Bankowe wyzwania: Oszczędzać z głową

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2009.02.foto.22.a.150xKryzys światowej gospodarki, choć oczywiście w różnym stopniu, dotyka wszystkich. Zawirowania finansowe powodują nie tylko ograniczenie popytu, spadek produkcji i wzrost bezrobocia, ale w konsekwencji także spadek zaufania do pieniądza.

Większość szacunków statystycznych zdaje się potwierdzać tezę, iż epicentrum kryzysu nie przemieściło się jeszcze w pobliże naszego kraju, ale przecież doskonale wiadomo, że wielokierunkowa i wielopłaszczyznowa sieć powiązań kapitałowych i biznesowych nie pozwala na uniezależnienie się od gospodarczych wydarzeń zza miedzy czy nawet wielkiej wody. Nic więc dziwnego, ze przygotowania przebiegają pełną parą.
W sytuacjach kryzysowych jednym z najbardziej niezawodnych środków pozwalających ograniczyć oddziaływanie kryzysu – a w ekstremalnych przypadkach wręcz umożliwiających utrzymanie się na powierzchni – jest drastyczne cięcie kosztów. Przezorniejsze podmioty dbają o to zresztą na co dzień.

Wdrażanie programów oszczędnościowych jest zatem koniecznością. Specjaliści twierdzą, że nie ma takiego banku, choćby od lat skrupulatnie racjonalizowano w nim politykę wydatków, w którym nie można przeprowadzić dalszej ich redukcji. Nie trzeba być specjalistą, by takie twierdzenie odnieść do sporej liczby polskich instytucji.

Istota problemu polega jednak nie w samym oszczędzaniu, lecz w wyborze kierunków ograniczania wydatków. Można tego dokonać choćby poprzez optymalizowanie sieci sprzedaży, często nadmiernie rozbudowanej w niedawnym okresie prosperity. Można poprzez korzystanie w większym niż dotychczas stopniu z outsourcingu usług, co także może być tańsze niż tworzenie wewnątrzbankowych wyspecjalizowanych działów.
Możliwości jest znacznie więcej. Można chociażby ograniczyć wydatki na promocję, co jednak wydaje się ryzykowne. Podobnie, jak próby przeniesienia części wydatków na klientów, co przecież od strony technicznej także nie przedstawia większych trudności.
Którą z tych dróg wybiorą polskie banki?

 

Maciej Bardan

prezes Kredyt Banku

Kredyt Bank już w ubiegłym roku zapowiedział efektywniejszą i bardziej rozważną politykę kosztową. Chcemy mądrze wydawać pieniądze, optymalizując wydatki.

Taką politykę realizujemy od kilkunastu miesię...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI