Bankowość i Finanse | Technologie | Mobilne szanse i zagrożenia

Bankowość i Finanse | Technologie | Mobilne szanse i zagrożenia
Fot. New Africa/stock.adobe.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Urządzenia mobilne stanowią dziś już nie tylko uzupełnienie klasycznej bankowości elektronicznej, dostępnej z poziomu komputera, ale coraz częściej stają się samoistnym kanałem komunikacji z klientem. Centrum dowodzenia osobistymi finansami, przeniesione do smartfonu, otwiera nowe możliwości zarówno przed użytkownikami, jak i dostawcami usług. Niestety, wraz z komfortem i łatwością obsługi pojawiają się nieznane dotąd zagrożenia.

Bankowość internetowa to w Polsce produkt dojrzały, co potwierdzają 22 lata historii i 18 mln indywidualnych klientów, obsługujących swoje konta przez internet. Bankowość mobilna jest znacznie młodsza, ale rozwija się z nie mniej imponującą dynamiką. Raport Związku Banków Polskich przypomina, że pod koniec ub.r. ponad 13 mln użytkowników logowało się do banku przez smartfony lub tablety.

W ujęciu globalnym klienci mobilni już teraz przewyższają liczbę użytkowników, obsługujących swoje finanse za pomocą stacjonarnego komputera. Analitycy firmy Juniper Research szacują, że w tym roku będzie ich ponad 2 mld. Jest tylko kwestią czasu, kiedy klienci mobilni, podobnie, jak w przypadku wielu innych branż i usług, będą dominować także w Polsce.

Ważnym uzupełnieniem tych danych jest informacja o ilości użytkowników mobile only, dla których smartfon stał się urządzeniem pierwszego i jedynego wyboru, stanowiąc prawdziwe centrum zarządzania osobistymi finansami. Aż 6,5 mln użytkowników bankowości mobilnej korzysta za swoich kont wyłącznie w ten sposób, obsługując je za pomocą kilkucalowego ekranu dotykowego.

Można bez wielkiego ryzyka założyć, że liczba ta będzie rosła. Potencjał wzrostu wspiera się bowiem na solidnych fundamentach: rozwoju rynku mobilnego, doskonaleniu i rozszerzaniu możliwości aplikacji, a także ewolucji świadomości i przyzwyczajeń użytkowników. Trendy te wzmacnia wchodzenie w dorosłość pokolenia Z. Postmillenialsi oczekują od dostawców usług bardzo dużej elastyczności, braku ograniczeń w postaci długoterminowych umów, a także możliwości interakcji niezależnie od godziny i dnia tygodnia.

Prawo nadąża za realiami

Naprzeciw takim oczekiwaniom wychodzą zmiany wdrażane za sprawą unijnej dyrektywy PSD2. Popularyzacja otwartej bankowości i otwarcie rynku dla  TPP (third party providers) to szansa dla fintechów, a zarazem okazja do zaoferowania klientom nowych usług i rozwiązań, bazujących na możliwościach technicznych urządzeń mobilnych. Chodzi tu nie tylko o doskonale znane smartfony, ale też inne kategorie sprzętu w rodzaju coraz popularniejszych wearables.

Istotną determinantą korzystania z bankowości mobilnej jest jej przewaga nad bankowością internetową w ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK