FEFRWP: Uczniowie z terenów wiejskich badają nadbałtycką przyrodę

FEFRWP: Uczniowie z terenów wiejskich badają nadbałtycką przyrodę
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Jak wygląda praca przyrodnika i badacza? Co można znaleźć w kropli wody, a jak powstaje nadmorski klif? To przykładowe tajniki nadbałtyckiej przyrody, którą poznają uczniowie szkół podstawowych i gimnazjów w ramach projektu "Zupełnie inna lekcja przyrody".

Projekt edukacji przyrodniczej realizowany jest od marca do czerwca 2017 r. w Wolińskim Parku Narodowym. Z początkiem kwietnia rozpoczęły się zapisy na zajęcia, które odbędą się podczas edycji jesiennej.

„Zupełnie inna lekcja przyrody” to projekt edukacji przyrodniczej realizowany od 2016 r. przez Fundację Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej w Centrum Współpracy Międzynarodowej w Grodnie k. Międzyzdrojów, uruchomionym przez FEFRWP pod koniec 2015 r. Jest on skierowany do uczniów szkół podstawowych i gimnazjów, w szczególności ze szkół zlokalizowanych na obszarach wiejskich oraz w miastach do 5 tys. mieszkańców. Celem zajęć jest kształtowanie wśród młodzieży świadomości i poczucia odpowiedzialności za środowisko przyrodnicze własnego regionu oraz kraju.

Jak wygląda „Zupełnie inna lekcja przyrody”?

Podczas zajęć, łączących badania terenowe z doświadczeniami i obserwacjami powadzonymi m.in. w pracowni laboratoryjnej, uczniowie wcielają się w odkrywców i badaczy, by poznawać otaczającą ich przyrodę. W ramach projektu realizowane są takie tematy, jak: różnorodność ukształtowania wybrzeża Bałtyku, mechanizmy kształtowania się klifu, bioróżnorodność wybrzeża Bałtyku, kropla wody jako prawdziwy kosmos mikroorganizmów czy krajobraz – wspólnota człowieka, roślin i zwierząt. Zajęcia są przygotowane i prowadzone przez ekspertów z dziedziny nauk biologicznych.

– Staramy się, aby zajęcia różniły się od tych prowadzonych w szkole, ale jednocześnie były inspiracją dla nauczycieli w ich pracy z uczniami. Uczniowie pracują metodą projektu – umożliwiamy im wcielenie się w rolę młodych naukowców i poprzez własne badania i eksperymenty wypracowanie własnych wniosków badawczych. Zajęcia mają ciekawą i atrakcyjną formę, a dzięki połączeniu samodzielnego odkrywania otaczającej nas natury oraz nauki sprawiają, że ich uczestnicy odkrywają w sobie nowe, nie tylko przyrodnicze zainteresowania – mówi Krzysztof Podhajski, prezes zarządu Fundacji Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej.

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI