Co trzeci Polak zetknął się z cyberprzestępstwem bezpośrednio lub przez bliską mu osobę

Co trzeci Polak zetknął się z cyberprzestępstwem bezpośrednio lub przez bliską mu osobę
Fot. stock.adobe.com / PX Media
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Według najnowszego badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: Bezpieczeństwo na e-zakupach 2022” już co trzeci z nas padł ofiarą oszustwa internetowego bądź dotknęło ono bliską mu osobę (31 proc.). Z atakami najczęściej spotykali się ankietowani między trzydziestym, a czterdziestym rokiem życia, zarabiający od 5 000 zł netto w górę i posiadający wyższe wykształcenie.

Najczęstszymi atakami z jakimi stykali się respondenci były nieotrzymanie towaru po zapłacie (26 proc.), fałszywy mail (21 proc.) i kradzież danych z karty debetowej lub kredytowej (20 proc.). Co szósty zetknął się z przejęciem konta na profilu społecznościowym (15 proc.).

Dobrą wiadomością jest to, że coraz więcej z nas zaczyna też uważać na to, co udostępnia w sieci (58 proc.)

Liczba cyberprzestępstw rośnie z roku na rok. Tylko w 2021 na listę ostrzeżeń CERT Polska zostało dodanych 33 tys. domen, a dzięki współpracy z korzystającymi z niej operatorami telekomunikacyjnymi udało się powstrzymać ok. 4 milionów prób wejścia na strony wyłudzające dane. Rosnącą liczbę oszustw w internecie widać również po odpowiedziach ankietowanych Santander Consumer Banku.

Czytaj także: Problemy elektronicznego potwierdzania tożsamości

Tylko 63% internautów używa programu antywirusowego

Już co trzeci Polak wspomina, że on sam lub bliska mu osoba padła ofiarą ataku cyberprzestępców (31 proc.). Dotyczy to ponad 40 proc. osób w grupie wiekowej 30‒39 oraz 40‒49 (kolejno 42 i 41 proc.), absolwentów uczelni wyższych (39 proc. w porównaniu do 21 proc. ankietowanych z wykształceniem podstawowym lub zawodowym) oraz najlepiej zarabiających.

W gronie respondentów z pensją w granicach 5 000 – 6999 zł i 7 000 zł lub więcej na rękę bezpośrednio lub przez bliską osobę z cyberatakiem zetknęło się kolejno 44 i 43 proc. badanych.

Zdecydowanie więcej Polaków powinno zainteresować się różnymi sposobami zachowania bezpieczeństwa w Internecie (…) Tylko co czwarty z nas zmienia hasło do konta, a co jedenasty korzysta z sieci VPN

‒ Obecnie kwestia cyberbezpieczeństwa powinna być dla nas tym bardziej istotna w związku z sytuacją na Ukrainie, ponieważ liczba cyberataków może być jeszcze większa. Tymczasem z badania banku wynika, że nad naszym bezpieczeństwem w sieci przydałoby się popracować.

63 proc. ankietowanych używa programu antywirusowego, a 54 proc. posługuje się silnym hasłem ze znakami specjalnymi. Do tego 48 proc. nie korzysta z nieznanych sieci WiFi, przez które nasze dane mogą wpaść w ręce oszustów np. gdy połączeni z nimi logujemy się do poczty czy do sklepu internetowego. Może się to stać źródłem poważnych problemów, w tym przejęcia cyfrowej tożsamości.

Mając na uwadze powagę tego zagrożenia, zdecydowanie więcej Polaków powinno zainteresować się różnymi sposobami zachowania bezpieczeństwa w Internecie  ‒ podkreśla Patryk Perliński, Departament Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi z Santander Consumer Banku.

W przypadku ochrony danych w sieci najłatwiej przychodzi nam nieotwieranie e-maili z podejrzanymi linkami (tak broni się 78 proc. respondentów badania). Dobrą wiadomością jest to, że coraz więcej z nas zaczyna też uważać na to, co udostępnia w sieci (58 proc.).

Widać jednak, że bardziej aktywizujące działania sprawiają Polakom problem. Tylko co czwarty z nas zmienia hasło do konta, a co jedenasty korzysta z sieci VPN zapewniającej połączenie przez bezpieczny, szyfrowany tunel, a co za tym idzie ochronę naszej prywatności.

Czytaj także: UKNF o identyfikacji i weryfikacji spółki oraz jednoosobowej działalności gospodarczej z użyciem wideo

Najczęściej cyberprzestępstwa dotyczyły nieotrzymania towaru po zapłacie

Według danych zebranych przez Santander Consumer Bank, najwięcej Polaków bezpośrednio lub przez bliską osobę zetknęło się z przestępstwem polegającym na nieotrzymaniu towaru po zapłacie (26 proc.). Co piąty spotkał się z fałszywym mailem lub kradzieżą danych z karty debetowej lub kredytowej (kolejno 21 i 20 proc.).

Ponadto co szósty zetknął się z przejęciem konta na profilu społecznościowym (15 proc.). Trochę mniejszego odsetka dotyczyło opanowanie przez osobę trzecią ich poczty elektronicznej (9 proc.).

Rzadziej ankietowani stykali się z kradzieżą wrażliwych danych osobowych np. numeru PESEL (7 proc.).

Czytaj także: 5 cyberzagrożeń związanych z mediami społecznościowymi i 7 sposobów, jak się przed nimi bronić


Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1001.

Źródło: Santander Consumer Bank / SCB