Bezpieczny e-senior ‒ jak na co dzień korzystać z udogodnień cyfryzacji

Bezpieczny e-senior ‒ jak na co dzień korzystać  z udogodnień cyfryzacji
Fot. stock.adobe.com / FotoArtist
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Osobisty rachunek bankowy, przelewy, zakupy online i płatności kartą to dla wielu seniorów wciąż niedostępne sposoby na załatwianie codziennych spraw. Co zrobić, aby przybliżyć seniorom technikę cyfrową i dzięki niej zadbać o ich bezpieczeństwo finansowe, a nawet zdrowotne? Kluczem do zmiany tej sytuacji może być edukacja ‒ podkreślają eksperci z ZUS.

Osoby starsze, z racji swojego wieku, często są wykluczone cyfrowo, a co za tym idzie, również społecznie. W dużej mierze jest tak dlatego, że nie mają wiedzy o możliwościach i wygodzie, jakie daje współczesna technika informatyczna.

Wielu seniorów nie korzysta na co dzień z sieci, nie robi zakupów online, nie płaci rachunków przez Internet, nie używa komunikatorów do kontaktu z bliskimi i znajomymi.

Wydaje im się to zbyt trudne i skomplikowane. Do tego pandemia zwiększyła jeszcze wszechobecność nowych technologii. Za ich rozwojem osoby starsze często nie nadążają. Wszystko to sprawia, że seniorzy w ogóle rezygnują z obecności w cyfrowym świecie.

Pandemia kiedyś się skończy, a postęp technologiczny nie. Dlatego edukacja cyfrowa seniorów przyniesie im długoterminowe korzyści

Dlatego też tak ważna jest edukacja informatyczna i finansowa seniorów. Umiejętność korzystania z urządzeń cyfrowych, Internetu i usług elektronicznych, świadomość zagrożeń i znajomość zasad bezpieczeństwa w sieci, zwłaszcza teraz w czasie pandemii COVID-19, pomogą seniorom uchronić się przed niebezpieczeństwami.

Z danych raportu ZBP „InfoSenior”[1] wynika, że ponad 80% seniorów deklaruje, że ma kartę płatniczą. Jednak pozostali w dalszym ciągu posługują się na co dzień gotówką.

Jak z kolei wskazują dane ZUS, ponad 26% jego klientów otrzymuje świadczenia emerytalno-rentowe w gotówce. Emerytury trafiają w gotówce do 24% odbiorców tych świadczeń[2].

Czytaj także: Stypendia od Santandera na rozwój umiejętności cyfrowych oraz językowych nie tylko dla uczniów i studentów

Wiedza dla bezpieczeństwa

Wiedza o cyfrowych usługach bankowych zapewnia seniorom bezpieczeństwo finansowe. Dzięki niej osoby starsze mogą korzystać z rachunku bankowego, pobierać emerytury na konto, płacić online i używać karty płatniczej. Osobiste konto w banku gwarantuje im stały i szybki dostęp do ich pieniędzy, którymi mogą wygodnie dysponować, nie narażając się na kradzież, oszustwa czy inne niebezpieczeństwa.

Przestępcy często stosują wobec seniorów metody „na wnuczka” czy „na urzędnika”. Zagrażają osobom, które przechowują oszczędności w domu. Gotówka trzymana przy sobie to również ryzyko kradzieży przez kieszonkowców na ulicy czy w komunikacji miejskiej.

Wiedza o cyfrowych usługach bankowych zapewnia seniorom bezpieczeństwo finansowe

Dodatkowym niebezpieczeństwem jest zarażenie koronawirusem wtedy, gdy płaci się gotówką, spotyka z listonoszem, który przynosi emeryturę, lub gdy odbiera się świadczenie na poczcie.

Osobisty rachunek bankowy gwarantuje bezpieczne otrzymywanie świadczeń z ZUS i płatności bezgotówkowe, co zmniejsza ryzyko choroby w czasie pandemii.

Dlatego trzeba wspierać seniorów w tym, by korzystali z rachunku bankowego. Zwiększy on ich bezpieczeństwo we współczesnym świecie, a także ułatwi im codzienne życie i załatwianie istotnych spraw.

Czytaj także: Seniorze – spotkajmy się w sieci!

Wiedza dla wygody

Dzięki wiedzy o tym, jak korzystać z Internetu i konta bankowego, seniorzy mogą łatwiej załatwić sprawy urzędowe, robić zakupy, płacić rachunki czy kontaktować się z najbliższymi.

Seniorzy, którzy już poruszają się w Internecie, kupują tam prezenty dla wnuków, robią przelewy czy też zamawiają leki w aptekach internetowych z dostawą do domu. W sieci ceny często są niższe niż w sklepach stacjonarnych.

Pandemia kiedyś się skończy, a postęp technologiczny nie. Dlatego edukacja cyfrowa seniorów przyniesie im długoterminowe korzyści.

Już teraz oprócz różnych usług online, bankowości elektronicznej czy komunikacji sieciowej, dostępne są też publiczne e-usługi: możliwość wyrobienia dokumentów, złożenia różnych wniosków, e-wizyty w ZUS czy teleporady u lekarza.

Dzięki wiedzy o tym, jak korzystać z Internetu i konta bankowego, seniorzy mogą łatwiej załatwić sprawy urzędowe, robić zakupy, płacić rachunki czy kontaktować się z najbliższymi

Seniorzy w prosty i szybki sposób mogą założyć rachunek w wybranym przez siebie banku i zmienić w ZUS sposób wypłaty świadczeń. Na to ostatnie są dwa sposoby:

– przez Internet: wypełnić i wysłać wniosek ER-WZD-01 przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS,

– osobiście w placówce lub pocztą: wypełnić i złożyć lub wysłać wniosek EZP (wniosek o zmianę danych osoby zamieszkałej w Polsce).

Wiedza dla pokoleń

Polskie społeczeństwo się starzeje. Coraz większy udział w populacji mają osoby starsze. Dane demograficzne wskazują, że zjawisko to będzie postępowało.

Wiele instytucji krajowych i lokalnych oraz organizacji samorządowych, stowarzyszeń i fundacji wspiera osoby starsze – np. pomaga im w załatwieniu codziennych spraw czy wprowadza ich w cyfrowy świat.

Wielką rolę w tej edukacji pełnią ich bliscy, dla których funkcjonowanie w cyfrowym świecie to codzienność. To właśnie oni – dzieci i wnuki – mogą być przewodnikami dla swoich rodziców i dziadków.

Dlatego też seniorzy powinni oni korzystać z pomocy i wiedzy młodego pokolenia. Ci „mieszkańcy” Internetu w praktyczny sposób pokażą im, jak korzystać z rachunku bankowego i jak bezpiecznie poruszać się w Internecie.

Czytaj także: 3,5 mln zł od NCBR dla Sages na projekt ułatwiający korzystanie z komputera i Internetu osobom z niepełnosprawnościami

senior, Bezpiecznie zdrowo bezgotówkowo
Źródło: ZUS

[1] Raport Związku Banków Polskich, InfoSenior 2020, Edycja III, styczeń 2020 r.

[2] Dane ZUS, sierpień 2020 r.

Źródło: Zakład Ubezpieczeń Społecznych / ZUS