Bankowość i Finanse | Technologie – Visa | Smartfon w centrum zarządzania finansami osobistymi?

Bankowość i Finanse | Technologie – Visa | Smartfon w centrum  zarządzania finansami osobistymi?
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Z badania Visa Mobile Payment Study 2022, przeprowadzonego na ośmiu rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, wynika, że zdecydowana większość Polaków używa smartfonów i innych urządzeń mobilnych do zakupów i płacenia w internecie1. Interesuje ich też możliwość płacenia smartfonem w sklepach stacjonarnych - już co piąty korzysta z tego rozwiązania. Z kolei z wcześniejszego badania Visa - Mobile Banking Experience - wiemy, że jednym z kluczowych narzędzi codziennego użytku stały się aplikacje bankowe2. Czy zatem smartfon jest dziś centrum zarządzania finansami osobistymi? Co można zrobić, by w pełni się to urzeczywistniło?

Polacy i zakupy mobilne

Smartfon jest wszystkim, czego potrzeba do zakupów w sieci. Z badania Visa wynika, że 79% polskich konsumentów sięga po te urządzenia, szukając interesujących dla siebie produktów i usług. 65% Polek i Polaków zamawia towary lub usługi w smartfonie, a 71% płaci za nie przy jego użyciu. Polacy lubią robić zakupy przez internet za pomocą smartfonu głównie ze względu na szybkość (51%) i wygodę (55%).

Smartfony, tablety i inne urządzenia z dostępem do internetu umożliwiają także robienie zakupów i płacenie bezpośrednio w aplikacjach. Badanie Visa wykazało, że już 67% Polek i Polaków w wieku od 18 do 24 lat dodało kartę płatniczą do przynajmniej jednej aplikacji mobilnej. Polacy chętnie zapisują swoje karty płatnicze, np. w aplikacjach związanych z transportem (29%), podróżowaniem (23%), zamawianiem jedzenia (25%) oraz na platformach ­streamingowych (26%).

Także płacenie smartfonem w sklepie przestało być jedynie nowinką dla wtajemniczonych. Podobnie jak w przypadku zakupów przez internet, Polki i Polacy polubili płacenie zbliżeniowo smartfonami głównie ze względu na szybkość (61%) i wygodę (64%). Choć jeszcze kilkanaście lat temu płacenie za pomocą telefonu komórkowego mogło wydawać się futurystycznym marzeniem, obecnie wielu konsumentów wie, że taka metoda płatności jest dostępna – 76% ankietowanych osób z Polski potrafi wskazać przynajmniej jedno tego typu rozwiązanie.

W odpowiedzi na rosnącą popularność zakupów przez internet i płacenia smartfonami Visa skupia się na umożliwieniu konsumentom kupowania w sieci szybko, bezpiecznie i łatwo. Dlatego wdraża takie rozwiązania, jak Visa Mobile, których mocnymi stronami są właśnie te cechy. Visa kontynuuje prace nad udostępnieniem Visa Mobile wszystkim partnerom wydającym karty Visa w Polsce. Stoi za tym przekonanie, że różnorodność metod płatności to krok w przyszłość, który w konsekwencji zapewni konsumentom i sprzedawcom realny wybór.

Nie tylko zakupy, ale też bankowanie w smartfonie

Smartfon w kieszeni i wszechobecny dostęp do internetu przyzwyczaiły wielu użytkowników do tego, że gros czynności i opcji jest dostępnych na wyciągnięcie ręki; tego samego oczekują od bankowości mobilnej. Nie chcą czekać, ale od razu działać, widzieć i wiedzieć np., jaki jest stan finansów, czy jakie transakcje zostały wykonane. Eksperci Studia Innowacji Visa w Warszawie przygotowali raport Mobile Banking Experience, w którym radzą instytucjom finansowym, jak stworzyć funkcjonalną aplikację bankową. Rekomendacje poprzedziło badanie, przeprowadzone w połowie 2021 r. wśród użytkowników aplikacji bankowych, z którego wynikało, że 28% ankietowanych kilka razy dziennie zaglądało do swoich aplikacji bankowych, a kolejne 34% – przynajmniej kilka razy w tygodniu. Robią to przede wszystkim dla sprawdzania bieżących wydatków i zarządzania własnymi finansami. Według badania, często lub bardzo często robi to 69% użytkowników. Podkreślają, że możliwość codziennej kontroli nad przepływem pieniędzy jest bardzo ważna. Ponad połowa przebadanych osób (61%) oceniła, że dzięki aplikacji wie, co się dzieje z ich pieniędzmi.

Dla wielu użytkowników mobilna aplikacja jest podstawowym sposobem na kontakt z bankiem. Serwis internetowy banku czy oddział stają się miejscami odwiedzanymi jedynie z konieczności. Jednocześnie aplikacja bankowa jest tylko jedną z wielu aplikacji codziennego użytku. Konkuruje o uwagę użytkownika nie tylko z innymi aplikacjami bankowymi, lecz ze wszystkimi aplikacjami zainstalowanymi na telefonie konsumenta. Oznacza to, że dbałość o wygląd i nowoczesne rozwiązania wyróżniające aplikację to nie luksus a konieczność.

Najważniejsze obszary, na których muszą skupić się twórcy aplikacji bankowych, to prostota, procesy automatyzujące i edukacja. Visa dostrzega oczekiwania użytkowników względem funkcjonalności oraz łatwości użytkowania. Klienci chcą mniej klikania i zapamiętywania. Oczekują, że aplikacja sama będzie generowała kluczowe informacje o stanie finansów i nadchodzących płatnościach.

Przemyślane procesy edukacyjne powinny być stałym elementem doświadczenia użytkownika. Mają bowiem fundamentalne znaczenie w budowaniu jego kompetencji w tak dynamicznym środowisku, jakim jest nowoczesna bankowość.

Aplikacje bankowe – jak poszerzyć ich możliwości?

Aplikacja bankowa zapewnia użytkownikom dostęp do szeregu usług dodanych (tzw. Value Added Services – VAS). Konsumenci chcą mieć na ogół dostęp do różnych usług z jednego miejsca, a wśród najlepszych sposobów na zrealizowanie tego celu jest rozwój aplikacji bankowej i jej funkcjonalności.

Banki, które dążą do tego, by przenosić do kanału mobilnego szeroki zakres obsługi klienta i sprzedaży, powinny zachęcić użytkowników do bardziej zróżnicowanych, pełniejszych interakcji z aplikacją. Visa ma wiele do zaoferowania w obszarze rozwoju VAS w aplikacjach bankowych i widzimy w tych usługach ogromny potencjał wzrostu dla banków i fintechów.

Dlatego organizacja stale pracuje nad tym, aby dostarczać rozwiązania, które pozwalają zapewnić użytkownikom pełną kontrolę nad swoimi finansami – wśród nich są aplikacje tworzone na bazie interfejsu API dla bankowości mobilnej. Dzięki nim banki będą mogły realizować podstawowe założenia dla każdej aplikacji, wśród których znajdują się wskazane powyżej cechy, takie jak wygoda użytkowania, przejrzystość, sprawność działania, dostępność i bezpieczeństwo.

W ramach interfejsu API Visa możemy znaleźć szereg innowacyjnych narzędzi. Jednym z nich jest rozwiązanie umożliwiające klientom uzyskanie w aplikacji bankowej szczegółów dotyczących płatności powtarzalnych opłacanych kartą Visa. Dzięki temu klient banku ma wgląd w informacje, w jakich konkretnie sklepach, punktach usługowych, portfelach cyfrowych czy serwisach streamingowych jego karta została zapisana, a także jakie usługi są za jej pomocą opłacane.

Kolejnym obszarem, który można rozwijać dzięki API Visa, są usługi bankowe dla rodziców i ich dzieci. Tego typu produkty bankowe cieszą się rosnącą popularnością, a to za sprawą technologii, która coraz częściej oferuje nowe sposoby podnoszenia poziomu edukacji finansowej wśród młodych ludzi. Visa Transaction Controls (VTC) zapewnia skuteczny i wygodny sposób śledzenia i zarządzania wszystkimi działaniami płatniczymi na zarejestrowanych kontach i tokenach. VTC oferuje różnorodne blokady i alerty, których dokładne cechy i funkcjonalność można wybierać i konfigurować.

Zwracają uwagę m.in. na aplikacje dla seniorów, których głównym celem jest ochrona przed niebezpieczeństwami czyhającymi w sieci. To niezwykle istotne, ponieważ według GUS, w 2025 r. w Polsce będzie ponad 10 mln  osób powyżej 60 lat3, co powinno skłonić banki do adaptacji usług dla tej grupy. Visa podkreśla, że powinno się zapewnić seniorom łatwy kontakt z bankiem oraz wsparcie rodziny. Przykładowo, pozostawienie zaufanemu członkowi rodziny pewnej kontroli nad finansami seniora.

Z kolei Enhanced FX API to rozwiązanie, które może przypaść do gustu osobom, które często podróżują. Zapewnia dostęp do kursów globalnych walut, dzięki czemu oferuje lepszy user experience w przypadku transakcji wielowalutowych oraz przejrzystość poprzez możliwość porównania kursów Visa z kursami referencyjnymi, np. Europejskiego Banku Centralnego.

Priorytet bezpieczeństwa

Wygoda, która sprawia, że zakupy w sieci stają się coraz popularniejsze, powoduje także, że rosną oczekiwania konsumentów oraz zapotrzebowanie na proste i bezpieczne transakcje. Cichymi bohaterami bezpiecznej sprzedaży internetowej są cyfrowe tokeny. Chroniąc dane posiadacza rachunku przed oszustami i niepowołanym dostępem innych podmiotów, przynoszą one korzyści wydawcom, agentom rozliczeniowym, sprzedawcom – i konsumentom. We wrześniu 2022 r. Visa ogłosiła, że w ramach rozwiązania Visa Token Service (VTS) wydała na całym świecie już ponad 4 mld tokenów sieciowych. To kamień milowy w rozwoju programu, który podnosi bezpieczeństwo transakcji, a także przyczynia się do przyspieszenia innowacji i rozszerzenia sieci akceptacji w sektorze e-commerce. W przeciągu roku liczba tokenów Visa niemal się podwoiła, przewyższając liczbę fizycznych kart Visa, które są w obiegu na całym świecie.

Z analiz przeprowadzonych przez Visa opartych na danych zebranych od przeszło 8600 wydawców i 800 000 sprzedawców wynika, że wykorzystanie tokenów Visa doprowadziło do 28-procentowego spadku liczby oszustw i trzyprocentowego wzrostu liczby zatwierdzonych transakcji – pozwoliło to sprzedawcom zwiększyć sprzedaż i zaoszczędzić na wydatkach związanymi z oszustwami.

Cyberprzestępczość pozostaje problemem w coraz bardziej cyfrowym świecie, dlatego misją Visa jest ochrona konsumentów i walka z oszustwami. W ciągu ostatnich pięciu lat firma zainwestowała ponad 10 mld USD w technologię, dzięki której ogranicza m.in. oszustwa i zwiększa bezpieczeństwo sieci. Ponad tysiąc specjalistów chroni sieć Visa przed złośliwym oprogramowaniem, atakami zero-day i zagrożeniami wewnętrznymi – 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu i 365 dni w roku. W ciągu ostatnich 12 miesięcy Visa zablokowała na całym świecie w czasie rzeczywistym oszukańcze płatności na łączną kwotę ponad 7,2 mld USD, dzięki czemu wiele osób nigdy nie dowiedziało się, że mogło paść ofiarą oszustów.


1 Badanie Visa CEE Mobile Payments Study 2022 objęło następujące kraje: Polskę, Czechy, Węgry, Rumunię, Bułgarię, Słowację, Słowenię i Chorwację. Przeprowadziła je firma badawcza Kantar, metodą CAWI, w październiku 2022 r. na reprezentatywnej próbie 1000 respondentów (18-65 lat) w każdym z tych krajów.
2 Badanie ilościowe zrealizowane techniką ankiety internetowej (CAWI) w dniach 15.04.-06.05.2021 r. na próbie 2666 użytkowników aplikacji bankowych.
3 Główny Urząd Statystyczny, Sytuacja osób starszych w Polsce w 2018 r.

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK