wrażliwość na czynniki środowiskowe jest największa w grupie wiekowej 25-64 lata. Jest to grupa wiekowa klientów aktywnych zawodowo, którzy gromadzą majątek i są cennymi klientami dla banku.

W związku z tym każda kampania marketingowa podkreślająca zaangażowanie banku w projekty przyjazne środowisku powinna być szczególnie kierowana do osób w tym przedziale wiekowym.

Źródło: SGH

Dodatkowe informacje o zachowaniach i wiedzy respondentów w zakresie zmian klimatu są przedstawione na filmie z podsumowaniem wyników badania. Link do filmu: https://youtu.be/l8ubseCT4Iw

Autorzy badania:

Dr Łukasz Kurowski, Adiunkt SGH - Kierownik badania, Katedra Systemu Finansowego e-mail: lkurow@sgh.waw.pl
Dr Łukasz Kurowski, Adiunkt SGH – Kierownik badania, Katedra Systemu Finansowego, e-mail: lkurow@sgh.waw.pl. Źródło: SGH

Dr hab. Joanna Rutecka-Góra, Profesor SGH, Instytut Statystyki i Demografii.
Dr hab. Joanna Rutecka-Góra, Profesor SGH, Instytut Statystyki i Demografii. Źródło: SGH
Dr hab. Paweł Smaga Adiunkt SGH Katedra Systemu Finansowego
Dr hab. Paweł Smaga, Adiunkt SGH, Katedra Systemu Finansowego. Źródło: SGH

Źródło: aleBank.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
BadaniaBankiESG / Environmental, Social and corporate GovernanceJoanna RuteckaŁukasz KurowskiPaweł SmagaRyzyko reputacyjneSzkoła Główna Handlowa / SGHZmiany klimatyczne
Autor Dr Łukasz Kurowski | dr hab. Joanna Rutecka-Góra | Dr hab. Paweł Smaga | Szkoła Główna Handlowa / SGH

Zobacz także

Okrągły Stół dla Sektora Bankowego z rekomendacjami dotyczącymi zielonego finansowania
Badanie InfoSenior 2023
Co trzeci polski senior kupuje i płaci online
Jan Cipiur
Jeśli uniknie katastrofy, nasz świat nie zwolni marszu naprzód
ZOBACZ WSZYSTKIE Z TEJ KATEGORII
Partner działu ESG
BIK - Biuro Informacji Kredytowej - Logo
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Archiwum
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2023 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na tej stronie internetowej stosujemy pliki cookies w celu zapewnienie jej prawidłowego działania, ułatwienia korzystania ze spersonalizowanych treści i reklam, oferowania funkcji społecznościowych i analizowania ruchu użytkowników, a także w celach statystycznych i marketingowych.

Wybierając przycisk „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie działających na naszej stronie internetowej. Wybierając przycisk „Zaakceptuj tylko niezbędne” odrzucasz zgodę na wykorzystywanie wszystkich tych plików cookie, które nie są niezbędne do prawidłowego jej działania. Jeżeli jednak chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz przycisk „Ustawienia” i skonfiguruj swoje preferencje. Pamiętaj, że masz prawo do wglądu w swoje ustawienia oraz możesz je zmienić w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” znajdujący się w stopce strony. Pamiętaj także, że rezygnacja z niektórych z tych plików cookie może negatywnie wpłynąć na sposób korzystania z portalu.

Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w naszej Polityce prywatności.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}