Bankowość i Finanse | Kronika – kwiecień 2020

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
KADRY Rada Bankowego Funduszu Gwarancyjnego powołała na stanowisko prezesa BFG Piotra Tomaszewskiego. Jego zastępcą został Sławomir Stawczyk. Dotychczasowy prezes Mirosław Panek oraz jego zastępca Krzysztof Broda złożyli rezygnację. Rada Nadzorcza PZU SA podjęła uchwałę o powołaniu Beaty Kozłowskiej-Chyły na prezesa zarządu PZU SA. Warunkiem objęcia stanowiska jest uzyskanie zgody Komisji Nadzoru Finansowego. Beata Kozłowska-Chyła jest doktorem […]

KADRY

Rada Bankowego Funduszu Gwarancyjnego powołała na stanowisko prezesa BFG Piotra Tomaszewskiego. Jego zastępcą został Sławomir Stawczyk. Dotychczasowy prezes Mirosław Panek oraz jego zastępca Krzysztof Broda złożyli rezygnację.

Rada Nadzorcza PZU SA podjęła uchwałę o powołaniu Beaty Kozłowskiej-Chyły na prezesa zarządu PZU SA. Warunkiem objęcia stanowiska jest uzyskanie zgody Komisji Nadzoru Finansowego. Beata Kozłowska-Chyła jest doktorem habilitowanym nauk prawnych.

Katarzyna Bem została członkiem zarządu Aviva Towarzystwa Ubezpieczeń Ogólnych. Będzie odpowiadać za ubezpieczenia majątkowe Avivy.

Sabina Salamon odchodzi z Deutsche Banku, z którym była związana przez 18 lat. Ostatnio była dyrektorem Departamentu Komunikacji oraz rzecznikiem prasowym. Jej obowiązki przejęła zewnętrzna agencja PR.

WYDARZENIA

Banki angażują się w działania związane z zapobieganiem rozprzestrzenianiu się koronawirusa SARS-CoV2. PKO Bank Polski przeznaczył blisko 9 mln zł na wsparcie służb medycznych i aktywnie prowadzi akcję informacyjno-edukacyjną w swoich placówkach na terenie kraju. Bank Pekao SA przekaże darowiznę w wysokości 5 mln zł na rzecz szpitali, zakładów opieki zdrowotnej i służb sanitarnych.

PKO Bank Polski otrzymał tytuł Top Employer Polska 2020. Certyfikat ten jest wynikiem niezależnego badania Top Employers Institute, przeprowadzonego w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi wśród polskich pracodawców.

Bank Pekao rozpoczął proces zapowiedzianej wcześniej restrukturyzacji. Zwolnieniami grupowymi objętych zostanie maksymalnie 1200 pracowników, kolejne 1350 będzie miało zmienione warunki pracy.

Polski Standard Płatności, operator system BLIK dołączył do EMPSA, europejskiej organizacji zrzeszającej systemy płatności mobilnych. EMPSA skupia obecnie 9 firm obsługujących około 40 mln klientów w Europie.

Nie żyje Jan Czesak, człowiek o ogromnych zasługach dla rozwoju bankowości spółdzielczej. Z sektorem tym związany był przez całe swoje życie zawodowe.
Ś†P Zmarły był przewodniczącym Rady Nadzorczej Krakowskiego Banku Spółdzielczego, a wcześniej wieloletnim prezesem jego zarządu, długoletnim prezesem zarządu WZGS „Samopomoc Chłopska” w Krakowie, członkiem prezydium Krajowej Rady Spółdzielczej, członkiem Rady Nadzorczej Banku BPS. Uhonorowano go licznymi odznaczeniami, w tym Krzyżem Kawalerskim, Oficerskim i Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski. Związek Banków Polskich w uznaniu jego zasług w budowie i rozwoju sektora bankowego nadał mu Złoty Medal Mikołaja Kopernika. Odszedł 23 marca br.

Rozwiązanie terminalowe od polskiej firmy SoftPos zwyciężyło w kategorii „Best Startup Innovation Award podczas konferencji Merchant Payments Ecosystem w Berlinie. W konkursie brało udział kilkadziesiąt startupów technologicznych z całej Europy.

Za ok. 1 mld euro Grupa AXA sprzeda swoją ubezpieczeniową działalność na terenie Polski, Czech oraz Słowacji. Przejmuje je UNIQA, która dzięki temu znacząco zwiększy swoje znaczenie na polskim rynku.

Wonga Polska otrzymała certyfikat Firma Przyjazna Klientowi. Wyróżnienie przyznawane jest po przeprowadzeniu niezależnego badania satysfakcji klientów przez firmę Experience Institute. Otrzymują je spółki, które w zbiorczym indeksie FPK uzyskały wynik co najmniej 85%. Klienci Wonga Polska ocenili firmę na 95%.

Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił skargę Idea Banku na decyzję Rzecznika Finansowego o nałożeniu 100 tys. zł kary. Była to sankcja za odmowę przekazania dokumentów potrzebnych do przeprowadzenia postępowania interwencyjnego w sporach związanych ze „sprawą GetBack”.

Do Urzędu Ochrony Danych Osobowych docierają skargi dotyczące kopiowania dokumentów tożsamości przez instytucje finansowe. Tylko w styczniu i na początku lutego br. wpłynęło ich nieznacznie mniej niż w ciągu całego 2018 r. Jak przekonują eksperci, banki mogą legalnie sporządzać tego typu kopie.

Fot. Tierney/stock.adobe.com

TECHNOLOGIE

Na koniec 2019 r. banki obsługiwały już 2,7 mln kart płatniczych w smartfonach. To o ponad 300 tys. więcej niż na koniec września 2019 r. i aż o 1,2 mln więcej niż w grudniu 2018 r. – podaje serwis PRNews.

PKO BP ostrzega klientów przed kolejną formą oszustwa. Tym razem do klientów trafiają fałszywe e-maile udające „potwierdzenie transakcji”. Uruchomienie załącznika instaluje złośliwe oprogramowanie. Celem przestępców jest kradzież danych logowania do serwisu transakcyjnego i numerów kart płatniczych.

CERT Polska ostrzega przed nowym oszustwem skierowanym do klientów Banku Millennium. Przestępcy podają się za bank i kuszą premią w wysokości 900 zł. Atak ma na celu przejęcie loginu i hasła.

KIR, Operator Chmury Krajowej oraz Hitachi Europe Ltd. wprowadzają na rynek innowacyjne usługi wspierające digitalizację przedsiębiorstw i zgodność z regulacjami, takimi jak trwały nośnik czy MiFID II. Odbiorcami tych usług będą m.in. podmioty z sektora medycznego, telekomunikacyjnego, bankowego i ubezpieczeniowego.

Sklepy sieci Żabka wprowadziły możliwość wpłaty gotówki na konto bankowe w terminalach Polcard (First Data) przy użyciu wybranych kart debetowych i kredytowych Mastercard. Usługa dostępna jest w ponad 6 tys. sklepów w całej Polsce.

Warta wdroży w tym roku kolejne rozwiązanie bazujące na sztucznej inteligencji – Rozpoznawanie Obrazu. Technologia ta będzie wykorzystywana przez rzeczoznawców w ocenie i wycenie szkód komunikacyjnych.

PRODUKTY

Rośnie zainteresowanie inwestycjami OZE, dlatego mBank podwaja limit finansowania zielonej energii do 2 mld zł. Większość już sfinansowanych przez bank projektów to farmy wiatrowe. Tendencja nie zmieni się.

W lutym 2020 r. o kredyt mieszkaniowy wnioskowało łącznie 42,88 tys. klientów, w porównaniu do 34,06 tys. rok wcześniej – jest to wzrost o 16,4%. Średnia kwota wnioskowanego kredytu mieszkaniowego wyniosła 292,07 tys. zł. tj. o 9,6% więcej niż w lutym 2019 r.

W ciągu 5 lat użytkownicy BLIKA zrealizowali łącznie 353 mln transakcji o wartości 47 mld zł. BLIK najpopularniejszy jest w internecie, gdzie w 2019 r. wyprzedził płatności kartami. W ub.r. skorzystało z niego blisko 9 mln użytkowników.

W 2019 r. finansowanie pojazdów przez firmy leasingowe zmniejszyło się o prawie 10%. Leasing osobówek odnotował 14,5-proc. spadek, a ciężarówek o dopuszczalnej masie całkowitej pow. 3,5 t – 5,5-proc. Samochody dostawcze jako jedyne w segmencie pojazdów zanotowały wzrost – o 5,1%. (oprac. Dol)

ZAGRANICA

Bank w chmurze – ten trend na świecie zaczyna przyśpieszać z prędkością śniegowej kuli. Przenoszone są tam nie tylko bazy danych, ale także centra obliczeniowe. Do niedawna wirtualna chmura była traktowana dość sceptycznie – ze względu na bezpieczeństwo danych i często brak odpowiednich regulacji prawnych. W tej ostatniej kwestii władze wielu krajów szybko nadrabiają zaległości. Dlatego 20% banków na świecie już inwestuje w chmurę obliczeniową, a 77% zamierza zacząć inwestycje jeszcze w tym roku. Na razie wartość światowego rynku chmury obliczeniowej to 229 mld dolarów, za trzy lata ma to być już pół biliona. Ponad 80% banków zapowiada, że będzie korzystać jednocześnie z wielu chmur, publicznych i prywatnych. Proces przyśpiesza w związku z epidemią koronawirusa, gdy wielu bankowców przeszło na pracę zdalną z wykorzystaniem technologii teleinformatycznych.

Stress testy przeniesione na rok przyszły. Tak postanowił Europejski Nadzór Bankowy (ENB) w związku z koronawirusem. ENB uważa, że wobec konieczności przeorganizowania trybu pracy oraz spodziewanych kłopotów gospodarczych banki powinny skupić się na utrzymaniu działalności operacyjnej i zdolności do obsługi klientów. Szczególnie zaś na rozwoju technologii umożliwiających transakcje bezgotówkowe: aplikacji mobilnych i kart zbliżeniowych. Krajowe nadzory mogłyby co prawda sprawdzać kondycję swoich banków, ale z uwzględnieniem ewentualnych trudności, jakie na rynkach finansowych może wywołać rozwój epidemii.

Komisja Europejska opublikowała zbiór zaleceń dotyczących wprowadzania sztucznej inteligencji do działalności gospodarczej w zjednoczonej Europie. Szczególny nacisk ma być położony na bezpieczeństwo technologii, poszanowanie praw obywateli, głównie gdy chodzi o ochronę wrażliwych danych osobowych. Dotyczy to szczególnie takich sektorów, jak ochrona zdrowia, wymiar sprawiedliwości i bankowość. Mają być stworzone europejskie zasady prawne, które umożliwią wdrażanie sztucznej inteligencji zarówno przez korporacje, jak i małe oraz średnie firmy, a także instytucje publiczne. System prawny ma wspierać tworzenie partnerstwa publiczno-prywatnego w sektorze AI. Pokaźne środki będą inwestowane w badania naukowe nad rozwojem sztucznej inteligencji. Ma ona działać przejrzyście, jawnie i nie może wymknąć się spod ludzkiej kontroli. Biała księga jest teraz poddana konsultacjom publicznym, zaplanowanym do 19 maja. Na ich podstawie Komisja Europejska podejmie dalsze kroki wspierające rozwój AI. Zjednoczona Europa będzie tworzyła własne, suwerenne technologie cyfrowe i AI, zapewniała obywatelom nieskrępowany dostęp do nich i cyfrową edukację, by każdy umiał się posługiwać tymi systemami.

Według raportu amerykańskiej Rezerwy Federalnej rośnie liczba ataków na systemy bankowe i klientów banków. Hakerzy mają już oprogramowanie zdolne łamać zabezpieczenia i wyłudzać dane milionów klientów. Niedawna próba ataku na jeden z większych amerykańskich banków, gdyby powiodła się, mogłaby zatrząść całym światowym systemem finansowym. Z kolei w Wielkiej Brytanii hakerzy zdobyli odciski palców, wizerunki twarzy, hasła oraz dane osobowe ponad miliona klientów banków. Pracownicy banków są nakłaniani do otwierania fałszywych łącz, przez które cyberprzestępcy instalują złośliwe oprogramowanie wyłudzające dane i blokujące bankowe zabezpieczenia systemowe. Dlatego firmy informatyczne oferują coraz bardziej złożone systemy, opierające się na sztucznej inteligencji ze zdolnością do tzw. głębokiego uczenia się. Dzięki nim można m.in. budować unikalny profil klienta, choćby na podstawie tempa i rytmu pisania na klawiaturze czy sposobu używania myszki i kursora.

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK