Czy zaufamy terminalowi płatniczemu w telefonie?

Czy zaufamy terminalowi płatniczemu w telefonie?
Fot. Pixabay
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
LitePOS to rozwiązanie umożliwiające zastąpienie terminala płatniczego zwykłym smartfonem. Duże zainteresowanie wykorzystaniem tej technologii zgłaszają właściciele małych sklepów, sprzedawcy na stoiskach sezonowych, w punktach usługowych czy taksówkarze, a także mobilni dostawcy. Wbrew pierwotnym obawom klienci nie widzą powodu, by obawiać się nowej formy płatności.

#Kamila­Kaliszyk: Polska jest jednym z pierwszych krajów na świecie, gdzie testujemy terminale aplikacyjne @MastercardPL @bezgotowkowa @eService_pl

Badanie przeprowadzone przez firmy eService oraz Mastercard ujawnia, że konsumenci podobnie jak przedsiębiorcy, są zainteresowani korzystaniem z „terminala w telefonie”.

Jeśli chodzi o tych pierwszych, rozwiązanie LitePOS jest przez nich postrzegane jako innowacyjne (76%), proste w użyciu (73%) i wygodne (71%). Niemal połowa – 48% konsumentów – oceniło je pozytywnie.

Po drugiej stronie zaufania znalazło się 33% ankietowanych, którzy ocenili innowację negatywnie.

Osoby te jako powód wskazują obawy związane z bezpieczeństwem: brak zaufania do urządzenia lub sprzedawcy (24%), ryzyko kradzieży ze strony sprzedawcy albo hakerów (15%) oraz obawy, że telefon może pochodzić z niewiadomego źródła i zawierać niebezpieczne oprogramowanie (15%).

 

Polacy są liderami

Mimo to aż 2/3 klientów zdecydowałoby się skorzystać z takiej opcji, jeśli inna nie byłaby dostępna. Czynnikiem, który w największym stopniu wpływa na pozytywne nastawienie respondentów do LitePOS jest możliwość płacenia zbliżeniowego. Aż 70% ankietowanych wskazuje, że stanowi ona funkcję, która najbardziej zachęca ich do korzystania z testowanego rozwiązania.

– Nie powinno to dziwić, ponieważ Polacy już zdążyli przekonać się do płacenia przez zbliżanie, które polubili za szybkość, wygodę, bezpieczeństwo i skracanie kolejek do kas.

Już ponad 85% transakcji kartami Mastercard w Polsce stanowią płatności zbliżeniowe, co stawia nas w ścisłej, europejskiej czołówce – mówi Kamila Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe. – To właśnie dlatego Polska jest jednym z pierwszych krajów na świecie, gdzie testujemy terminale aplikacyjne.

Polacy są liderami, jeśli chodzi o korzystanie z transakcji zbliżeniowych, a kartę płatniczą traktują jako bezpieczną portmonetkę. Łatwość, szybkość i bezpieczeństwo zakupów, czyli to, co jest najważniejsze dla konsumenta, decyduje o wyborze tego właśnie sposobu płacenia.

Czytaj także: Czy chińskie rozwiązania płatnicze są zagrożeniem dla europejskich banków?

 

Opinie mają znaczenie

Zdaniem firm wdrażających LitePOS, zainteresowanie, jakie deklarują badani, potwierdza szanse na wykorzystanie tej technologii na szeroką skalę. Szczególnie, że pozwoli to przedsiębiorcom ograniczyć koszty przyjmowania płatności kartą. Nowe rozwiązanie może także przyczynić się do dalszego rozwoju płatności bezgotówkowych w Polsce.

– Największą wartością płynącą z testów naszego rozwiązania jest możliwość udziału w nim jego potencjalnych, przyszłych użytkowników – przedsiębiorców oraz konsumentów – użytkowników kart płatniczych – tłumaczy Joanna Seklecka, prezes eService. – Ich opinie i uwagi zebrane podczas badania będą miały bezpośredni wpływ na kształt docelowego rozwiązania, które ma szanse stać się przyjętym przez rynek standardem umożliwiającym szybki rozwój płatności zbliżeniowych za pomocą smartfonu.

Badanie zostało zrealizowane we współpracy z agencją badawczą ARC Rynek i Opinia.

Źródło: aleBank.pl