Banki spółdzielcze: W poszukiwaniu modelu biznesowego

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Tegoroczne Forum Liderów Banków Spółdzielczych (FLBS) zdominowało poszukiwanie optymalnego modelu biznesowego dla banków spółdzielczych. Odpowiadającego na wyzwania nowych technologii wchodzących do bankowości i zmian w otoczeniu regulacyjnym. Jak dziś skutecznie, zachowując spółdzielczy rodowód, utrzymać dotychczasowych klientów i członków oraz zdobywać nowych?

Bohdan Szafrański

Bohdan Szafrański

Absolwent SGGW w Warszawie, ukończył też studia podyplomowe z zakresu informatyki i telekomunikacji na Politechnice Warszawskiej. Zajmował się normalizacją z zakresu żywności, rolnictwa i leśnictwa w PKN. Od początku lat 90. pisze o nowych technologiach informatycznych, między innymi o tematyce związanej z informatyką, telekomunikacją i biznesem. Współpracował z takimi tytułami, jak: „Gazeta Wyborcza” (dodatek Biuro i Komputer), „PCkurier”, „Informatyka”, „Elektronika”, „Świat Telekomunikacji”, „Mobile Computing”, „businessman.pl”, „Inżynieria i Utrzymanie Ruchu Zakładów Przemysłowych”. Od 2011 r. stały współpracownik „Miesięcznika Finansowego BANK”. Redagował i współredagował publikacje z Forum Technologii Bankowości Spółdzielczej.

Spotykamy się z opiniami o wyczerpywaniu się formuły bankowości spółdzielczej. Pytamy, jakie jest nasze miejsce na mapie instytucji finansowych w XXI w. Warto przypomnieć sobie, jak dobrze bankowość spółdzielcza radziła sobie z kryzysem po roku 2008. Banki spółdzielcze w Polsce nadal wiele łączy, ale też i dzieli. Nie chodzi tu tylko o sumę bilansową, ale i o obszar działania. Dlatego nie każdy pomysł i rozwiązanie sprawdzi się tak samo dobrze w dużym wielooddziałowym banku, jak i w małej jednostce obejmującej działaniem tylko kilka sąsiednich gmin. Postęp technologiczny pozwala dotrzeć z ofertą do każdego potencjalnego klienta banku. Wykorzystują to aktywnie banki komercyjne i inne instytucje finansowe. To nie tylko bezpośrednia konkurencja, ale też pośrednio źródło kształtowania oczekiwań klientów w stosunku do prezentowanej oferty. Jedna z sesji pierwszego dnia FLBS – „Model biznesowy w bankowości spółdzielczej” w całości dotyczyła tych zagadnień. Można powiedzieć, że był to jeden z ważniejszych tematów, do których często nawiązywano również w trakcie innych sesji i w nieformalnych rozmowach uczestników.

Lokaty i kredyty

Wstępem do sesji moderowanej przez Krzysztofa Pietraszkiewicza, prezesa ZBP, było wystąpienie Rafała Bednarka wiceprezesa zarządu Biura Informacji Kredytowej (BIK). Jak wynika z informacji gromadzonych w bazach BIK, portfel kredytowy w całym sektorze bankowym zdominowany jest przez kredyty hipoteczne (blisko 75% ekspozycji kredytowej w zaangażowaniach detalicznych). Natomiast w bankowości spółdzielczej dominują kredyty konsumpcyjne. Prezes Bednarek zwrócił uwagę na niewielki udział produktów limitowych, czyli kart kredytowych i limitów na rachunkach ROR. Wydaje się, że tu może być przestrzeń do rozwoju sektora. Jakość kredytów jest bardzo dobra, utrzymuje się lub poprawia, a w bankach spółdzielczych jest dwukrotnie lepsza niż w komercyjnych. W całym sektorze bankowym sprzedaż w ujęciu ilościowym spada, a w bankach spółdzielczych dynamika tego spadku jest nawet większa. Dynamika sprzedaży pierwszego półrocza 2016 r. w stosunku do tego samego okresu roku poprzedniego spadła o prawie 12%. Natomiast w ujęciu wartościowym cały sektor bankowy rośnie, co oznacza, że udziela się więcej kredytów na wyższe kwoty. Jednak w bankowości spółdzielczej tu również notuje się spadek. Klient lojalny to taki który ma relacje z jednym bankiem, a coraz mniej, jeśli z większą liczbą banków. Z danych BIK wynika, że tacy „mniej lojalni” klienci mają też większe problemy ze spłatą zobowiązań. W bankowości spółdzielczej poziom lojalności klientów jest większy niż w bankach komercyjnych, ale liczba takich klientów spadła o blisko 4% w pierwszym półroczu tego roku. Warto podkreślić, że w pierwszym półroczu klientom banków spółdzielczych udzielono nowych kredytów na kwotę 2,8 mld zł, z czego ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI