Bankowość i Finanse | Technologie | Postawić tamę wyłudzeniom w sieci

Bankowość i Finanse | Technologie | Postawić tamę  wyłudzeniom w sieci
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Kryzys wywołany wojną w Ukrainie wystawił cały sektor finansowy, w tym banki, na poważną próbę. Jeszcze przed rozpoczęciem bezpośrednich działań zbrojnych branża była "testowana" przez cyberataki, mające zakłócić funkcjonowanie banków i systemów płatniczych. Choć zagrożenie ze strony obcych służb stanie się bez wątpienia jednym z ważniejszych zadań dla działów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo IT, to jednak należy pamiętać, iż wciąż aktualne są wyzwania związane z fraudami i praniem pieniędzy.

Jak podano w najnowszym raporcie InfoDok, w IV kw. ub.r. próbowano w Polsce wyłudzić 2075 kredytów na łączną kwotę 91,3 mln zł. To o 24 mln zł więcej niż w roku 2020, ale wynika to głównie z jednostkowej próby wyłudzenia 20 mln zł. W całym 2021 r. było o 17% więcej prób wyłudzeń oraz o 32% wzrosła łączna wartość kwot. Warto podkreślić, iż w IV kw. ub.r. odnotowano 10 prób wyłudzeń na bardzo wysokie kwoty od 1 mln zł wzwyż. To potwierdza, jak z postępem cyfryzacji rośnie znaczenie rozwiązań antyfraudowych. Równocześnie zwiększa się globalny rynek wykrywania oszustw i zapobiegania im. Dostawcy rozwiązań i technologii wykrywających oraz zapobiegających oszustwom mogą zatem liczyć na znaczny wzrost przychodów w najbliższych latach.

Technologie spieszą z pomocą

W opublikowanym w grudniu ub.r. przez ResearchAndMarkets raporcie dotyczącym rynku FDP (Fraud Detection & Prezento) oceniono, że jego globalny potencjał wzrośnie z 22,8 mld USD w 2021 r. do 53,4 mld USD w 2026 r., przy średniej rocznej stopie wzrostu (CAGR) w latach 2021-2026 wynoszącej 18,5%. Zdaniem analityków, rynek FDP napędzają różne czynniki, takie jak wzrost wskaźnika przyjęcia cyfryzacji i IoT oraz utraty przychodów z powodu oszustw. Zwraca się też uwagę na wzrost złożoności fraudów, co paradoksalnie może hamować rozwój rynku. Firmy technologiczne proaktywnie pomagają w ich wykrywaniu i rekomendują odpowiednie rozwiązania oraz pomagają zbierać, filtrować, integrować i łączyć wiele danych ze zdarzeń związanych z bezpieczeństwem. To pozwala uzyskać całościowy widok infrastruktury zabezpieczeń w organizacjach.

Wśród najważniejszych światowych dostawców technologii i usług związanych z wykrywaniem i zapobieganiem oszustwom wymienia się takie firmy, jak: BAE Systems, Nice Actimize, FICO, LexisNexis, TransUnion, Kount, Software AG, RSA Security, Fiserv, FIS, ACI Worldwide, Experian, SecuroNix, Accertify, Feedzai, CaseWare, FRISS, MaxMind, Gurucul, DataVisor, PayPal, Visa, SAS Institute, SAP SE, Microsoft, F5, Inc, Ingenico, AWS, PerimeterX, OneSpan, Signifyd, Cleafy i Pondera Solutions. Na pewno można powiedzieć, że jednym z głównych trendów w rozwoju technologii zapobiegania fraudom i praniu pieniędzy jest wykorzystanie sztucznej inteligencji. Niedawno informowano w mediach o zawarciu kontraktu przez izraelską firmę technologiczną ThetaRay z bankiem Mashreq ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Udzieli ona bankowi licencji na narzędzie do wykrywania przestępstw finansowych, które używa sztucznej inteligencji do identyfikacji oszustw i prania pieniędzy.

Ze skutecznością różnie bywa

Zapytaliśmy specjalistów i ekspertów, jak oceniają skuteczność obecnych działań i stosowanych technologii oraz czy są dziś jakieś nowinki technologiczne związane z zapobieganiem fraudom.

Paweł Kryszkiewicz, dyrektor konsultingu w Comarch SA, stwierdził, że obszar przeciwdziałania fraudom i praniu pieniędzy to duże wyzwanie dla banków, wymagające nakładów finansowych oraz inwestycji w nowoczesne technologie. – Aktualnie rzadko kiedy silniki regułowe są wspierane dodatkowymi elementami analityki. Wielokrotnie widzimy, że brakuje holistycznego podejś...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK