Czas zmienić zasady gry w rozliczaniu transakcji elektronicznych

Czas zmienić zasady gry w rozliczaniu transakcji elektronicznych
Janusz Diemko, prezes Zarządu XELO S.A. Źródło: XELO S.A.
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Płatności bezgotówkowe bez pośredników? Taki plan ma Janusz Diemko, były prezes Polskich e-Płatności, First Data i Euronet Polska. Współtworzony przez niego fintech Xelo prowadzi projekt badawczy mający celu zmianę obecnego, mocno skomplikowanego, schematu usług płatniczych. Spółka, finansowana przez fundusze VC, aniołów biznesu i NCBR zapowiada, że ten świat czeka rewolucyjna zmiana.

Rynek płatności bezgotówkowych funkcjonuje dzięki skomplikowanej infrastrukturze technicznej służącej do dokonywania i akceptacji płatności (certyfikowany software i hardware).

Świat ten oparty jest ze strony płacącego o organizacje płatnicze typu VISA czy Mastercard, a po stronie przyjmujących płatność o terminale płatnicze, agentów rozliczeniowych oraz procesorów transakcji. Każdy z tych elementów generuje koszty dla przedsiębiorców, mimo że ostatecznie płatność wysłana przez kupującego z jednego banku trafia po prostu na rachunek bankowy sprzedającego.

Xelo, dzięki technologii rozwijanej w projekcie badawczym współfinansowanym przez NCBiR, chce maksymalnie uprościć schemat płatniczy i autoryzacyjny. Co więcej, nowe narzędzie nie będzie potrzebowało ani dotychczasowej, ani nowej, dodatkowej infrastruktury, aby zrealizować transakcję w sklepie stacjonarnym czy w Internecie, dostarczając jednocześnie dodatkowe usługi dla przedsiębiorców i klientów „jednym kliknięciem w telefonie”. Wystarczy jedynie aplikacja Xelo u klienta i akceptanta oraz integracja z software i hardware w punkcie sprzedaży, by realizować płatność.

W rozwiązaniu Xelo Pay smartfon lub tablet z systemem Android czy iOS może przyjmować płatność zastępując terminal płatniczy (po stronie akceptanta – sprzedającego), jak również płacić zastępując kartą płatniczą (po stronie płatnika). Dzięki temu każdy, kto będzie posiadał tą aplikację i spełni określone kryteria może stać się płatnikiem lub akceptantem płatności. Transakcja płatności ma być realizowana bez konieczności zbliżenia telefonu do jakiegokolwiek urządzenia.

Wystarczy jedynie aplikacja Xelo u klienta i akceptanta oraz integracja z software i hardware w punkcie sprzedaży, by realizować płatność

‒ Pracujemy nad globalną innowacją produktową i zakładamy, że nasze badania w tym obszarze zakończą się pod koniec pierwszego kwartału 2022 roku. System Xelo Pay, nad którym pracujemy, ma być 4. generacją schematu płatniczego i będzie posiadał przewagi nad każdym z aktualnych rozwiązań – zarówno w kontekście ergonomiczno-użytkowym jak i kosztowym – mówi Janusz Diemko, prezes Zarządu XELO S.A.

Czytaj także: Cyfrowe portfele przestają się ograniczać jedynie do sieci

Jak to zadziała?

Metodę szybkich i bezpiecznych płatnościach z konta na konto umożliwia unijna dyrektywa PSD2, już implementowa etapami także w Polsce. Xelo  bada nie tylko możliwości jakie daje PSD2, ale także inne metody dzięki którym, możliwy będzie transfer środków wprost z konta na konto.

Płatność inicjowana będzie poprzez wybranie jako formy płatności transakcji Xelo Pay, a środki pobierane bezpośrednio z rachunku bankowego płatnika korzystającego z aplikacji Xelo.

‒ Xelo Pay sprawi, że proces transakcji stanie się integralną częścią procesu sprzedaży, a dzięki naszemu rozwiązaniu firmy będą mogły płacić znacznie mniej za obsługę płatności bezgotówkowych w swoim biznesie – komentuje rozwiązanie Janusz Diemko i dodaje, że przedsiębiorcy i konsumenci poszukują bezpiecznych, bezdotykowych rozwiązań i tu aplikacje na smartfony lub tablety wypierają z punktów sprzedaży dotychczasowe urządzenia. Xelo Pay pozwoli przedsiębiorcom i klientom płacić i przyjmować płatność w jednej aplikacji.

Janusz Diemko to menedżer z ponad 20-letnim doświadczeniem w sektorze płatności, ponadto konsultant i inwestor w fintechach. Zanim dołączył do spółki był m.in. prezesem w Polskich e-Płatnościach, First Data Polska-Polcard i w Euronet Polska, przewodniczącym Komitetu Agentów Rozliczeniowych oraz członkiem Rady ds. Systemu Płatniczego w Narodowym Banku Polskim.

Xelo Pay sprawi, że proces transakcji stanie się integralną częścią procesu sprzedaży, a (…) firmy będą mogły płacić znacznie mniej za obsługę płatności bezgotówkowych

Oprócz łatwego płacenia i przyjmowania płatności nasza aplikacja daje dostęp do wszelkich danych dotyczących bieżącej i wcześniejszych transakcji, a intuicyjny portal merchanta zapewni wgląd w statystyki potrzebne przedsiębiorcy, łącząc dane ze sprzedaży internetowej i w tradycyjnym sklepie. System płatniczy Xelo Pay będzie można prosto zintegrować z dostępnymi na rynku systemami sprzedażowymi i aplikacjami sieci handlowych – wyjaśnia Janusz Diemko.

Czytaj także: BLIK: olbrzymi wzrost popularności przelewów na telefon w II kw. 2021 r.

Obniżka kosztów obsługi płatności

Xelo Pay ma być implementowane w różnych branżach bez dodatkowej infrastruktury technicznej. Ponadto system daje możliwość wdrożenia płatności w aplikacjach mobilnych klientów np. sieci handlowych, stacji benzynowych czy firm kurierskich. Ponadto, w innowacyjnej metodzie Xelo Pay będzie jedna jedyna opłata transakcyjna.

Spółka jest w trakcie uzyskiwania statusu Krajowej Instytucji Płatniczej w KNF i kończy właśnie testy wersji beta swoje aplikacji mobilnej. Rozwój Xelo Pay finansują m.in. inwestorzy prywatni oraz fundusze VC w tym Leonarto VC i Trade Bridge, kontrolowana przez Józefa Biegaja, współwłaściciela Grupy Impel. Spółka pozyskała także finansowanie z NCBiR na prace badawcze i rozwojowe.

Widzimy duże zainteresowanie inwestorów naszym projektem. Jesteśmy w trakcie rozmów z kilkoma potencjalnymi, nowymi partnerami finansowymi w Xelo. Jeszcze w tym roku planujemy pozyskać kolejne kilka mln zł finansowania na rozwój produktu, a także na wdrożenie rynkowe ‒ podkreśla Janusz Diemko.

Czytaj także: Gdzie Polacy chcieliby płacić bezgotówkowo? 10 najważniejszych miejsc

Źródło: XELO S.A.