Bankowość i Finanse | Technologie | Niewidzialna bankowość – przyszłość świata finansów

Bankowość i Finanse | Technologie | Niewidzialna bankowość – przyszłość świata finansów
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Niewidzialna bankowość to jeden z trendów, bardzo często wymienianych w prognozach na nieodległą przyszłość. Połączenie oczekiwań, zmian zachowań konsumenckich i technologii pozwala zaoferować rozwiązania, w których usługi instytucji finansowych są świadczone w sposób niezauważalny dla klientów.

Banki, jakie znamy dziś, albo się dostosują, albo znikną – tak komentował wdrożenie dyrektywy PSD2 ekspert Deloitte, Grzegorz Cimochowski. Idea open bankingu otwiera możliwości działania przez licencjonowane, zewnętrzne podmioty. Jednym z kluczowych trendów, wynikających z takich zmian, jest popularyzacja usług, określanych potocznie jako niewidzialna bankowość.

Idea „niewidzialnego” banku, który realizuje swoje działania w sposób nieangażujący dla klienta, regularnie pojawia się w różnych zestawieniach rynkowych trendów. Niektóre z postulowanych rozwiązań, jak autonomiczne algorytmy zarządzające oszczędnościami klienta, są na razie przyszłością, jednak niewidzialna bankowość, mimo umieszczania jej w kategorii zjawisk przyszłościowych, już teraz doczekała się wielu przykładów praktycznej realizacji.

W najprostszym wydaniu jest nią karta płatnicza, podpięta do konta w jakiejś usłudze czy serwisie ­e-commerce. Zakupy na takich platformach, jak Amazon, Allegro czy Aliexpress mogą – w niektórych przypadkach – sprowadzać się już wyłącznie do wyboru towaru i jednego kliknięcia, zatwierdzającego zakup. Żadnego procesu realizacji płatności, potwierdzania czy podawania danych. Raz skonfigurowane konto pozwala na zakupy spontaniczne i szybkie, z płatnością realizowaną w tle.

Niewidzialna teraźniejszość

Nieco bardziej złożone rozwiązania jako bramę do usług niewidzialnej bankowości wykorzystują smartfon. Usługi transportowe, jak Uber, Bolt czy iTaxi bardzo często sprowadzają się po prostu do wyboru miejsca docelowego i zamówienia transportu. Klient wsiada, dojeżdża na miejsce i wysiada. Cała reszta odbywa się w tle, w sposób niewidoczny dla użytkownika.

Nieco bardziej złożonym rozwiązaniem są automatyczne sklepy, jak uruchomiony w Poznaniu Take&Go, gdzie – po uprzednim zainstalowaniu w smartfonie odpowiedniej aplikacji i podpięciu karty kredytowej – użytkownik po prostu bierze towary z półki, a przed wyjściem jedynie zatwierdza listę dokonanych zakupów.

Forpocztą zmian są także usługi płatności oferowane i realizowane przez producentów sprzętu elektronicznego. Obok powszechnie znanych i zakorzenionych na rynku ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK