Czy bank powinien sprzedawać pizzę, rowery i zegarki?

Czy bank powinien sprzedawać pizzę, rowery i zegarki?
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
O nowych modelach biznesowych banków rozmawiano podczas Asseco Banking Forum 2018, które odbyło się w Warszawie w środę, 10 października - relacja Bohdana Szafrańskiego.

Tomasz Buczak, Asseco Poland: Poza aktywami finansowymi największym aktywem, jaki mają banki, jest zaufanie klientów. Klienci „nie lubią” banków między innymi dlatego, że brak jest personalizacji

Poprzez kanały sprzedaży sektora bankowego dystrybuuje się już nie tylko produkty ubezpieczeniowe w ramach bancassurance. Niektóre banki poprzez swoją bankowość elektroniczną i mobilną sprzedają rowery, zegarki, ubrania lub współpracują z centrami handlowymi. Zwrócił na to uwagę uczestnikom Adam Góral, prezes zarządu Asseco Poland.

Czy dziś odkrywamy na nowo model biznesowy banków? Mówił o tym przedstawiciel Oliver Wyman międzynarodowej firmy konsultingowej, koncentrującej się głównie na usługach bankowych i finansowych. Na pewno przy rozwijaniu swoich usług warto dziś korzystać ze zwinnych metodyk tworzenia oprogramowania (ang. agile software development).

Czy bank powinien sprzedawać pizzę?

W dyskusji panelowej prowadzonej przez dziennikarza ekonomicznego Roberta Stanilewicza rozmawiano między innymi o tym, czy dziś bank powinien sprzedawać również „pizzę”. W dyskusji uczestniczyli: Piotr Czarnecki, prezes zarządu Raiffeisen Bank Polska, Adam Marciniak, wiceprezes zarządu w PKO Banku Polskim, Zbigniew Pomianek, wiceprezes zarządu Asseco Poland, Feliks Szyszkowiak, wiceprezes zarządu Santander Bank Polska i Mariusz Wójcik, członek zarządu, AXA Życie TU, AXA TuiR.

Klienci przyzwyczaili się do funkcjonowania w świecie cyfrowym, który ułatwia im pewne czynności życiowe, dlatego banki też powinny znaleźć się w tym świecie. Czy banki chcą sprzedawać pizzę lub inne pozabankowe usługi? Czy potrafią to robić? Nie, bo są specjalistami od pieniędzy, od zarządzania ryzykiem. Jednak banki chcą i muszą zarabiać, dlatego tworzą na przykład portale zakupowe.

Na pytanie, czy np. Santander Bank Polska i PKO Bank Polski zamierzają budować własne portale zakupowe, Feliks Szyszkowiak stwierdził, że a pewno nie będzie to platforma, ale dokładnie jak będzie ten projekt wyglądał, okaże się w przyszłym roku. Natomiast Adam Marciniak uznał, że e-commerce jest czymś naturalnym. W przypadku PKO BP będzie to raczej akwizycja podmiotu działającego na tym rynku. Chodzi o to, by w przyszłości w efekcie wdrożenia takiego projektu bank odnotował systematyczny przyrost liczby klientów.

Czy nowe modele biznesowe rozwiążą problem marżowości oraz lojalności klienta banku?

Na to pytanie starali się odpowiedzieć uczestnicy kolejnego panelu, a nimi byli: Tomasz Dymowski, dyrektor Departamentu Bankowości Detalicznej w Raiffeisen Bank Polska, ekspert sektora bankowego Tomasz Motyl, Dariusz Paczewski, dyrektor Biura Innowacji Cyfrowych, Santander Bank Polska oraz Aleksandra Sroka-Krzyżak, Head of Strategy and Projects w PKO Banku Polskim. Debatę prowadził Jarosław Bryl, dyrektor Pionu Business Intelligence w Asseco Poland.

Jak stwierdziła Aleksandra Sroka-Krzyżak, dla klientów na razie regulacja PSD2 nic nie znaczy, ale użyteczność i wygoda, jaką oferują aplikacje poszczególnych banków, są różne dlatego, jeśli pojawi się jeden agregator z wygodną aplikacją, to klienci mogą skorzystać z takiej oferty. Problemem jest akwizycja nowych klientów przez banki, żeby mogły realizować nawet minimalne marżowości, ale w dużej skali. Dotyczy to zwłaszcza tych bardziej uświadomionych klientów banków. Stwierdzono, że banki mają potencjał do utrzymania takich klientów i budowy dla nich przyjaznego środowiska.

Jak sztuczna inteligencja wpłynie na naszą przyszłość?

Wojciech Sobieraj, jeden z założycieli Alior Banku przedstawił swoją wizję wykorzystania sztucznej inteligencji w bankowości i nie tylko. Mówił o trzech typach relacji człowiek – sztuczna inteligencja również w kontekście demokracji. Według są to: „weź to teraz”, „kto kieruje” i „nie daję rady”. Jak stwierdził, są zadania, które już dziś może wykonać sztuczna inteligencja, w niektórych sytuacjach problemem jest, kto weźmie odpowiedzialność, za sposób realizacji i efekt wykonanego zadania, a w innych zastosowaniach nadal człowiek lepiej wykona daną pracę. W bankowości to człowiek jest najsłabszym ogniwem i dotyczy to takich aktywności jak: misselling, decyzje kredytowe i AML/KYC.

W tym roku Tomasz Buczak, Product Portfolio Manager w Asseco Poland przedstawił jeszcze rozwiązania dla banków np. takie jak platforma YONO, która oferuje spersonalizowane usługi i produkty, wykorzystując do tego analitykę zachowań klienta. Poza aktywami finansowymi największym aktywem, jaki mają banki, jest zaufanie klientów. Jak stwierdził, klienci „nie lubią” banków między innymi dlatego, że brak jest personalizacji.

W kolejnych wystąpieniach Marek Kleczewski, Senior Innovation Designer z Santander Bank Polska przedstawił platformę usług zaufania, a Piotr Karwiński, dyrektor Departamentu Bankowości Transakcyjnej w Banku Pekao, platformę usług faktoringowych. Obie platformy zostały wdrożone w tych bankach przez firmę Asseco.