EKG 2019: w Polsce potrzeba więcej punktów ładowania samochodów elektrycznych

EKG 2019: w Polsce potrzeba więcej punktów ładowania samochodów elektrycznych
Fot. stock.adobe.com/andrea lehmkuhl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Na polskim rynku wciąż funkcjonuje liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych niewystarczająca do przełamania bariery świadomościowej wśród kierowców, ocenia dyrektor ds. rozwoju rynku elektromobilności w Polsce w firmie ABB Katarzyna Sobótka-Demianowska.

Na polskim rynku wciąż funkcjonuje liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych niewystarczająca do przełamania bariery świadomościowej wśród kierowców #EKG2019 #EEC2019 @EECKatowice

„Licznik elektromobilności wskazuje, że obecnie w Polsce działa 646 stacji ładowania, w tym 434 stacje AC i 212 stacji DC. To sporo, ale nadal zbyt mało, by kierowcy mogli mieć świadomość, że jest to liczba wystarczająca” – powiedziała Sobótka-Demianowska w rozmowie z ISBnews w kuluarach XI Europejskiego Kongresu Gospodarczego (EKG) w Katowicach. Agencja ISBnews jest głównym patronem medialnym EKG.

„Pamiętajmy jednak, że jest to proces inwestycyjny. Od decyzji o budowie stacji do jej uruchomienia może upłynąć kilkanaście miesięcy, w zależności od tempa uzyskiwania pozwoleń czy nawet warunków pogodowych” – dodała.

Czytaj także: EKG 2019: zaangażowanie Polski w zieloną energię opłaci się w przyszłości >>>

Według niej, wiele podmiotów czeka z inwestycjami na dofinansowanie z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, ale i tak wiele się w Polsce dzieje w zakresie budowy infrastruktury oraz ogólnego rozwoju transportu zeroemisyjnego.

Każde gniazdko może być ładowarką

„Elektromobilność daje tę elastyczność, że praktycznie każde gniazdko może być ładowarką. Jednakże przy obecnym stanie technologii samochodów elektrycznych ważne jest, aby wzdłuż głównych ciągów komunikacyjnych odległość między stacjami ładowania nie przekraczała 100-150 km. Pod tym względem jesteśmy wciąż na początku rozwoju rynku” – podkreśliła Sobótka-Demianowska.

„Żeby zapewnić swobodę korzystania z samochodu elektrycznego, lokalizacje ładowarek muszą obejmować jak najszerszy miks: od własnego garażu, poprzez biura, publiczne parkingi, sklepy, galerie handlowe, aż po istniejące stacje paliw” – dodała.

Zastrzegła jednocześnie, że kierowcy muszą mieć również pewność, że ładowarka do której podjeżdżają działa i jest w pełni bezpieczna dla użytkownika.

ABB oferuje rozwiązania do ładowania pojazdów elektrycznych od 2010 roku, a dziś posiada globalną bazę 8000 stacji ładowania prądem stałym, w tym około 1000 ładowarek o dużej mocy do 350 kW, zainstalowanych w 68 krajach.

Źródło: Piotr Apanowicz, ISBnews