Banki wspierają e-państwo

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Zaangażowanie sektora bankowego w rozwój administracji publicznej powoli zbliża nas do powstawania zrębów e-państwa. To, co przez lata było tylko hasłem, powoli staje się rzeczywistością. W pewnym sensie przyczyniły się do tego także rosnące zagrożenie cyberatakami oraz walka z szarą strefą gospodarki.

Adam Żółw

Sprawy urzędowe najczęściej załatwiamy przez telefon, rzadziej przez internet. Śląska gmina Lędziny umożliwia załatwienie 302 spraw przez sieć, ale z tej możliwości skorzystało przez półtora roku zaledwie… 5 osób. Jak wynika z danych CFI Group, aż 60% obywateli wciąż woli załatwić sprawy urzędowe przez telefon niż skorzystać z internetu. Aby to się zmieniło, musi powstać odpowiednia infrastruktura, a wtedy ciężar kontaktów obywateli z urzędami przeniesie się do sieci.

Niestety, cyfryzacja kontaktów obywateli ze strukturami państwa wciąż kuleje. To dziwne, bo banki mają doskonale wypracowane procedury identyfikacji osób. Można zatem wyobrazić sobie sytuację, że państwo wykorzystuje je również do identyfikowania obywateli.

Pierwsze jaskółki tego typu myślenia obserwowaliśmy podczas ogólnopolskiej operacji składania wniosków rządowego Programu 500+. Gros z nich wpłynęło za pośrednictwem banków. To pokazuje, jak ważną rolę odegrały systemy bankowe i jest doskonałym przykładem tego, że sektor bankowy może podejmować różne działania propaństwowe i prospołeczne.

Uruchomienie Programu 500+ pokazało, że sprawna infrastruktura instytucji finansowych może być cennym wsparciem dla administracji publicznej. Obywatele chętnie zgłaszali wnioski o świadczenia za pośrednictwem banków, odciążając w ten sposób urzędy. Można zatem wysnuć wniosek, że skoro Polacy ufają bankom, to chętnie skorzystają z ich wsparcia nie tylko w przypadku usług komercyjnych, ale i świadczeń publicznych.

– Dzięki istniejącej infrastrukturze, sprawdzonym procesom oraz rozwiązaniom bezpieczeństwa sektor finansowy może być zatem dla administracji publicznej naturalnym partnerem w realizacji projektów cyfryzacyjnych – zauważa Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe.

E-kierunek

Strategia na lata 2016-2020 wykorzystuje to co najlepsze w naszej blisko stuletniej historii, czyli doskonałą znajomość potrzeb Polaków i polskich firm, z determinacją do dalszego doskonalenia się. Takie podejście jest gwarancją, że sprostamy długoterminowym wyzwaniom stojącym przed sektorem bankowym i całą gospodarką, której jesteśmy integralną częścią – podkreśla Zbigniew Jagiełło, prezes zarządu PKO Banku Polskiego. – Kierunek transformacji naszego modelu biznesowego wyznacza cyfryzacja życia społecznego oraz nowa strategia rozwoju gospodarczego Polski.

Cyfrowa Polska

Program 500+ to nie koniec zaangażowania się banków w budowę tzw. Cyfrowej Polski. Przykładowo PKO Bank Polski udostępnił klientom możliwość założenia – przez bankowość elektroniczną – profilu na Platformie Usług Elektronicznych ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI