Bezpieczne finanse na wakacjach

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Pliki banknotów przechowywanych w portfelu lub w kieszeniach powoli odchodzą do przeszłości. Teraz wyjeżdżając na wakacje zabieramy ze sobą najczęściej kartę płatniczą lub smartfon z aplikacją banku. Prosto, wygodnie i bezpiecznie, ale tylko pod warunkiem, że zachowamy niezbędne środki ostrożności. Eksperci Banku Zachodniego WBK wybrali przykładowe nieprzyjemne zdarzenia, które mogą przydarzyć się urlopowiczowi, i przygotowali kilka rad, jak postępować w takich sytuacjach. Bo warto mieć świadomość, że phishing nie ma nic wspólnego z łowieniem ryb, a skimming z jazdą na nartach.

– Płacenie gotówką w trakcie urlopu traci na popularności. Za to coraz więcej polskich turystów zabiera ze sobą w podróż kartę płatniczą lub kredytową. Wynika to przede wszystkim z wygody – zamiast mieć przy sobie plik banknotów potrzebnych na cały wyjazd, lepiej zabrać jedną kartę lub telefon. Większość sklepów lub restauracji umożliwia płatności bezgotówkowe, a nawet jeśli nie, bankomatów, w których wypłacimy pieniądze, jest bardzo dużo. Warto jednak, nawet w czasie wakacyjnej beztroski, mieć świadomość sytuacji, które mogą wiązać się z potencjalną utratą pieniędzy, i wiedzieć, jak ich uniknąć lub co zrobić, gdy już nam się przytrafią – mówi Błażej Mika z Centrum Rozwoju Kart Płatniczych i Płatności w Banku Zachodnim WBK.

Broń hasła swego jak siebie samego

Nie ulega wątpliwości, że kradzież czy zgubienie karty płatniczej lub telefonu z aplikacją banku to nieprzyjemne sytuacje. Na szczęście, przy zachowaniu odpowiednich środków ostrożności, nic nie zagrozi naszym środkom finansowym. Dlaczego? Złodziej posiadając sam przedmiot – kartę czy telefon – nic z nimi nie zrobi. Dopiero znając kody PIN i hasła dostępu będzie w stanie dobrać się do naszych pieniędzy. Dlatego to właśnie na ochronie tych danych powinien się skupić każdy posiadacz karty płatniczej czy smartfona z aplikacją banku. Ważna jest również znajomość procedur postępowania w razie kradzieży naszych środków płatniczych oraz korzystanie z wszystkich dodatkowych zabezpieczeń. Między innymi z usługi 3D-Secure oferowanej przez Bank Zachodni WBK, która polega na tym, że płacąc w sklepie internetowym, jesteśmy proszeni o przeprowadzenie dodatkowego potwierdzenia transakcji.

Zanim się zorientowałem, czyli o utracie karty płatniczej

W sytuacji zgubienia lub kradzieży karty płatniczej pierwszą linią kontaktu jest zawsze infolinia banku lub System Zastrzegania Kart (zgłoszenia przyjmowane są pod numerem telefonu +48 828 828 828). Infolinia jest czynna całą dobę, więc zdarzenie można zgłosić o dowolnej porze. Bank najpierw zastrzega pieniądze, a następnie zabezpiecza dostęp do karty, a tym samym naszych pieniędzy. Jeżeli kradzież miała miejsce w Polsce, istnieje możliwość dalszego korzystania ze środków na rachunku, o ile mamy zainstalowaną aplikację mobilną. Dzięki usłudze BLIK dostępnej m.in. w BZWBK24 mobile, można płacić za zakupy w sklepach i Internecie oraz wypłacać gotówkę z bankomatów. Alternatywną formą płacenia za zakupy, nie tylko w Polsce, ale także na całym świecie, są płatności zbliżeniowe dostępne na telefonach z systemem Android 4.4 (lub nowszych) i wyposażonych w moduł NFC. Aby płacić zbliżeniowo telefonem należy wcześniej pobrać w BZWBK24 mobile kartę mobilną. Podczas pobytu za granicą istnieje również możliwość zamówienia duplikatu karty, ale na jej dostarczenie trzeba będzie poczekać nawet tydzień. W przypadku kradzieży, po skontaktowaniu się z bankiem, należy zdarzenie zgłosić także na policję.

Bez telefonu jak bez ręki

W sytuacji utraty telefonu z zainstalowaną aplikacją mobilną ważne jest, aby zablokować go w banku. Można to zrobić samodzielnie w bankowości internetowej (o ile użytkownik w danym momencie ma dostęp do komputera), za pośrednictwem infolinii banku lub doradcy online. Zatem jest to podobna procedura jak w przypadku utraty karty płatniczej. Warto też pamiętać, że jeśli bezpiecznie korzystamy z telefonu, czyli blokujemy go hasłem i nie udostępniamy danych do logowania, to ustrzeżemy się kłopotów. Nasze pieniądze będą bezpieczne.

Skimming danych karty – czym jest i jak się przed nim ustrzec?

Skimming jest przestępstwem, które polega na nielegalnym skopiowaniu zawartości paska magnetycznego karty płatniczej bez wiedzy jej posiadacza w celu wytworzenia kopii i wykonywania nieuprawnionych płatności za towary i usługi lub wypłat z bankomatów. W przypadku skimmingu bankomatowego, przestępcy instalują na bankomatach lub w ich wnętrzu specyficzne urządzenia, które służą do pozyskiwania danych z paska magnetycznego (czytnik) oraz PIN-u (kamera lub fałszywa klawiatura). Warto jednak podkreślić, że wiele kart, w tym te wydawane przez Bank Zachodni WBK, zostały odpowiednio zabezpieczone w ramach systemu monitorującego służącego do ochrony kart. Nie zwalnia to jednak z czujności. Korzystając z bankomatu należy pamiętać o zasłanianiu klawiatury podczas wpisywania kodu PIN oraz czytaniu ekranów informacyjnych instruujących o właściwym wyglądzie bankomatu.

Phishing, czyli nielegalne podszywanie się pod bank

Phishing to metoda oszustwa, w której przestępca, w celu wyłudzenia danych, podszywa się pod bank. W praktyce najczęściej wygląda to tak, że klient otrzymuje maila od instytucji, w której prowadzi rachunek bankowy. Warto jednak być czujnym i sprawdzić, kto jest nadawcą wiadomości, bo z reguły nie jest nią bank. W ten sposób autorzy spreparowanej korespondencji próbują skłonić adresatów do wejścia na stronę „weryfikacja” lub inną o tytule sugerującym konieczność potwierdzenia danych do logowania. W tekście zazwyczaj ukryty jest link prowadzący do zupełnie innej strony, która ma wyłudzić dane logowania do bankowości elektronicznej. W sytuacji, gdy otrzymamy taką korespondencję i nie mamy pewności, od kogo pochodzi, najlepiej zadzwonić na infolinię i dopytać o szczegóły otrzymanego maila. Warto jednak pamiętać, że banki nie wysyłają wiadomości e-mail z prośbą o weryfikację danych personalnych. Trzeba także zwracać uwagę na prawidłowość adresu bankowości internetowej i sprawdzać ważność certyfikatu dla tego adresu oraz upewnić się, że połączenie z bankiem jest szyfrowane.

– Urlop nie zwalnia nas z czujności, dlatego pomimo relaksu i dobrej zabawy, powinniśmy mieć z tyłu głowy podstawowe zasady bezpieczeństwa i ochrony własnych danych i pieniędzy – podsumowuje Błażej Mika z Banku Zachodniego WBK.

Źródło: BZ WBK