Czy bankowcy mogą zaufać rozwiązaniu ChatGPT?

Czy bankowcy mogą zaufać rozwiązaniu ChatGPT?
prof. Aleksandra Przegalińska -Skierkowska,
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
O rozwiązaniu ChatGPT, które jest uznawane za rewolucję w rozwoju sztucznej inteligencji z prof. Aleksandrą Przegalińską-Skierkowską z Akademii Leona Koźmińskiego, podczas Kongresu Forum Technologii rozmawiał Robert Lidke.

Zdaniem prof. Aleksandry Przegalińskiej-Skierkowskiej  przełomem w rozwoju sztucznej inteligencji jest to, że ChatGPT umożliwia rozmawianie ze sztuczną inteligencją. Jest on przykładem generycznej sztucznej inteligencji czyli nowej fali sztucznej inteligencji. ChatGPT jest tylko jednym z szeregu takich narzędzi i modeli.

Pierwszą zmianą jaka zaszła w AI jest możliwość rozmowy ze sztuczną inteligencją, swobodne konwersowanie prawie jak z człowiekiem, zamiast kodowania.

Druga istotna zmiana dotyczy architektury, modeli do których jesteśmy przyzwyczajeni. Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, żeby wyszukiwać odpowiedzi na swoje pytania w wyszukiwarce. W odpowiedzi dostajemy linki, natomiast ChatGPT po prostu odpowiada na nasze pytanie.

„Czyli zamiast dostać link do tego, jak upiec ciasto, on nam mówi jak to zrobić. To jest dosyć duża zmiana” – zauważa nasza rozmówczyni.

W efekcie jest to technologia, która jest właściwie dla każdego, każdy może z niej korzystać.

Kontrola nad chatem GPT

Na pytanie kto kontroluje ChatGPT i podobne rozwiązania, prof. Aleksandra Przegalińska-Skierkowska odpowiada, że w zasadzie rozwój tego narzędzia kontroluje oligopol największych spółek technologicznych.

Przyznaje, że jeśli chodzi o instytucje państwowe, czy też społeczeństwo obywatelskie to kontrola sztucznej inteligencji i jej najnowszych modeli  jest znacznie mniejsza.

„W związku z tym brakiem kontroli wydaje się, że pojawia się potrzeba regulacji, najlepszych praktyk i tutaj już widziałabym rolę najróżniejszych organów, Unii Europejskiej, OECD, ONZ, najróżniejszych państw, żeby rzeczywiście nadać ramy temu rozwojowi, bo on bardzo przyśpiesza” – sugeruje gość Kongresu FTB.

ChatGPT w sektorze bankowym

Odnosząc się do możliwości wykorzystywania ChatGPT w sektorze bankowym prof.  Aleksandra Przegalińska -Skierkowska stwierdza, że możliwości wykorzystania go jest bardzo wiele.

ChatGPT to jest – jak to ujęła – „bardzo wdzięczne narzędzie komunikacji z klientami, narzędzie które się personalizuje bardzo dobrze, które może bardzo ciekawie rozmawiać z każdym człowiekiem troszeczkę w inny sposób, nie według schematu tylko według potrzeb klienta”.

Jej zdaniem jest to dobra technologia do analizy danych. Wkrótce ChatGPT może być pomocny przy budowaniu np. programów lojalnościowych. Także będzie mógł być używany do detekcji fraudów, co dzisiaj się wykonuje za pomocą innych, prostszych algorytmów sztucznej inteligencji. Ta technologia mogłaby być stosowana przez banki pod jednym warunkiem. „Musielibyśmy jej ufać” – podsumowuje ten fragment rozmowy prelegentka Kongresu FTB.

Na pytanie czy postulowane przez Elona Muska zatrzymanie rozwoju AI jest możliwe, stwierdziła, że jest to raczej niewykonalne. Jeszcze raz podkreśliła potrzebę budowania dobrych praktyk i regulacji.

„Bezpieczna sztuczna inteligencja, a nie brak sztucznej inteligencji” – podsumowała prof. Aleksandra Przegalińska -Skierkowska.

Źródło: BANK.pl