Co trzeba zmienić, aby klient miał pełną i pewną wiedzę o używanym aucie, które zamierza kupić?

Co trzeba zmienić, aby klient miał pełną i pewną wiedzę o używanym aucie, które zamierza kupić?
Źródło: Serwis OTOMOTO
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Polacy masowo kupują samochody używane, ale mają ograniczone zaufanie do sprzedających. Opisy aut w ogłoszeniach są zdaniem kupujących "podrasowane", bo rzeczywisty stan techniczny pojazdów jest zwykle gorszy. Zakup auta używanego jest czasochłonny i wiąże się z nieprzewidzianymi wydatkami. Problem rozwiązałoby wprowadzenie obowiązku publikowania w ogłoszeniu pełnej, rzetelnej i niepodważalnej informacji o stanie technicznym pojazdu - takie wnioski płyną z badania sondażowego przeprowadzonego przez Carsmile.

Rocznie w Polsce dokonywanych jest ok. 2,5 mln transakcji kupna/sprzedaży samochodów używanych.

Digital Vehicle Pasport

Carsmile i OTOMOTO, przy współpracy z MC2 Innovations, ogłaszają start wspólnego projektu, którego celem jest stworzenie pierwszego Cyfrowego Paszportu Pojazdu (Digital Vehicle Pasport) opartego na technologii blockchain, a w efekcie zapoczątkowanie cyfrowej rewolucji na rynku samochodów używanych.

Kupujący wie o samochodzie używanym tyle samo, co sprzedający? To możliwe. Stan techniczny auta używanego wystawionego na sprzedaż będzie udokumentowany bezpłatnym Cyfrowym Paszportem Pojazdu.

Grubo ponad milion Polaków traci rocznie czas, pieniądze, a nawet zdrowie w związku z zakupem używanego samochodu

Nienaruszalność i niepodważalność dokumentu zapewni technologia blockchain, znana z rynku kryptowalut. Jej pierwsze na świecie zastosowanie do zwiększenia bezpieczeństwa zakupu aut używanych to efekt współpracy OTOMOTO, Carsmile oraz MC2 Innovations. Miejscem, w którym wydarzy się cyfrowa rewolucja jest uruchomiona właśnie platforma OTOMOTO KLIK.

Projekt bez precedensu

– W ramach inicjatywy bez precedensu na świecie, technologia znana z rynku kryptowalut, a także wykorzystywana przez nowoczesne banki do tworzenia cyfrowych dokumentów, zostanie zastosowana w Polsce na rynku samochodów używanych.

Dzięki temu projektowi Polska stanie się „blockchainowym” centrum innowacji w segmencie automotive na skalę światową, na czym skorzystają zarówno kupujący, jak i sprzedający – wspólnie zapowiadają Agnieszka Czajka, General Manager OTOMOTO, Anna Streżyńska, prezes MC2 Innovations oraz Arkadiusz Zaremba, szef i współtwórca nowej platformy OTOMOTO KLIK.

Nowy e-dokument

– Dzięki połączeniu technologii blockchain oraz kompleksowej inspekcji pojazdu według standaryzacji ISO, Cyfrowy Paszport Pojazdu będzie dokumentował stan techniczny auta w sposób niepodważalny i nienaruszalny. Będzie to najbardziej wiarygodny i kompleksowy dokument potwierdzający stan techniczny pojazdu, jaki został stworzony w historii polskiej motoryzacji – wyjaśnia Anna Streżyńska, prezes MC2, która jako minister cyfryzacji odpowiadała za projekt mObywatel (w tym e-dokumenty samochodu i kierowcy), współtworzyła CEPIK, a także usługę „Historia pojazdu” (130 mln pobrań w 2019 r.). Zapoczątkowała ponadto prace nad wykorzystaniem technologii blockchain w europejskiej administracji.

Milion Polaków zyska czas, pieniądze i zdrowie

W Polsce co roku zawieranych jest ok. 2,5 mln transakcji kupna/sprzedaży samochodów używanych. Największym problemem tego rynku jest tzw. asymetria informacji, czyli sytuacja, w której sprzedający ma znacząco większą wiedzę o rzeczywistym stanie technicznym pojazdu niż kupujący. Skutkuje to brakiem zaufania obu stron rynku do siebie, a w efekcie prowadzi do tego, że Polacy kupują stare auta (w myśl zasady: i tak wyjdą usterki, więc po co przepłacać).

W perspektywie kilku lat nowa technologia powinna doprowadzić do zmniejszenia liczby starych, wątpliwych technicznie samochodów na polskich drogach

Najnowsze dane są alarmujące. Z badania przeprowadzonego przez twórców Cyfrowego Paszportu Pojazdu wynika, że grubo ponad milion Polaków traci rocznie czas, pieniądze, a nawet zdrowie w związku z zakupem używanego samochodu.

Ukryta wada w co drugim aucie

75% badanych zadeklarowało konieczność naprawy pojazdu w ciągu pół roku od jego zakupu. Co drugi kupujący doświadczył problemu ukrytej wady. 70% badanych oceniło, że w ogłoszeniach samochody przedstawiane są lepiej niż wyglądają one w rzeczywistości. 74% pokonało co najmniej 100 km, aby obejrzeć samochód.

Czytaj także: Santander Consumer Multirent rozpoczyna współpracę z platformą do zakupu samochodów używanych Carvago

Większa transparentność i bezpieczeństwo

– Celem wprowadzenia Cyfrowego Paszportu Pojazdu jest ograniczenie asymetrii informacji, a w konsekwencji zwiększenie transparentności rynku samochodów używanych. W perspektywie kilku lat nowa technologia powinna doprowadzić do zmniejszenia liczby starych, wątpliwych technicznie samochodów na polskich drogach, a dzięki temu przyczynić się do wzrostu bezpieczeństwa ruchu drogowego – uważa Arkadiusz Zaremba, szef OTOMOTO KLIK i dyrektor zarządzający w Carsmile, firmie będącej pomysłodawcą paszportu.

Od jesieni ub.r. Carsmile wchodzi w skład globalnych struktur Grupy OLX, do której należy też platforma OTOMOTO.

„Rentgen” samochodu

Wydanie Cyfrowego Paszportu Pojazdu będzie poprzedzone drobiazgową inspekcją auta, dokonywaną zgodnie ze standardami DEKRA oraz ISO 9001:2015.

Badanych będzie 120 elementów samochodu w następujących obszarach: powłoka lakiernicza, opony, elementy zewnętrzne (lusterka, szyby, itp.), oświetlenie, silnik, podwozie i układ kierowniczy, wnętrze pojazdu, elektronika i wyposażenie.

Badanych będzie 120 elementów samochodu

Przeprowadzone będą też testy diagnostyczne. Inspekcji dokonywać będzie jedna z największych firm w Europie, badająca rocznie ok. 300 tysięcy samochodów.

Indywidualny scoring pojazdu

W wyniku przeprowadzonego badania i zsumowania otrzymanych punktów w każdej badanej kategorii, samochód będzie otrzymywał indywidulany scoring w 9-stopniowej skali z przedziału od A+ do C-.

Ocena będzie uwzględniała istotność wykrytych usterek z punktu widzenia bezpieczeństwa oraz kosztów naprawy. Na tym nie koniec, po inspekcji samochód fotografowany będzie metodą 360 stopni, dzięki czemu użytkownik zainteresowany zakupem auta będzie mógł odbyć wirtualną jazdę próbną bez wychodzenia z domu.

OTOMOTO KLIK – platforma dla wszystkich

– Wraz ze startem OTOMOTO KLIK oraz stworzeniem Cyfrowego Paszportu Pojazdu proponujemy określenie nowego standardu sprzedaży samochodów używanych. Zachęcamy, aby do tej propozycji przyłączyli się wszyscy zainteresowani uczestnicy rynku, tj. dealerzy, komisy, firmy CFM, itd.

Wierzymy, że w przyszłości będą to również prywatni sprzedawcy. Platforma OTOMOTO KLIK jest dla wszystkich, którzy chcą spróbować nowoczesnej sprzedaży samochodów online i tym samym przyłączyć się do cyfrowej rewolucji – zachęca Agnieszka Czajka.

– OTOMOTO KLIK to platforma stworzona z myślą o naszych partnerach biznesowych. Umożliwia ona wszystkim chętnym skorzystanie z nowoczesnego kanału sprzedaży samochodów „na klik”. To zupełna nowość dedykowana wszystkim partnerom OTOMOTO – podkreśla Agnieszka Czajka.

 12 miesięcy gwarancji i 14 dni na zwrot

Samochody wystawione na sprzedaż na OTOMOTO KLIK będą prezentowane według jednolitego standardu. Każde auto używane będzie obowiązkowo posiadało Cyfrowy Paszport Pojazdu, którego wystawienie jest bezpłatne. Każdy samochód będzie ponadto objęty 12-miesięczna gwarancją, a kupujący będzie mógł go zwrócić w ciągu 14 dni.

– To dodatkowy bufor, jaki dajemy nabywcom na zapoznanie się z samochodem, chociaż dzięki paszportowi nie powinny tu wystąpić żadne rozbieżności między opisem w ogłoszeniu a rzeczywistym stanem pojazdu. Dzięki naszej technologii, zakup auta używanego będzie niemal tak bezpieczny, jak zakup nowego samochodu – podkreśla Arkadiusz Zaremba.

 Auto kupione na OTOMOTO KLIK będzie mogło być sfinansowane kredytem, leasingiem lub gotówką. Platforma udostępni też nowoczesną formę abonamentów, czyli wynajmu długoterminowego.

Czytaj także: PKO BP: platforma Automarket. pl w ciągu roku sprzedała 2 tys. aut

Wyniki badania Carsmile

Ważnym problemem rynku jest tzw. asymetria informacji, czyli sytuacja, w której wiedza sprzedającego o rzeczywistym stanie technicznym auta jest znacznie większa od wiedzy kupującego. Carsmile postanowił sprawdzić, jak problem ten przekłada się na doświadczenia kupujących.

Po pierwsze – wybór samochodu używanego jest czasochłonny. Aż 54% badanych ogląda „w realu” trzy i więcej pojazdów przed podjęciem decyzji o zakupie.

Źródło: Carsmile

Aż 74% badanych pokonało co najmniej 50 km w jedną stronę, czyli ponad 100 km w dwie strony, aby obejrzeć samochód, który chcieli kupić. Przy 4 autach może to oznaczać konieczność pokonania w sumie 400 i więcej kilometrów.

Źródło: Carsmile

Po drugie – zakup samochodu używanego wymaga pomocy. Przyznaje się do tego ponad trzy czwarte kupujących auto używane. O pomoc najczęściej zwracamy się do znajomego, ale korzystamy też z wsparcia rodziny oraz mechanika.

Źródło: Carsmile

Po trzecie – ogłoszenia o sprzedaży samochodów nie pokazują ich rzeczywistego stanu. Aż 70% badanych uważa, że opisy są „podrasowane”.

Źródło: Carsmile

Po czwarte – kupując auto używane spodziewamy się wad ukrytych. Tego problemu doświadczyło 51% ankietowanych. Jego efektem jest większe zainteresowanie starszymi i wątpliwymi technicznie autami (w myśl zasady: „skoro i tak wyjdą usterki, to po co przepłacać”).

Źródło: Carsmile

Po piąte – zakup auta używanego pociąga za sobą dodatkowe wydatki. Doświadczyło tego 75% badanych. Średni zadeklarowany koszt napraw wykonanych w ciągu 6 miesięcy od zakupu wyniósł ok. 1300 zł.

Źródło: Carsmile

Po szóste – kupujący mają ograniczone zaufanie do sprzedających. Dwie trzecie nabywców aut używanych nie ufa wystawcom ogłoszeń lub sprzedającym.

Źródło: Carsmile

Po siódme – problem straty czasu, nieprzewidzianych napraw oraz stresu towarzyszącego zakupowi samochodu używanego można byłoby rozwiązać wprowadzając obowiązek zamieszczenia w ogłoszeniu pełnej, rzetelnej i niepodważalnej informacji o stanie technicznym pojazdu. Tak uważa aż 83% ankietowanych. 

Źródło: Carsmile

Badanie miało formę sondażu telefonicznego. Wzięło w nim udział 100 ankietowanych, którzy zadeklarowali, że w swoim życiu dokonali zakupu przynajmniej jednego auta używanego. Badanie przeprowadzono w lipcu 2021 roku.

Źródło: Otomoto.pl