Dlaczego dane o klientach stają się coraz większym źródłem przychodów dla banków?

Dlaczego dane o klientach stają się coraz większym źródłem przychodów dla banków?
Bartłomiej Noculak, Cloud Native oraz Open Source Transformation Leader, Kyndryl Poland. Źródło: ZBP
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
O rosnącym znaczeniu danych w biznesie bankowym oraz o zmieniającej się roli dyrektorów IT mówił podczas konferencji IT@BANK Bartłomiej Noculak, Cloud Native oraz Open Source Transformation Leader, Kyndryl Poland.

Przyszłość infrastruktur IT w sektorze bankowym – zdaniem eksperta w przyszłości stos aplikacji i stos infrastukturalny będzie skonteneryzowany oraz ekstremalnie zautoamatyzowany.

Bartłomiej Noculak dostrzega jeszcze dwa trendy w branży bankowej, o których dopiero zaczyna się mówić.

Czytaj także: IT@BANK 2022: cyberbezpieczeństwo i klient w centrum uwagi

Pierwszy trend to ekstremalne otwieranie się na zupełnie inne rodzaje danych, niż te którym do tej pory zajmowały się banki. Chodzi o dane spoza branży bankowej.

Są to dane dotyczące np. ksiąg wieczystych. Możliwy scenariusz to integracja dotychczas gromadzonych danych przez banki z danymi spoza sektora. To umożliwi jeszcze lepsze tworzenie ofert dla klientów sektora finansowego. Także dostarczanie im nowych usług.

Początkowe gromadzenie danych było przede wszystkim kosztem dla banków. Teraz te dane o klientach są zbiorem, który po odpowiedniej analizie i dopasowaniu do właściwego kontekstu – stanowi dla banków ogromną wartość. W chwili obecnej dane o klientach, ich preferencjach, zwyczajach zakupowych itd. stanowią w bankach amerykańskich i zachodnioeuropejskich dużo większe źródło przychodów niż tradycyjne opłaty bankowe z tytułu np. prowadzenia rachunków.

Czytaj także: IT@BANK 2022: w poszukiwaniu strategicznych rozwiązań IT

Drugi trend to zmiana roli szefów działów IT. Coraz częściej dyrektor IT wychodzi z inicjatywami monetyzowania nowych rozwiązań technologicznych.

Poszukiwani są więc szefowie działów informatycznych, którzy oprócz kompetencji technologicznych posiadają umiejętność zwiększania strumienia przychodów banków wynikających z możliwości wprowadzania nowych rozwiązań ze sfery IT.

Czytaj także: IT@BANK 2022: informatyka kwantowa i cyfrowy asystent klienta

Źródło: BANK.pl