Najnowsze wydanie tło Najnowsze wydanie miesięcznika BANK
Czytaj więcej
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
search
zamknij wyszukiwarkę
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • Accenture - Partner portalu - Logo
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • Blogi
  • O nas
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • Blogi
  • O nas
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • Accenture - Partner portalu - Logo
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG | Technologie i innowacje

Elektryki z dotacją tańsze od aut spalinowych?

19.01.2023 13:00 mb | BANK.pl
Elektryki z dotacją tańsze od aut spalinowych?
Źródło: PKO Leasing
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W 2022 r. średnia cena netto leasingowanego samochodu elektrycznego była o zaledwie 10% wyższa w porównaniu z wartością auta spalinowego – wynika z danych PKO Leasing. Po uwzględnieniu dopłaty z programu Mój Elektryk średnia rzeczywista cena auta na prąd wyraźnie spada i jest o 8% niższa od pojazdu spalinowego. Leasingiem samochodów elektrycznych zainteresowane są przede wszystkim firmy z sektora MSP. Oferty firm leasingowych coraz częściej obejmują nie tylko auta na prąd, ale także punkty i stacje ładowania oraz magazyny energii, podkreślają eksperci PKO Leasing.

W 2022 roku średnia cena netto leasingowanego samochodu elektrycznego (156 tys. zł) była o zaledwie 10% wyższa od średniej ceny dla aut spalinowych (140 tys. zł) – wynika z podsumowania PKO Leasing. To oznacza, że po odjęciu dofinansowania (27 tys. zł) w ramach programu Mój Elektryk rzeczywista średnia cena leasingowanego auta elektrycznego jest o 8% niższa od spalinowego.

Warto jednak zwrócić uwagę, że wybierane przez przedsiębiorców auta spalinowe to bardzo często luksusowe pojazdy o dużej wartości, a elektryki to w zdecydowanej większości funkcjonalne, miejskie samochody.

– Nie ulega wątpliwości, że elektryfikacja transportu w Polsce nabiera rozpędu, co w dużym stopniu wynika z uruchomienia naboru dla firm w ramach programu Mój elektryk. To one, w pierwszej kolejności, myślą o zmianie pojazdu spalinowego na elektryczny.

Decydują się na to przede wszystkim firmy z sektora MSP, które włączają elektryki do większej floty. Te auta często służą menadżerom zarządzającym danym rynkiem lub jako wsparcie w prowadzeniu działalności usługowej w aglomeracjach. Zauważamy na przykład, że o leasing samochodu elektrycznego pyta coraz więcej firm kurierskich – mówi Maciej Matelski, Dyrektor Biura Kompetencji ds. Rynku Samochodów Osobowych w PKO Leasing.

Czytaj także: Ministrowie środowiska państw UE potwierdzili koniec samochodów spalinowych

Będą zmiany w programie Mój Elektryk?

Prowadzący program Mój Elektryk Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) do tej pory otrzymał wnioski o dofinansowanie do zakupu ponad 8 tys. w pełni elektrycznych pojazdów. Zdecydowaną większość stanowią te złożone za pośrednictwem firm leasingowych, co jest efektem popularności oferowanych przez nie form finansowania elektryków – głównie leasingu i wynajmu długoterminowego.

– Złożenie wniosku za pośrednictwem firmy leasingowej ma też tę zaletę, że minimalizuje ryzyko błędów formalnych, np. w 95% wniosków z naszym udziałem zostało przyjętych bez korekt.

To ważne, bo konieczność wprowadzania poprawek we wniosku znacząco wydłuża czas oczekiwania na dotację, co w wielu przypadkach oznacza po prostu brak dostępu do auta. Aby zniwelować ten problem, zdecydowaliśmy się na wydawanie klientom pojazdów przed oficjalnym otrzymaniem dofinansowania – dodaje Maciej Matelski.

Rynek leasingu widzi potrzebę rozmowy z NFOŚiGW o zmianie progów wartości auta elektrycznego, do jakiego można otrzymać dofinansowanie – obecnie to 225 tys. zł w przypadku zeroemisyjnych samochodów osobowych do przewozu maks. 8 osób.

– Obecne realia rynku motoryzacyjnego sprawiają, że samochody drożeją, a część popularnych modeli przestała się mieścić w widełkach Programu. Warto byłoby też zastanowić się nad wsparciem zakupu kilkuletnich aut elektrycznych z drugiej ręki, bo ich ceny są atrakcyjne z punktu widzenia wielu zainteresowanych elektrykami kierowców. To jednak obecnie tylko sugerowane kierunki zmian, które można stawiać jako długoterminowe cele w ramach modyfikacji zasad programu Mój Elektryk – zauważa Maciej Matelski.

Czytaj także: PKO Leasing liderem finansowania elektromobilności w programie Mój Elektryk

Inne artykuły od PKO Leasing:

  • Nowa forma finansowania samochodów dla firm na Automarket.pl z Grupy PKO BP
  • PKO Leasing i Media Expert z nową ofertą dla przedsiębiorców
  • PKO Leasing oferuje finansowanie sprzętu w sklepach MediaMarkt

Kto chce leasingować stację ładowania?

Rosnąca liczba samochodów elektrycznych w Polsce wymusza rozwój infrastruktury ładowania. Coraz bardziej aktywny w tym obszarze jest również rynek leasingu, choć w kategorii ekologicznych urządzeń zainteresowanie punktami i stacjami ładowania wciąż jest znacznie mniejsze niż fotowoltaiką i magazynowaniem energii.

– Rośnie liczba zapytań o leasing stacji ładowania samochodów elektrycznych, a do najbardziej aktywnych grup klientów należą branża transportowa, logistyczna, sieci marketów, czy dealerów samochodowych. Na razie jednak głównym obiektem zainteresowania w obszarze zielonej energii pozostaje leasing instalacji fotowoltaicznych czy magazynów energii, aby zwiększać produkcję i autokonsumpcję własnej energii.

To oczywiście ma silny związek z elektromobilnością, bo pozwala obniżać koszty ładowania samochodów elektrycznych w przedsiębiorstwie – zauważa Piotr Klimczak, Dyrektor Rynku Maszyn i Urządzeń w PKO Leasing.

Firmy zainteresowane punktami lub stacjami ładowania pojazdów elektrycznych mogą finansować na zasadach dopasowanych do swoich potrzeb i możliwości. Na przykład w PKO Leasing punkty ładowania o mocy do 22 kW oraz stacje ładowania i magazyny energii o mocy powyżej 22 kW są dostępne w leasingu lub pożyczce – minimalna opłata wstępna wynosi 10%, a okres finansowania to 48-60 miesięcy.

Czytaj także: Liczba aut z napędem elektrycznym w Polsce przekroczyła 50 tysięcy

Źródło: PKO Leasing
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
E-stacje ładowaniaElektromobilnośćESG / Environmental, Social and corporate GovernanceMaciej MatelskiMałe i średnie przedsiębiorstwa / MŚP / MSPNarodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki WodnejPiotr KlimczakPKO LeasingProgram Mój ElektrykSamochody elektryczneSieć ładowania e-samochodów
Autor mb | BANK.pl

Zobacz także

13. Kongres Podatków i Rachunkowości KPMG
Kongres Podatków i Rachunkowości KPMG, 7 lutego 2023 r.
Alior Bank
Alior Bank z nową strategią
EIB, EBI, siedziba w Luksemburgu, flagi
EBI: rekord finansowania projektów zrównoważonej energii – 17,06 mld euro
ZOBACZ WSZYSTKIE Z TEJ KATEGORII
Partner działu Technologie i innowacje
System Wymiany informacji, nowe logo
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Archiwum
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2023 BANK
  • Polityka prywatności