Centra w centrum

Centra w centrum
Fot. stock.adobe.com/gemenacom
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Według raportu Jones Lang LaSalle w Poznaniu mamy do czynienia z koncentracją centrów handlowych w sercu miasta.

Agnieszka Tarajko – Bąk, Starszy Analityk Rynku, Jones Lang LaSalle, opisuje: „Silna gospodarka lokalna sprzyja dojrzewaniu i rozwojowi wielkopolskiego rynku handlowego. Co ciekawe, Poznań cechuje jedna z najwyższych w Polsce koncentracji centrów handlowych w sercu miasta. Obecnie ok. 24% nowoczesnej powierzchni handlowej znajduje się w bezpośredniej lub bliskiej odległości od tradycyjnych ulic handlowych. Mimo dużego oddziaływania centrów na handel w rejonie śródmiejskim, sklepy z modą i obuwiem wciąż stanowią ok. 20% najemców lokali użytkowych przy głównych ulicach handlowych„.

W Centrum Poznania

Na ul. Półwiejskiej, głównym ciągu handlowym Poznania, znajduje się 100 sklepów oraz 4 centra handlowe. Miejsce to jest zdominowane przez lokale gastronomiczne oraz sklepy sprzedające odzież, obuwie i dodatki. Struktura najemców według raportu opublikowanego przez Jones Lang LaSalle kształtuje się następująco:
131222.struktura.najmu.01.600x232

W tej części miasta zaledwie 8 % lokali pozostaje bez najemcy, a stawki czynszowe kształtują się między 28 a 35 euro za metr kwadratowy (dotyczy lokali z kategorii „odzież, obuwie i dodatki” o powierzchni 100 metrów kwadratowych). Jest to jedno z najdroższych miejsc  Poznania. Szczególnie wysokie kwoty czynszu dotyczą ulic Paderewskiego i Półwiejskiej.

Edyta Potera, Dyrektor w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych, Jones Lang LaSalle, komentuje: „Pomimo dominacji dużych centrów w śródmieściu Poznania, niektórzy najemcy szukając unikalnej ekspozycji swojej marki, inwestują w rozwój sklepów także przy ulicach handlowych. Należy jednak pamiętać, że dalszy rozwój tego sektora handlu w Poznaniu jest hamowany poprzez niedostateczną liczbę odpowiednich powierzchni. W dodatku, podobnie jak w Warszawie czy Krakowie, potrzebna jest spójna wizja władz miasta co do polityki lokalowej, zwłaszcza w odniesieniu do pożądanego profilu najemców. Przebudowa kamienic wraz z zabudową wolnych posesji przekształcająca je w nowoczesne powierzchnie handlowe mogłaby przyciągnąć znane marki odzieżowe i wzmocnić handel przy głównych ulicach handlowych w Poznaniu„.

Obiekty handlowe

Rynek obiektów handlowych w Poznaniu jest nowoczesny i obejmuje na powierzchni 721 000 mkw. wszystkie charakterystyczne dla Polski formaty. Działa tutaj siedemnaście centrów handlowych i handlowo-rozrywkowych, trzy parki handlowe, jedno centrum wyprzedażowe oraz kilkanaście wolnostojących magazynów handlowych.

W Poznaniu liczącym ok. 554 700 mieszkańców (piąte miejsce w kraju) wskaźnik nasycenia centrami handlowymi wynosi 620/ mkw. 1 000 mieszkańców. Wynik ten klasyfikuje miasto na pierwszym miejscu spośród 8 największych aglomeracji w Polsce.

W poznańskich centrach handlowych najem metra kwadratowego kosztuje 40 – 45 (dotyczy lokali z kategorii „odzież, obuwie i dodatki” o powierzchni 100 metrów kwadratowych).  Niewynajęta powierzchnia to zaledwie 7 % dostępnej.

Stawki czynszowe w centrach handlowych w Polsce według Jones Lang LaSalle wyniosły w IV kwartale:
131222.ceny.najmu.01.600x241

Stawki czynszowe typu „prime” w centrach handlowych (w euro za mkw. miesięcznie)

up