Prezentacja Blue Media: Przelewy natychmiastowe w bankach spółdzielczych

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

nbs.2015.09.foto.107.b.267xPrzelewy natychmiastowe, zarówno w Polsce, jak i na świecie, mają stosunkowo krótką historię. Choć obecnie usługa ta staje się wręcz standardem, jeszcze kilka lat temu nie istniała. W jej rozwoju i popularyzacji swoją rolę odegrały również banki spółdzielcze. Dziś wykorzystują ją we właściwy sobie, nowatorski sposób, przyciągając klientów i kreując nowe źródła przychodu.

Kamila Czarnowska
Product Manager w firmie Blue Media. Zajmuje się rozwijaniem i utrzymaniem produktów dla bankowości internetowej, w szczególności dla bankowości spółdzielczej. Doktorantka, absolwentka zarządzania oraz informatyki i ekonometrii na Politechnice Gdańskiej

Przelewy środków pieniężnych z banku do banku, realizowane w czasie rzeczywistym, zwykle są dodatkowo płatne, jednak zainteresowanie klientów tą usługą stale rośnie.

W czerwcu 2015 r. obsługujący przelewy natychmiastowe system płatności, którego operatorem jest sopocka spółka Blue Media, odnotował blisko 187 tys. transakcji. Dla porównania, również w czerwcu 2014 r. transakcji takich zrealizowano niecałe 133 tys., a rok wcześniej – niecałe 76 tys.

Historia pewnej innowacji

Dziś trudno w to uwierzyć, ale jeszcze 8 lat temu usługa taka nie istniała, a na realizację przelewu trzeba było czekać do najbliższej sesji, w niektórych przypadkach nawet kilkanaście godzin. Przełomowy był rok 2008, kiedy uruchomiony został serwis bluecash.pl. Początkowo realizacja przelewów natychmiastowych odbywała się dzięki systemowi rachunków technicznych Blue Media, działających w większości polskich banków. Usługa szybko znalazła szerokie grono odbiorców, przede wszystkim dzięki wygodzie, jaką daje możliwość wysłania środków w ostatniej chwili, w sytuacjach awaryjnych lub podbramkowych (np. przy spłacaniu raty kredytowej, kiedy każde spóźnienie wiąże się z konsekwencjami finansowymi).

Kolejny przełom nastąpił w listopadzie 2012 r., kiedy wystartował System Płatności BlueCash (SPBC), opierający swą działalność na pierwszej, historycznej zgodzie Prezesa Narodowego Banku Polskiego na prowadzenie działalności rozliczeniowej i rozrachunkowej w obszarze płatności natychmiastowych. Jednocześnie nastąpiła radykalna zmiana technologiczna – SPBC od początku swojego istnienia działa, wymieniając komunikaty między jego uczestnikami. Wyniki po nieco ponad dwóch i pół roku działania robią wrażenie. Do końca czerwca 2015 r. łączna liczba transakcji sięgnęła prawie 3,7 mln, a ich sumaryczna wartość – ponad 2,8 mld zł

Obecnie w systemie uczestniczy 69 podmiotów umożliwiających swoim klientom realizację przelewów natychmiastowych do ponad 27 mln rachunków w większości banków działających w Polsce. Warto odnotować, iż w gronie jego uczestników, prócz czołówki banków komercyjnych, znalazły się też 62 banki spółdzielcze. Zainteresowanie banków spół...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI