Bankowość i Finanse | Oszczędności | W pandemii zaczęliśmy oszczędzać

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Pandemia COVID-19 z perspektywy ekonomicznej posiada wszystkie atrybuty kryzysu. Jest mistrzem niespodzianki, wywołuje duże trudności w ocenie sytuacji rynkowej, powoduje eksplozję emocji oraz paraliż decyzyjny, finalnie zmienia architekturę rynku. Przewidywanie i ocena zachowań klientów banków w takich okolicznościach jest trudna, jednak mimo szczególnych okoliczności zachowania konsumentów na rynku finansowych są podatne na prawidłowości właściwe dla okresu kryzysu gospodarczego.

Dr Marcin Idzik
Wydział Nauk Ekonomicznych SGGW w Warszawie, Associate Director KANTAR TNS, Dr nauk ekonomicznych, autor licznych opracowań naukowych z dziedziny zastosowań metod ilościowych w badaniach ekonomicznych, problematyki rynków finansowych

Wspólnym mianownikiem okresu kryzysowego, niezależnie od jego genezy, jest niepewność i utrata poczucia stabilności i trwałości praw i reguł, które wydawały się niezmienne. Taka sytuacja wywołała istotną zmianę postaw wobec oszczędzania, ale także zaciągania nowych zobowiązań. W dużym stopniu ograniczone zostało poczucie bezpieczeństwa ekonomicznego. Nowa sytuacja przyczyniła się także w niektórych przypadkach do wzrostu świadomości względem zarządzania pieniędzmi oraz kwestii oszczędzania.

Zakupy – przedsięwzięcie strategiczne

Klienci ze zrozumieniem przystosowali się do ograniczeń związanych z pandemią, choć cała ta sytuacja wywołała u większości z nich duży dyskomfort. Ograniczenia oraz przymus izolacji zakłóciły niemal każdą sferę życia. Pandemia zmieniła podejście do zakupów, klienci kupowali głównie podstawowe produkty, artykuły spożywcze i niezbędne środki czystości. Restrykcje sanitarne sprawiły, że wyjście po sprawunki wiązało się ze stresem, planowaniem, wyborem sklepu i pory dnia. Zakupy niektórych kategorii produktowych zostały ograniczone do minimum – był to zarówno efekt izolacji, jak również strategii, podjętego przez klientów oszczędzania. Pandemia i wprowadzone w związku z nią ograniczenia redefiniowały proces zakupowy.

W koszyku zakupowym w okresie pandemii dominowały produkty podstawowe, zwłaszcza produkty długotrwałe oraz chemia gospodarcza, często jako świadomy wybór ograniczania wydatków. Konsumenci zrezygnowali bądź czasowo zawiesili większe wydatki do domu, np. meble bądź telewizor, czy zakup takich artykułów, jak słodycze, odzież, obuwie, kosmetyki. Ograniczyli również wydatki związane ze sprawianiem sobie przyjemności i realizacją hobby, a także kupno luksusowych towarów na rzecz tych z grupy economy.

Pandemia stała się impulsem do planowania zakupów, świadomego wyboru sklepu, jednocześnie zaś był to swoisty przyspieszony kurs zarządzania budżetem domowym. Wielu klientów zaczęło świadomie przygotowywać się do zakupów, sporządzać listy produktów, sprawdzać, czego brakuje, planować, co będzie potrzebne. ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK