Dzień Dziecka: nastolatkowie aktywnie korzystają z bankowości, lubią BLIKA i chętnie sięgają po kartę płatniczą

Dzień Dziecka: nastolatkowie aktywnie korzystają z bankowości, lubią BLIKA i chętnie sięgają po kartę płatniczą
Fot. stock.aobe.com/Prostock-studio
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Z okazji Międzynarodowego Dnia Dziecka Santander Bank Polska przeanalizował, jak bankują użytkownicy w wieku 13-17 lat. Statystyczny młody klient Santandera ma 16 lat, w ciągu ostatniego roku 10 razy zalogował się poprzez bankowość internetową, a 98 razy przez mobilną, wykonał 6 przelewów na średnią kwotę 165 zł każdy. Dodatkowo 8 razy zapłacił za zakupy BLIKIEM i 2 razy zrobił przelew na telefon
Nastolatkowie aktywnie korzystają ze swoich kont – bardzo regularnie, najczęściej ze smartfonów, logują się do systemu bankowego, zlecają wiele transakcji, chętnie sięgają też po karty płatnicze #DzieńDziecka #Santander #SantanderBank @SantanderBankPL

Najmłodsza grupa klientów Santander Bank Polska zdecydowanie woli korzystać z bankowości mobilnej niż internetowej. Liczba logowań do Banku rośnie wraz z wiekiem młodych użytkowników – w ciągu ostatniego roku 15-latkowie zalogowali się ze smartfona średnio 89 razy, 16-latkowie 102 razy, a 17-latkowie 123 razy.

 Dane zebrane przez Santander Bank Polska wskazują, że nastolatkowie aktywnie korzystają ze swoich kont – bardzo regularnie, najczęściej ze smartfonów, logują się do systemu bankowego, zlecają wiele transakcji. Chętnie sięgają też po karty płatnicze. Jest to najlepsza z metod edukacji finansowej, świetnie przygotowująca do korzystania z produktów bankowych już w dorosłym życiu, po rozpoczęciu aktywności zawodowej. Bank realizuje także program „Finansiaki. To my”, kierowany do rodziców, którzy korzystając z przygotowanych przez ekspertów materiałów – książki dostępnej online oraz strony www – mogą dodatkowo zadbać o wzbogacanie wiedzy swoich dzieci z obszaru bankowości, oszczędzania i podstaw ekonomii – mówi Natalia Czaplicka, odpowiedzialna za ofertę dla dzieci w Santander Bank Polska.

Wykres 1: Liczba logowań użytkowników w wieku 13-17 lat, w skali 1 roku.

Liczba logowań użytkowników w wieku 13-17 lat, w skali 1 roku

Źródło: Dane Santander Bank Polska. Opracowanie własne

Młodzi wolą BLIKA i lubią płacić kartą

Klienci Santander Bank Polska w wieku 13-17 lat są aktywnymi użytkownikami bankowości zdalnej – w skali roku realizują oni ponad pół miliona transakcji zakupów przy użyciu BLIKA, ponad 100 tys. przelewów BLIK na telefon oraz ponad 340 tys. tradycyjnych przelewów. Dane te wskazują, że nastolatkowie jako formę płatności najchętniej wybierają BLIKA, choć relatywnie często realizują też przelewy. 

Wykres 2: Liczba przelewów zrealizowanych przez użytkowników w wieku 13-17 lat, w skali 1 roku.

Liczba przelewów zrealizowanych przez użytkowników w wieku 13-17 lat, w skali 1 roku.

Źródło: Dane Santander Bank Polska. Opracowanie własne

Wykres 3: Liczba transakcji zrealizowanych przez użytkowników w wieku 13-17 lat w poszczególnych kanałach, w skali 1 roku.

Liczba transakcji zrealizowanych przez użytkowników w wieku 13-17 lat w poszczególnych kanałach, w skali 1 roku.

Źródło: Dane Santander Bank Polska. Opracowanie własne

Średnia kwota przelewu zlecanego przez młodych użytkowników w skali roku wynosi 165 zł – wśród 14-latków 212 zł, 15-latków 176 zł, 16-latków 168 zł, a wśród 17-latków 150 zł. Oczywiście wraz z wiekiem rośnie liczba transakcji realizowanych przez młodych użytkowników.

Wykres 4: średnia wartość przelewu zlecanego przez użytkownika w wieku 13-17 lat, w skali 1 roku.

Średnia wartość przelewu zlecanego przez użytkownika w wieku 13-17 lat, w skali 1 roku.
Źródło: Santander Bank Polska

Źródło: Dane Santander Bank Polska. Opracowanie własne

– Najmłodsi klienci Santander Bank Polska chętnie korzystają także z kart płatniczych, również w czasie pandemii, choć zmianie uległy główne kategorie wydatków. Nastoletni użytkownicy zdecydowanie częściej niż rok temu sięgają po kartę w sklepach osiedlowych czy dyskontach i płacą wyższe jednostkowe rachunki. Ponadto, o około 10 p.p. wzrósł udział transakcji związanych z rozrywką – w sklepy z grami on-line, mikropłatności np. za skórki czy dodatkowe życia do gier, a także za zakup albumów muzycznych oraz usług streamingowych – mówi Przemysław Chojecki, data scientist w Santander Bank Polska.

Źródło: Santander Bank Polska