BGK jest także agentem rozliczeniowym

BGK jest także agentem rozliczeniowym
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Bank Gospodarstwa Krajowego został agentem rozliczeniowym dla płatności realizowanych w sektorze finansów publicznych. Pierwszy projekt w nowej roli zrealizuje wspólnie z Polskim Standardem Płatności - operatorem systemu płatności mobilnych BLIK oraz Ministerstwem Finansów.

Ogromna popularność BLIKA w e-commerce sprawia, że Polacy oczekują jego dostępności także na platformach sektora publicznego – zarówno w jednostkach państwowych, jak i samorządowych.

Odpowiedzią na tę potrzebę jest właśnie rozwiązanie, które Polski Standard Płatności udostępnił wspólnie z BGK i Ministerstwem Finansów. Od teraz z BLIKA mogą korzystać wszyscy użytkownicy serwisu e-Urząd Skarbowy i Twój e-PIT i zapłacić nim roczny podatek PIT.

Osoby fizyczne i przedsiębiorcy mogą opłacać roczny podatek PIT  w serwisie e-Urząd Skarbowy (PIT-28, PIT-36, PIT37, PIT-38, PIT-39) i usłudze Twój e-PIT (PIT-28, PIT-36, PIT37, PIT-38) za pomocą BLIKA.

Kolejny krok w cyfryzacji publicznych instytucji i oferowanych przez nie usług

– Użytkownicy e-Urzędu Skarbowego potrzebowali szybkich i wygodnych narzędzi do realizacji swoich płatności.  Zgłaszali to w ankietach, jakie wypełniali w naszych badaniach satysfakcji.  Dzięki współpracy z operatorem systemu płatności BLIK i BGK możemy spełnić te oczekiwania – podkreśla wiceminister finansów, zastępca szefa Krajowej Administracji Skarbowej Anna Chałupa.

Rola agenta rozliczeniowego oznacza, że rozszerzamy zakres naszej działalności, współtworząc efektywny system rozliczania transakcji w sektorze publicznym. Nasze plany w tym obszarze są ambitne – z partnerami pracujemy już nad kolejnymi projektami, które uproszczą płatności kolejnym podatnikom na rzecz instytucji rządowych i samorządowych – mówi Przemysław Zasieczny, dyrektor programu Finanse publiczne w Banku Gospodarstwa Krajowego.

Intensywnie pracujemy nad kolejnymi wdrożeniami, które w istotny sposób przyczynią się do cyfryzacji publicznych instytucji i oferowanych przez nie usług. Nie mam wątpliwości, że podobnie jak przy codziennych zakupach w internecie, BLIK zapewni milionom Polaków możliwość prostego i nowoczesnego załatwiania spraw w e-urzędach – mówi Dariusz Marcjasz, Pełnomocnik Zarządu ds. Sektora Publicznego w Polskim Standardzie Płatności, operatorze systemu płatności mobilnych BLIK.

Co wiemy o BLIK-u?

BLIK to powszechny standard płatności mobilnych. Możliwość skorzystania z BLIKA w aplikacjach bankowości mobilnej ma obecnie praktycznie każdy z klientów krajowych instytucji płatniczych oferujących aplikację mobilną.

BLIK jest obecnie jednym z najpopularniejszych sposobów płatności w Polsce. Na co dzień korzysta z niego już blisko 13 milionów osób. Zgodnie z najnowszymi danymi Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu BLIK, w 2022 r. za jego pośrednictwem Polacy realizowali ponad 1,2 mld transakcji, z czego blisko 60 proc. stanowiły płatności w sklepach internetowych.

Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). PSP stale rozwija możliwości BLIKA tak, aby system był jak najbardziej funkcjonalny dla jego użytkowników.

Udziałowcami spółki PSP są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard.

Źródło: Bank Gospodarstwa Krajowego / BGK, Polski Standard Płatności / PSP