Black Friday: rekordowa inflacja zmienia nawyki zakupowe Polaków

Black Friday: rekordowa inflacja zmienia nawyki zakupowe Polaków
Źródło: Santander Consumer Bank
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Szaleństwem zakupowym podczas sezonu największych wyprzedaży, czyli w Black Friday i przed Świętami Bożego Narodzenia, w tym roku zainteresowanych jest 36 proc. Polaków - wynika z badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2022”. Wpływ na ograniczenie planów zakupowych może mieć sytuacja gospodarczo-ekonomiczna, która zmienia nawyki zakupowe.

Z zakupowych okazji w najbliższych tygodniach zamierza skorzystać co trzeci Polak. W tej grupie najwięcej jest kobiet (42 proc. w porównaniu do 29 proc. mężczyzn) oraz osób z najmłodszych grup wiekowych – przed 30-stym i 40-stym rokiem życia (kolejno 49 i 43 proc.). Na większe zakupy w tym okresie zamierzają się wybrać również respondenci z małych miast do 50 tys. mieszkańców (49 proc. w porównaniu do 35 proc. badanych z metropolii).

Zmiana nastrojów konsumenckich

W badaniu zaobserwowaliśmy zmianę nastrojów konsumenckich. Wynika z niego, że większość osób planuje wstrzymać się od większych zakupów pod koniec roku.

– komentuje Patryk Perliński, Dyrektor Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi z Santander Consumer Banku. – W tej grupie są mężczyźni (66 proc.), seniorzy powyżej 70-tego roku życia (85 proc.) i mieszkańcy dużych miast. Co ciekawe, polowania na okazje podczas tegorocznych wyprzedaży nie planuje również aż 73 proc. osób zarabiających między 5 000 a 6 999 zł na rękę.

Co kupią ci, którzy zamierzają skorzystać z przecen?

Jak się okazuje, najwięcej osób będzie polować na ubrania (45 proc.), zabawki (43 proc.) i kosmetyki (41 proc.). Na kolejnym miejscu znalazły się książki i e-booki (35 proc.), wyprzedzając elektronikę (19 proc.) oraz sprzęt AGD (16 proc.). Zdecydowanie mniej respondentów będzie poszukiwać RTV (6 proc.) czy biżuterii (5 proc.).

Podczas inflacji zwracamy większą uwagę na ceny

Obecna sytuacja gospodarczo-ekonomiczna sprawiła, że zmieniły się nawyki Polaków dotyczące kupowania w e-commerce. Blisko połowa respondentów (46 proc.) porównuje ceny i w internecie szuka tańszych opcji niż w sklepach stacjonarnych. Podobny odsetek (45 proc.) ankietowanych ogranicza się do kupowania tego, co absolutnie konieczne np. ubrań na nową porę roku. Ponadto 37 proc. przyznało, że częściej rozgląda się za okazjami i rabatami w sklepach internetowych, a 32 proc. deklaruje, że ich zakupy w kanale online są mniej impulsywne np. nie kupują rzeczy tylko dla poprawy nastroju.

Czytaj także: Black Friday: Polacy czekają na promocje, ale czy będą one uczciwe? 

– Dodatkowo 31 proc. ankietowanych twierdzi, że rzadziej zdarza im się zrobić nieplanowane zakupy i nie kupuje czegoś tylko dlatego, że jest na promocji – dodaje Patryk Perliński z Santander Consumer Banku. – Badanie pokazuje, że takie czynniki jak inflacja czy wyższe ceny energii sprawiają, że Polacy zaczęli bardziej analizować swoje wydatki. Warto pamiętać jednak o tym, że w razie konieczności, zamiast naruszać swoją poduszkę finansową, można sięgnąć po dopasowane produkty bankowe. Dobrym ich przykładem jest karta ratalna, która umożliwia klientom zakup wybranego towaru w dowolnym miejscu i możliwość jego spłaty w stałych, równych ratach. Na tych, którzy jednocześnie chcieliby ochronić swoje oszczędności, a nie trzymać ich na nieoprocentowanym rachunku, przygotowaliśmy promocyjne oprocentowanie konta oszczędnościowego w Santander Consumer Banku z 7,50 proc. na nowe środki.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w październiku 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.

Źródło: Santander Consumer Bank / SCB