Bankowe wyzwania: Wizerunek banku, a etyka relacji z klientami

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Pojawiające się raz po raz wypowiedzi prezesów w mediach na temat kształtowania przez banki komercyjne relacji z klientami zobligowały redakcję do przeprowadzenia na ten temat kilku rozmów z ich szefami. Oto ich zdanie - bez komentarza odredakcyjnego - w tej sprawie.

W stronę bankowości relacyjnej

 

Jacek Bartkiewicz

prezes Banku BGŻ SA

Założenia naszej nowej strategii przyjętej na lata 2008-2012 opierają się na modelu bankowości relacyjnej. Oznacza to, że podstawą do skutecznego i efektywnego realizowania zadań biznesowych jest utrzymywanie dobrych relacji z klientami. Mam tu na myśli relacje międzyludzkie, których pielęgnowanie – szczególnie w średnich i mniejszych miastach – jest bardzo istotne. W dzisiejszych czasach klienci są coraz bardziej wymagający i oczekują od instytucji finansowych nie tylko nowoczesnych produktów i usług, ale przede wszystkim profesjonalnego doradztwa i zaangażowanej pomocy przy rozwiązywaniu problemów.

W większych miastach, na dużych i znacznie bardziej konkurencyjnych rynkach, staramy się podnosić jakość naszych usług, wprowadzając konkurencyjne cenowo i nowoczesne rozwiązania. Jednym z najświeższych przykładów takich zmian jest uruchomienie nowej, prosprzedażowej strony internetowej.Przejrzystość, szacunek, bezpośrednie relacje – ponad wszystko

 

Jan Krzysztof Bielecki

prezes Banku Pekao SA

Właśnie podczas kryzysu, a więc w momencie podwyższonego ryzyka zarówno dla banku, jak i dla samych klientów, następuje najlepsza weryfikacja faktycznej – a nie tylko deklarowanej – przejrzystości w relacjach z klientami. Dziś mogę z pełnym przekonaniem powiedzieć, że filary naszej konserwatywnej polityki, takie jak rzetelna ocena możliwości finansowych klientów czy nieudzielanie obarczonych nadmiernym ryzykiem walutowym kredytów we frankach szwajcarskich, były postępowaniem fair wobec naszych klientów. I choć przez długi czas rynek odbierał to nie w kategoriach etycznych, ale wyłącznie sprzedażowych, jako nienadążanie za peletonem, to dziś percepcja na szczęście się zmieniła. Z konkretnych działań, które podejmujemy w ostatnim czasie, wymieniłbym prace nad wprowadzeniem zasad dyrektywy MiFID do działalności banku. Chcemy to zrobić jak najszybciej, niezależnie od ustalonego prawem terminu. Robiąc to, musimy się liczyć nawet z utratą klienta, bo przecież będziemy mu pokazywać, jakie produkty przy jego profilu inwestycyjnym będą wskazane, a z których powinien zrezygnować. Jednak swój wizerunek wolimy budować właśnie w bezpośrednich relacjach z klientami, a nie wydając miliony złotych na reklamę. Bo w krótkim spocie reklamowym nie bylibyśmy w stanie wytłumaczyć, dlaczego wzrost kosztu pieniądza i poziomu ryzyka w sektorze przekładają się na wyższe oprocentowanie kredytów. A w trudnych czasach przejrzystość jest szczególnie potrzebna, bo jest dowodem szacunku do klientów.

 

Klient musi czuć się bezpiecznie

 

Jarosław Dąbrowski

prezes Banku DnB NORD Polska SA

Dzisiaj relacje z klientami są często dużo bardziej złożone niż przed kryzysem. Dotyczy to w głównej mierze klientów instytucjonalnych, w tym przede wszystkim firm, gdzie w wielu przypadkach trzeba było renegocjować warunki umów kredytowych ze względu na wzrost kosztów finansowania. DnB NORD był w Polsce pierwotnie bankiem ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI