Black Friday: plaga fałszywych sklepów ‒ jak nie dać się oszukać?

Black Friday: plaga fałszywych sklepów ‒ jak nie dać się oszukać?
Źródło: Fortinet
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Przypadające w ostatni weekend listopada dni Black Friday oraz Cyber Monday rozpoczynają sezon na świąteczne zakupy. Od tego momentu, aż do Bożego Narodzenia, sklepy odnotowują wzrost swojej sprzedaży detalicznej o 30%. Jest to dla nich okazja, aby nadrobić zaległości. Korzystają na tym cyberprzestępcy, którzy zakładają na klientów internetowych sklepów pułapki w postaci fałszywych witryn, przypominają eksperci Fortinet.

W okresie bezpośrednio poprzedzającym sezon wyprzedażowy analitycy z FortiGuard Labs firmy Fortinet zaobserwowali coraz więcej oszustw związanych z fałszywymi stronami internetowymi, które podszywają się pod oryginalne witryny sklepów.

Dzisiaj fałszywa strona internetowa, może być łatwo zaprojektowana przez każdego, kto ma praktyczną wiedzę na temat systemów zarządzania treścią (CMS)

– Dla niewprawnego oka takie strony mogą wyglądać bezpiecznie, ale jeśli nie zwrócimy na nie wystarczającej uwagi, może to zakończyć się utratą pieniędzy i danych.

Fałszywe strony e-commerce szybko stają się jednym z najpoważniejszych zagrożeń dla konsumentów i dotyczą wielu branż, gdyż przestępcy chcą w ten sposób zwabić jak najwięcej potencjalnych klientów – ostrzega Jolanta Malak, dyrektor Fortinet w Polsce.

Czytaj także: Jak uniknąć pułapek wyprzedaży w Black Friday i Cyber Monday?

W jaki sposób zwabiane są ofiary?

Konsumenci zazwyczaj trafiają na takie strony poprzez wyszukiwanie słów kluczowych w wyszukiwarkach. Po prostu wpisują nazwę konkretnego produktu, którym są zainteresowani i albo pojawia się on w zakładce „zakupy”, albo jest promowany za pomocą odpowiednio umieszczonych słów kluczowych. Inny kanał dotarcia do konsumentów to promocje w mediach społecznościowych.

Wraz z rozwojem Internetu, rozwija się również oprogramowanie. W rezultacie różnica między profesjonalnymi, a tworzonymi przez amatorów stronami e-commerce znacznie się zmniejszyła. Obszar ten jeszcze ponad dziesięć lat temu był zarezerwowany dla specjalistów od tworzenia stron internetowych, odpowiedzialnych za zbudowanie i wdrożenie użytecznego mechanizmu robienia zakupów. Dzisiaj fałszywa strona internetowa, może być łatwo zaprojektowana przez każdego, kto ma praktyczną wiedzę na temat systemów zarządzania treścią (CMS).

Dla niewprawnego oka takie strony mogą wyglądać bezpiecznie, ale jeśli nie zwrócimy na nie wystarczającej uwagi, może to zakończyć się utratą pieniędzy i danych

Sprawia to, że coraz trudniej jest wykryć fałszywe strony internetowe bez wnikliwej analizy ich kodu. W rzeczywistości, ktoś z umiarkowaną wiedzą techniczną może stworzyć profesjonalnie wyglądający sklep e-commerce w ciągu kilku godzin, zwłaszcza jeśli używa sprawdzonego szablonu.

Czytaj także: Black Friday: 2/3 Polaków zamierza polować na okazje, a sprzedawcy liczą na rekordowe zyski

Na co uważać?

Jeśli użytkownik Internetu trafi na podejrzaną ofertę, promocję, zwłaszcza z zachętą do jak najszybszego nabycia towaru, powinien zachować szczególną ostrożność. Na początek warto przyjrzeć się stronie internetowej pod kątem niespójności, takich jak niedopasowane czcionki, niespójne użycie kolorów, zmiany w stylu języka, błędy gramatyczne i ortograficzne itp.

Warto też sprawdzić rekordy WHOIS, aby zobaczyć, jak długo domena istnieje oraz najechać kursorem na link do strony zamieszczony np. w mailach, aby sprawdzić, czy zawiera prawdziwy adres domeny.

Z pewnością nie należy pod wpływem impulsu kupować przedmiotu, jeśli jest on wyjątkowo, jak na rynkowe realia, tani. Jak mówi stare porzekadło, jeśli coś jest zbyt piękne, aby było prawdziwe, to prawdopodobnie nie jest.

Warto przyjrzeć się stronie internetowej pod kątem niespójności, takich jak niedopasowane czcionki, niespójne użycie kolorów, zmiany w stylu języka, błędy gramatyczne i ortograficzne itp.

Można wysłać e-mail lub skontaktować się telefonicznie z przedstawicielstwem firmy, co do której istnieje podejrzenie, że ktoś może się pod nią podszywać, i w ten sposób zweryfikować, czy podane ceny produktu są właściwe.

Jeśli natomiast emocje okazały się silniejsze i zakup został zrealizowany, przede wszystkim nie należy wpadać w panikę. Jeśli konsument obawia się, że padł ofiarą oszustwa, powinien natychmiast zadzwonić do swojego operatora karty kredytowej i poinformować go o tym fakcie.

Czytaj także: Cyberprzestępcy również czekają na sezon wyprzedażowy

Źródło: Fortinet