EY: Polacy powracają do sklepów stacjonarnych, ale nie rezygnują z e-commerce

EY: Polacy powracają do sklepów stacjonarnych, ale nie rezygnują z e-commerce
Fot. stock.adobe.com / Kamon_saejueng
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W maju 2022 roku już tylko 20% badanych przyznawało, że rzadziej odwiedza sklepy stacjonarne, podczas gdy jeszcze w marcu 2021 r. ten odsetek wynosił 43% - czytamy w informacji prasowej EY komentującej piątą polską, edycję badania EY – Future Consumer Index.

Równocześnie rośnie grono konsumentów, którzy wybierają kanał e-commerce.

W maju 2022 r. 33% Polaków deklarowało, że będzie zamawiać produkty online zamiast kupować je w sklepach stacjonarnych. To o 9 punktów procentowych (wzrost z 24%) więcej niż jeszcze w marcu 2021 roku.

Ale aż 36% badanych nie ma zaufania do sprzedawców działających wyłącznie w świecie cyfrowym.

Inflacja i zakupy online

61% ankietowanych twierdzi, że rosnące ceny zmuszają ich do ograniczania wydatków, do cięcia kosztów. 

„Od kilku miesięcy kluczowym czynnikiem, który ma wpływ na rozwój e-commerce jest inflacja.  Dlatego w utrzymaniu dynamiki wzrostu rynku e-commerce największe znaczenie będą miały inwestycje w innowacje, mające wpływ na niższe koszty realizacji zamówień, a także konsolidacja tego sektora w wyniku której dzięki efektom skali sprzedawcy będą mogli zaoferować konsumentom atrakcyjne ceny”– mówi Michał Płotnicki, Partner EY Polska, Lider Sektora E-commerce.

Na co powinni uważać prowadzący e-handel?

Wyniki badanie wskazują, że kosztowne dostarczenie zamówionych produktów (37%), brak możliwości wyboru danego towaru online (24%) oraz uszkodzenie artykułu w czasie dostawy (20%) są uznawane za jednej z najbardziej frustrujących czynników podczas zakupów.

Niska jakość usług w tych obszarach może zwiększać prawdopodobieństwo odejścia konsumentów od danego dostawcy lub zwiększać chęć powrotu do stacjonarnego modelu robienia zakupów.

Piąta polska edycja badania EY –  Future Consumer Index –  przygotowana przez EY Polska przeprowadzona została w dniach 17-27  maja 2022 roku na grupie 1000 osób w wieku 18-65 lat. Swoim zasięgiem badanie objęło cały kraj i wszystkie grupy społeczne. Respondenci odpowiadali na pytania dotyczące obecnych zachowań zakupowych, nastrojów i przewidywanych postaw w najbliższej przyszłości.

Źródło: EY