Bankowość i Finanse | Bezpieczeństwo – Cloudware Polska | Dlaczego systemy do zarządzania tożsamością są tak ważne dla sektora bankowego?

Bankowość i Finanse | Bezpieczeństwo – Cloudware Polska | Dlaczego systemy do zarządzania tożsamością są tak ważne dla sektora bankowego?
Fot. ipopba/stock.adobe.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Banki stanęły przed dużym wyzwaniem, jeśli chodzi o zapewnienie bezpieczeństwa - tak firmie, jak i klientom. Dlatego zarządzanie tożsamością staje się kluczowym aspektem w pracy i działaniach ich zespołów IT.


Grzegorz Gołda
dyrektor sprzedaży Cloudware Polska, platynowy biznes partner firmy IBM

Obecny kryzys gospodarczy, wynikający m.in. z pandemii koronawirusa, z którym przyszło nam się zmierzyć, bardziej niż do tej pory pokazał nam, jak ważne jest dbanie o bezpieczeństwo wewnątrz organizacji. Większość firm nadal z przymrużeniem oka traktuje kwestie związane z bezpieczeństwem, uważając, że skoro do tej pory nie spotkały się z tzw. sytuacją krytyczną, to z pewnością nic takiego w przyszłości również nie będzie mieć miejsca. Jest to bardzo mylne myślenie, zwłaszcza w sytuacji, gdy nasza rzeczywistość (ta zawodowa, jak i prywatna) została wywrócona do góry nogami.

Nowa sytuacja, nowe potrzeby

W związku z COVID-19, banki – podobnie jak większość firm – w trosce o zdrowie i bezpieczeństwo swoich pracowników, odesłały znaczną część zespołów do domu, uruchamiając tym samym tryb pracy zdalnej do odwołania oraz znacząco zredukowały działanie stacjonarnych placówek czy oddziałów. Działania te miały na celu zmniejszenie możliwości zachorowania na koronawirusa, ale przy okazji stały się testem na to, czy i jak długo takie instytucje jak banki mogą pracować zdalnie lub w mocno okrojonym składzie.

To właśnie teraz, gdy pracownicy korzystają z domowych sieci do łączenia się z firmową pocztą lub innymi systemami, każdy dział IT staje przed dużym wyzwaniem, jak zabezpieczyć firmowe zasoby oraz w jaki sposób zapewnić firmie nieustające bezpieczeństwo. W tej wyjątkowo trudnej i nowej dla nas wszystkich rzeczywistości niezmiernie ważne staje się jeszcze większe dbanie zarówno o bezpieczeństwo samych danych, ale także kont użytkowników, które narażone są na dodatkowe działania ze strony hakerów lub organizacji zajmujących się np. atakami phishingowymi.

Banki to te organizacje, które obok instytucji publicznych mają największy dostęp do najbardziej wrażliwych danych. W związku z tym chronienie ich staje się priorytetem, chociażby w przypadku przepisów związanych z RODO. W tej sytuacji zapewnienie odpowiedniej infrastruktury i systemów, które wesprą banki w zapewnieniu nieustającej ochrony, stają się kluczowe. Jak powszechnie wiadomo, najlepszym, ale zarazem najsłabszym czynnikiem w każdej organizacji jest czynnik ludzki. W związku z tym tak ważne staje się zadbanie przede wszystkim o zabezpieczenie kont użytkowników, zwłaszcza w czasie gdy praca zdalna od jakiegoś czasu stała się naszą codziennością.

Pełne bezpieczeństwo

Jednym z rozwiązań, które Cloudware Polska oferuje klientom z sektora bankowego i które cieszy się dużym powodzeniem w branży, są systemy IBM do zarządzania tożsamością i dostępem (ang. Identity Access Management). Systemy te służą do obsługi procesów związanych z logowaniem, dostępami oraz zarządzaniem danymi użytkowników. By w skrócie opowiedzieć, jaka jest rola rozwiązania IAM, należałoby stwierdzić, iż pozwala ono administratorom systemów regulować dostęp do systemów lub sieci w zależności od ról i grup poszczególnych użytkowników w przedsiębiorstwie. Dzięki temu menedżerowie IT mogą kontrolować dostęp użytkowników do krytycznych informacji i zapobiegać wyciekom informacji. Dzięki temu banki mogą zapewnić swoich klientów o tym, że nawet w czasie kryzysu ich dane są bezpieczne.

Banki, obok instytucji publicznych, mają największy dostęp do najbardziej wrażliwych danych. Chronienie ich staje się prio­rytetem. Od­powiednia infrastruktura i syste­my, które wesprą banki w za­pewnieniu nieustającej ochrony stają się kluczowe. Najlepszym, ale za­razem najsłabszym ogniwem w każdej organizacji jest czynnik ludzki. Ważne jest zatem zadbanie przede wszyst­kim o zabezpieczenie kont użyt­kowników, zwłaszcza obecnie, gdy praca zdalna stała się naszą codziennością.

Rola Cloudware Polska nie kończy się jednak na doborze odpowiedniego rozwiązania. Poza dogłębną analizą, zajmujemy się całym procesem, czyli dokładnym rozpoznaniem potrzeb klienta, przygotowaniem oferty, a następnie wdrożeniem całego rozwiązania i serwisem, w ramach usług posprzedażowych. Zaufały nam już instytucje finansowe i bankowe, co pozwala nam stwierdzić, że świetnie wpasowujemy się w potrzeby świata bankowego w zakresie zarządzania tożsamością.

Dyskretnie, ale skutecznie

Wieloletnia współpraca z IBM daje nam możliwość oferowania klientom takich rozwiązań, które nie dość, że są w pełni dostosowane do ich potrzeb, to przede wszystkim pozwalają im samym uzyskać wymierne korzyści lub wzmocnić swoją przewagę konkurencyjną. Trzeci rok z rzędu firma IBM została liderem w dziedzinie rozwiązań do zarządzania tożsamością i dostępem (IAM) w zestawieniu Gartner Magic Quadrant for Access Management 2019.

Tożsamością i dostępem najlepiej zarządzać dyskretnie i zgodnie z rytmem codziennej działalności biznesowej, by użytkownik nie był na każdym kroku blokowany i nie musiał boleśnie zdawać sobie sprawy z istnienia zabezpieczeń. W wypadku innych podejść do zarządzania tożsamością i dostępem użytkownicy mają bezpośredni kontakt z zabezpieczeniami. Dyskretny system ochrony działa natomiast w tle i pozostaje niewidoczny, zapewniając jednocześnie właściwe uprawnienia dostępu odpowiednim użytkownikom i nie zakłócając rozwoju firmy.

Szeroka oferta IBM w zakresie zarządzania tożsamością i dostępem (IAM) obejmuje rozwiązania do uwierzytelniania, zarządzania dostępem, w tym także uprzywilejowanym, i sprawowania nadzoru nad tożsamością. Dzięki naszemu wieloletniemu doświadczeniu w dopasowywaniu i wdrażaniu rozwiązań w organizacjach z branży bankowości i finansów, możemy idealnie dobrać rozwiązanie odpowiadające specyficznym i szybko zmieniającym się potrzebom rynku. Warto pamiętać o tym, że dane to niesamowicie cenna wirtualna wartość i należy pamiętać o odpowiednim ich zabezpieczeniu i dbaniu o zminimalizowanie cyberniebezpieczeństw.

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK