Determinanty rozwoju banków: Raz, dwa, trzy Baba Jaga patrzy

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

nbs.05.2012.foto.075.250xJak przygotowywać klientów do innowacyjnych technologicznie rozwiązań bankowych, a jednocześnie zapewnić im niezbędny dostęp do usług tradycyjnych i gotówki? Każdy wybór niesie ze sobą korzyści i ryzyka.

Z badania przygotowanego przez McKinsey & Company wynika, że odpowiedź polskich banków na coraz większe różnicowanie potrzeb grup klientów stanie się miarą skuteczności ich strategii. W odróżnieniu od ostatnich 5 lat, kiedy na rynek weszło ponad 1 mln nowych, młodych klientów, w najbliższej dekadzie przybędzie aż 1,5 mln klientów powyżej 65. roku życia. Nadal 40 proc. Polaków będzie mieszkać poza dużymi miastami, a tam tylko połowa z nich korzysta z usług bankowych.

Kłopotliwa strategia

Do 2020 r. wzrośnie znaczenie w rynku klientów zamożnych oraz małych i średnich firm. Na którą z tych grup postawią poszczególne banki? To wybór, który może determinować ich sukces. Banki, które będą starały się uśrednić swoją ofertę i trafiać do przeciętnego klienta, mogą mieć kłopot z utrzymaniem wzrostu.

Banki muszą więc z jednej strony podjąć decyzję, jak przyciągnąć klientów wymagających nowych produktów i usług oraz tych korzystających z kanałów bezpośrednich (w tym Internetu), a jednocześnie zdecydować, czy rozbudowywać swoje sieci oddziałów i zapewnić dostęp do gotówki dla tych, którzy potrzebują usług bardziej tradycyjnych. To wszystko przy spadających marżach i mniejszym niż historycznie wzroście rynku.

Według McKinsey fundamentem wzrostu banków pozostaną oddziały i obrót gotówką. W najbliższej dekadzie w Polsce przybędzie około 1000 oddziałów, przy jednoczesnym spadku liczby zatrudnionych o 6 proc., a płatności gotówkowe będą obejmowały 78 proc. transakcji.

ODCHUDZANIE W BANKACH

Bank BPH zatrudniający 6162 osób planuje zwolnić 600 pracowników. Jednocześnie podtrzymuje, że w każdym kwartale br. osiągnie zysk i do końca roku otworzy ponad 100 tys. nowych rachunków. Bank podał, że ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI