Bankowość i Finanse | Nieruchomości | Wzrasta najem, a pracownicy chcą miksa

Bankowość i Finanse | Nieruchomości | Wzrasta najem, a pracownicy chcą miksa
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Wraz z ogłoszeniem końca pandemicznych obostrzeń, praca w biurach wraca do trybu stacjonarnego. To duże wyzwanie dla pracodawców, którzy muszą sprostać oczekiwaniom pracowników co do warunków pracy. A ci wcale nie chcą wracać do modelu całkowicie stacjonarnego. Jednak 39% instytucji zauważa, że zdalnie nie wykonują oni należycie swoich zadań. Często zamiast skupić się na obowiązkach, zajmują się domem.

Tak przynajmniej wynika z badania Grupy Progres. Nie może zatem dziwić rosnące zainteresowanie pracodawców wynajmem powierzchni biurowych. Według analiz firmy Colliers, w pierwszej połowie br. całkowita podaż na dziewięciu głównych rynkach biurowych w Polsce osiągnęła poziom ponad 12,6 mln m². Jak twierdzą autorzy raportu Market Insights, aktywność najemców wzrosła – całkowity wolumen transakcji najmu w tym okresie wyniósł 822,3 tys. m², co stanowi wzrost o 60% w porównaniu z analogicznym okresem roku minionego. Potencjał wynajmu biur rośnie, zarazem jednak zmienia się mentalność i oczekiwania pracowników.

Jak już, to hybrydowa

Według raportu przygotowanego przez Grafton Recruitment i CBRE, większość polskich pracowników chce powrotu do biura, ale jednocześnie pragnie wykonywać obowiązki zawodowe również w trybie zdalnym (64% badanych). Dla połowy osób wystarczający wymiar pracy poza biurem to co najwyżej dwa dni, a co siódmy zatrudniony mówi o trzech dniach, 6% chce wpadać do biura tylko raz w tygodniu, a 11% w ogóle nie chce wracać. Eksperci wskazują, że przyspieszony kurs pracy zdalnej, z którym teraz mamy do czynienia, jeszcze mocniej upowszechni tę elastyczną formę wykonywania pracy. Zwłaszcza że 44% pracowników deklaruje, że ich efektywność w domu nie spada.

– Zmiany na rynku pracy są bardzo dynamiczne, dlatego kluczowe staje się stworzenie nowego sposobu myślenia oraz zdefiniowanie głównych wyzwań organizacji – uważa Jakub Abramczyk, Sales Director Eastern Europe w firmie Poly. Należy zwrócić uwagę, że jednym z kluczowych elementów modelu hybrydowego jest powrót do biura (RTO – Return To the Office). Nikt nie ma wątpliwości, że praca zdalna ma wiele pozytywnych aspektów, jednak brak pracowników w biurach wykreowałby jeszcze inny model pracy zdalnej. A to nie wróży dobrze – zarówno dla pracodawców, jak i zatrudnionych.

– Organizacje muszą dobrze przygotować się do tego procesu. Jeśli firmy nie zdołają sprowadzić pracowników do siedziby w odpowiednim czasie, może to zachwiać kulturą organizacji i poczuciem przynależności, które zostały wypracowane do tej pory, a w rezultacie wpłynąć na kondycję firmy i samopoczucie członków zespołów. Czy dojdzie do masowego powrotu do biur? Obecnie wiele organizacji na całym świecie przyznaje, że ma problemy ze sprowadzaniem swoich pracowników do biura w regularnym trybie. Sprawa dotyczy przede wszystkim większych firm, gdzie została narzucona większa dowolność w wyborze modelu pracy. W prowadzonych badaniach na temat nastrojów związanych z powrotem do biura wyszła następująca zależność – im większa firma, tym wolniejsze tempo RTO. Również badanie firmy Poly, dotyczące różnych osobowości w miejscu pracy, potwierdza ten wniosek: rola pracownika biurowego spada o 11% w porównaniu do zaledwie 16% ogółu osób wybierających stacjonarny tryb pracy. Tym samym rola pracownika zdalnego wzrasta o 21% (vs 36% zatrudnionych wykonujących swoje obowiązki na odległość). Co więc można zrobić, aby rozwiązać problem niechęci do powrotu do biura? Problem jest o tyle skomplikowany, że ogromną rolę odegrało tu przyzwyczajenie do nowego modelu współpracy. Szczególnie, że poświęcono wiele uwagi oraz inwestycji, aby wdrożyć rozwiązania umożliwiające elastyczną pracę z każdej lokalizacji. Umocnił...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK