Bankowość i Finanse | Edukacja – BIK SA | Jak dotrzeć z wiedzą o finansach do młodych osób? BIK stawia na grywalizację

Bankowość i Finanse | Edukacja – BIK SA | Jak dotrzeć z wiedzą o finansach do młodych osób? BIK stawia na grywalizację
Fot. Mykola/stock.adobe.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Niemal co piąty student nie czuje się odpowiednio przygotowany do zarządzania domowym budżetem w późniejszym życiu. By zwiększyć świadomość finansową młodych ludzi, Biuro Informacji Kredytowej - wśród licznych działań i narzędzi edukacyjnych - proponuje platformę Score Hunter.

Małgorzata Bielińska
dyrektor ds. edukacji Grupy BIK

Edukacja finansowa to od lat jeden z ważnych elementów działalności Grupy BIK. By dotrzeć z wiedzą, zwłaszcza do młodych osób, stawiamy m.in. na rozwój narzędzi, które będą angażować ich w interakcję i grywalizację online. Badania na temat wiedzy finansowej Polaków pokazują bowiem, że dla trzech czwartych podstawowym źródłem informacji ekonomicznych jest internet.

Chcąc skutecznie edukować, trzeba stale dostosowywać narzędzia i metody dotarcia do różnych grup odbiorców. W BIK postawiliśmy na rozwój autorskiego narzędzia Score Hunter z blogami, poradnikami, filmami wideo itd. To platforma zaprojektowana z myślą o kształceniu młodzieży oraz jako wspierające narzędzie dydaktyczne dla szkół ponadpodstawowych i uczelni wyższych.

Platforma edukacyjna Score Hunter. Jak działa?

Wystarczy zarejestrować się w serwisie internetowym Score Hunter, by wejść w świat quizów, porad ekspertów, bogatej bazy materiałów wideo – wszystko po to, by lepiej zrozumieć zasady budowania wiarygodności finansowej i bezpiecznego pożyczania. Młode osoby, które skorzystają z propozycji BIK, nauczą się m.in., jak mądrze korzystać z produktów bankowych, jak np. kredyty i pożyczki, bezpiecznie używać bankowości internetowej i mobilnej, chronić się przed oszustami, którzy wykorzystują łatwowierność swoich ofiar, by wyłudzić od nich pieniądze bądź dane osobowe.

To tylko kilka przykładów zalet platformy Score Hunter. Zarówno dla studentów, jak i wykładowców jest udogodnieniem, dzięki któremu możliwe jest podawanie wiedzy w atrakcyjny i angażujący użytkowników sposób.

Zasady działania Score Hunter opierają się bowiem na grywalizacji, a więc angażowaniu użytkowników, wykorzystując techniki znane z gier komputerowych. To coraz powszechniej stosowana i pozytywnie oceniana przez studentów metoda nauczania, zwłaszcza w okresie zajęć zdalnych. Na najlepszych uczestników rywalizacji czekają nagrody, m.in. karty prezentowe i zestawy produktów BIK (np. bezpłatne Alerty BIK).

BIK stawia na edukację młodych. Co poza grywalizacją?

Z platformy Score Hunter skorzystało już ponad 55 tys. młodych osób. BIK niezmiennie rozwija jej funkcjonalności i jednocześnie dba o coraz szersze dotarcie z informacją o serwisie do jego potencjalnych użytkowników – zachęcamy nauczycieli w szkołach ponadpodstawowych do promowania narzędzia BIK. Potwierdzają oni, że świetnie sprawdza się ono podczas prowadzenia zajęć np. z podstaw przedsiębiorczości. Systematycznie rośnie również liczba studentów rejestrujących się w serwisie Score Hunter.

Jednak grywalizacja to nie jedyna metoda, którą BIK wykorzystuje do budowania świadomości finansowej wśród młodych osób. Od 13 lat – wspólnie ze Związkiem Banków Polskich, z Biurem Informacji Gospodarczej InfoMonitor oraz z Centrum Prawa Bankowego i Informacji – realizujemy jeden z największych w Polsce projektów edukacyjnych: Program Nowoczesne Zarządzanie Biznesem. Rozpoczęliśmy właśnie kolejny rok akademicki naszej obecności na ponad 130 uczelniach w całym kraju.

To bardzo skuteczny sposób rozwijania edukacji finansowej, bez względu na systemowe rozwiązania w tym zakresie. Potrzeba praktycznej wiedzy o finansach osobistych jest bowiem ogromna – obowiązkowa edukacja powinna rozpoczynać się już w szkole podstawowej. Tylko tak będziemy w stanie zbudować społeczeństwo świadome swoich decyzji finansowych i odporne na próby manipulacji czy oszustw.

Co piąty student nie wie, jak ochronić się przed wyłudzeniem. Niepokojących danych jest więcej

Potrzebę nieustannej edukacji finansowej od najmłodszych lat z wykorzystaniem nowoczesnych metod nauczania potwierdzają badania realizowane zarówno przez BIK, jak i inne instytucje.

Wystarczy wspomnieć, że tylko 30% Polaków pozytywnie ocenia swoją wiedzę finansową, a aż co piąty student uważa, iż nie jest przygotowany do zarządzania domowym budżetem w przyszłości. Wielu studentów ma np. problem ze wskazaniem choćby jednego sposobu ochrony przed wyłudzeniem kredytu. Ponad połowa nie potrafi wskazać, dlaczego warto budować swoją historię kredytową.

Jednocześnie ci, którzy posiadają wiedzę na temat finansów osobistych, w zdecydowanej większości (90%) podkreślają, że wynieśli ją z domu bądź jest ona efektem własnych zainteresowań. Na szkołę jako źródło edukacji finansowej wskazuje zaledwie 5% respondentów.

To tylko wycinek wyników badań sondażowych, które pokazują, jaki ogrom pracy jest do wykonania, zwłaszcza w sytuacji, gdy szkoły nie przekazują w wystarczającym stopniu wiedzy z zakresu finansów osobistych.

W naszych działaniach edukacyjnych chcemy skupiać się przede wszystkim na tłumaczeniu, jak istotne zarówno dla konsumentów, jak i przedsiębiorców jest budowanie wiarygodności finansowej. Uczymy również odpowiedzialnego pożyczania oraz tłumaczymy, do jakich problemów może doprowadzić brak właściwej ochrony własnych danych osobowych lub niezachowanie wystarczającej ostrożności w cyberprzestrzeni.

Jesteśmy przekonani, że działania edukacyjne BIK, w tym platforma Score Hunter, przyczyniają się do lepszego zrozumienia zagadnień finansowych przez młodych ludzi. Dążymy do tego, by dzięki BIK mogli oni poszerzać swoją wiedzę, a przez to zwiększać swoje bezpieczeństwo i wiarygodność w oczach instytucji finansowych.

Ponad 120 tys. młodych osób nie spłaca zobowiązań w terminie. Ta liczba wzrośnie?

853 mln zł – to kwota zaległego zadłużenia, z którego spłatą spóźniają się osoby w wieku 18-24 lata. Liczba niesolidnych płatników z tej grupy wiekowej w bazie sięga obecnie 125 tys. Z jednej strony, pozytywnym zjawiskiem jest jej spadek o 27 tys. wobec marca 2020 r. (początku pandemii). Z drugiej jednak, perspektywa spowolnienia gospodarczego w Polsce nakazuje ostrożność w prognozowaniu dalszego zmniejszania liczby nierzetelnych dłużników.

Wspomniana kwota to nie tylko zadłużenie z tytułu kredytów i pożyczek bankowych (głównie gotówkowe i ratalne), ale to również zaległości pozakredytowe, jak czynsze czy rachunki (np. abonament za telefon).

Warto na każdym kroku uświadamiać młodym ludziom, że jakiekolwiek zaległości finansowe na początku budowania historii kredytowej mogą w przyszłości mieć negatywny wpływ na ich ocenę, gdy będą oni chcieli np. zaciągnąć kredyt hipoteczny na zakup mieszkania.

Źródła danych:
• Raport z badania „Postawy młodych osób wobec finansów i nauki w trakcie pandemii”, research&grow, badanie na zlecenie BIK.
• Badanie „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2022”, CBM Indicator na zlecenie Fundacji Warszawski Instytut Bankowości oraz Fundacji GPW.

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK