EFNI 2019: możemy eksportować innowacje dla elektromobilności. Ważna rola blockchain

EFNI 2019: możemy eksportować innowacje dla elektromobilności. Ważna rola blockchain
Fot. stock.adobe.com/tongpatong
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Innowacje dla elektromobilności mogą być polską specjalnością eksportową - ocenili uczestnicy debaty "Polski ekosystem e-mobility. Co łączy odnawialne źródła energii, blockchain i telemetrię?".

Innowacje dla elektromobilności mogą być polską specjalnością eksportową #EFNI #EFNI2019 @EFNI_Poland

– Potencjał nowatorskiej myśli o elektrycznym transporcie jest w Polsce bardzo duży – mówiła Magdalena Jackowska-Rejman, prezes techBrainers, operatora programu Pilot Maker Elektro ScaleUp, którego celem jest skomercjalizowanie pionierskich technologii dla e-transportu. – Startupy spoglądają na elektromobilność z perspektywy wielu interesariuszy: kierowców, firm energetycznych i telekomunikacyjnych, właścicieli stacji benzynowych, zarządców przestrzeni publicznej, inżynierów ruchu, a nawet ubezpieczycieli czy instytucji finansowych. Dzięki nim w Polsce powstaje modelowy ekosystem e-mobility – mówiła.

Czytaj także: Kongres Nowej Mobilności: za rozwojem branży muszą nadążać zmiany w prawie >>>

W ramach Pilot Maker Elektro ScaleUp na infrastrukturze korporacji, takich jak PKN ORLEN, PGE, TAURON czy Synerise, pilotażowo wdrażane są innowacje, które rewolucjonizują dotychczasowe procesy i przyspieszają rozwój e-transportu. Polski startup Willbert wyprodukował ładowarkę, której tranzystor zbudowany jest z węglika krzemu. Dzięki temu jest ona super szybka i może pracować w trudnych warunkach. Wiele polskich firm informatycznych rozwija też systemy analizy danych pochodzących z samochodów elektrycznych. VivaDrive stworzył na przykład platformę, która analizuje wykorzystanie firmowych flot samochodowych oraz wskazuje najtańszy i najkorzystniejszy sposób ich elektryfikacji.

W rozwoju elektromobilności ważną rolę do odegrania ma blockchain

Uczestnicy debaty zgodnie przyznali, że w rozwoju elektromobilności ważną rolę do odegrania ma technologia blockchain. – Przy jej wykorzystaniu udowodnimy klientom, że energia dostarczona do punktu ładowania pochodzi z odnawialnych źródeł energii. Będziemy też mogli czasie rzeczywistym prowadzić rozliczenia zarówno z użytkownikami prądu, jak i jego producentami. Oznacza to demokratyzację elektromobilności, każdy prosument będzie mógł włączyć się do tego sieciowego systemu – mówił Jarosław Broda, wiceprezes TAURON Polska Energia. W ramach Pilot Maker Elektro ScaleUp TAURON prowadzi pilotaż rozwiązań dla e-mobilności opartych na blockchainie.

Czytaj także: 30 polskich miast podpisało deklarację na rzecz rozwoju elektromobilności >>>

Na poziomie technologii przeżywamy rewolucję

– Na poziomie technologii przeżywamy rewolucję. W motoryzacji czeka nas robotyzacja, wykorzystanie chmury i sztucznej inteligencji. Zmierzamy ku samochodom autonomicznym – zapowiedziała Ewa Łabno-Falęcka, dyrektor ds. komunikacji i relacji zewnętrznych w Mercedes-Benz Polska. – Jednocześnie z uwagą przyglądamy się zmianom mentalnym, w tym redefinicji roli samochodów w naszym życiu. Dziś w Warszawie na 1000 mieszkańców przypada 800 aut, podczas gdy w Berlinie nieco ponad 200 – wyliczała.

– Nie tylko nie musimy być biorcą technologii dla elektromobilności, ale wręcz możemy zająć pozycję eksportera innowacyjnych elementów infrastruktury i rozwiązań informatycznych dla tego sektora. Mamy doświadczenie udanych pilotaży, teraz musimy stworzyć warunki do skalowania biznesów i mechanizmy ich promocji na zagranicznych rynkach – podsumowała Magdalena Jackowska-Rejman z Pilot Maker Elektro ScaleUp.

Partnerem panelu był pilotmaker.

Źródło: EFNI