Bankowość i Finanse | Technologie – Bezpieczeństwo | Technologie przydatne w nowym roku

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W bieżącym roku gospodarki, a wraz z nimi banki, muszą liczyć się z wieloma zagrożeniami. W ich przezwyciężeniu lub ograniczeniu wpływu negatywnych czynników na funkcjonowanie mogą pomóc nowoczesne technologie. Które z nich zasługują na szczególną uwagę i dlaczego?

Bohdan Szafrański

Branża usług finansowych przeniosła już się do świata cyfrowego. Jeśli przyjrzymy się dostępnym rozwiązaniom, to widać stały postęp w zakresie UX (user experience), zwraca się też uwagę na nowy sposób komunikacji, preferowany przez pokolenie Z (osoby urodzone po 1996 r.) i generację Alfa (urodzeni po 2011 r.). Siła finansowa i gotowość generacji Z do wydawania pieniędzy szybko rośnie. W artykule opublikowanym na portalu Phase2 Technology Adam Picker omawia siedem trendów dla banków, których nie można zignorować w 2023 r. Twierdzi, że dotarcie do osób z generacji Z wymaga zastosowania nowych taktyk, takich jak grywalizacja i marketing prowadzony przez influencerów. Radzi ocenić kanały i treści, które się na ich profilach pojawiają, bo użytkownicy TikToka oczekują zupełnie czegoś innego niż ktoś przeglądający LinkedIn. Jego zdaniem, warto inwestować w bankomaty z zaawansowanymi funkcjami transakcyjnymi, chatboty i personel do kontaktu na żywo z dostępnością 24/7. Nadszedł też czas na zmierzenie się ze światami, budowanymi w metaverse.

Metaverse

W opublikowanym w październiku 2022 r. przez TechNavio raporcie „Global Metaverse Market in Finance 2023-2027” przewiduje się, że rynek metaverse w finansach zwiększy się w latach 2023-2027 o 107,06 mld USD, przy średnim rocznym wzroście wynoszącym 21,33%. Wpływa na to integracja z platformami VR i AR (wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości), pojawienie się sztucznej inteligencji oraz rosnącą popularność kryptowalut. Za głównych graczy na globalnym rynku metaverse w finansach analitycy uznali: Bank of America, BNP Paribas, HSBC, IBK Industrial Bank of Korea, JPMorgan, KB Financial Group, Mogo, National Bank of Kuwait, NH Investment and Securities i Shinhan Financial Group.

Jak twierdzą autorzy raportu, banki rozważają strategie rozszerzenia swojej obecności w metaverse i oferowania w tym wirtualnym świecie konsumentom również innych, poza platformami płatniczymi, usług. Wychodzą z założenia, że będą oni spędzać w nim więcej czasu, np. korzystając z okularów VR, będą mogli obsługiwać wszystkie swoje działania bankowe i finansowe w znacznie bardziej wciągający sposób, niż to jest możliwe w aplikacji zainstalowanej w telefonie. Jednak dostrzegają także obawy dotyczące prywatności i bezpieczeństwa, związane z metaverse, które stale ewoluuje. Organizacje obawiają się o bezpieczeństwo platform zbudowanych w tym środowisku, które zbiera i przetwarza ogromne zbiory informacji o użytkownikach, dlatego ochrona prywatności w&...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK