Banki Spółdzielcze: Strategiczne dylematy rozwoju i funkcjonowania banku spółdzielczego

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Coraz więcej osób zadaje sobie pytanie, skąd się biorą - po tylu latach względnego spokoju - spektakularne kłopoty kolejnych dużych banków spółdzielczych. Jakie są przyczyny strategicznych niedomagań w systemie bankowości spółdzielczej w Polsce? Czy aby nie mamy podobnego problemu co do skali, jak z systemem SKOK- ów? Może wynikają one ze zbliżonych błędów w strategii i funkcjonowaniu?

Zbigniew R. Wierzbicki

Co budzi niepokój?

Podejście części banków spółdzielczych do strategii rozwoju i operacyjnych sposobów funkcjonowania może budzić niepokój. To, co się stało w Wołominie i w Nadarzynie wskazuje bowiem na konieczność gruntownego, spokojnego, ale też bez sentymentów, przeanalizowania współczesnych dylematów rozwojowych i funkcjonalnych każdej instytucji. Niepodjęcie wyzwania i próby bagatelizowania przyczyn tych zdarzeń mogą wpłynąć na pogorszenie oceny wśród klientów spółdzielczych form bankowości w Polsce, tym bardziej że równolegle zasadnicze egzystencjalne trudności ma cały system SKOK-ów.

 

Trzeba pamiętać, że potrzeba bezpieczeństwa depozytów i finansowej obsługi należy do grupy podstawowych kryteriów wyboru banku, zwłaszcza spółdzielczego, przez klientów. Dlatego też klienci traktują jakiekolwiek zakłócenia bądź niekorzystne informacje dotyczące funkcjonowania banku jako istotne zagrożenie dla ich subiektywnego poczucia bezpieczeństwa, jako zasadnicze naruszenie ich praw konsumenta.

 

Mogą zatem podjąć decyzję o zmianie instytucji ich obsługującej. Przykładem zachowań klientów noszącego znamiona paniki i klasycznego bank run jest to, co się stało w Ciechanowie. Pamiętać bowiem należy, że inne było podejście klientów w większości przypadków kłopotów, jakie miało wiele banków spółdzielczych w okresie głębokich przekształceń sektora w latach 90. XX w. (wtedy liczba tych instytucji zmniejszyła się o prawie tysiąc) – może dlatego, że równolegle podobne perturbacje miały miejsce w prawie wszystkich branżach w Polsce.

Dr Zbigniew R. Wierzbicki

Menedżer z ponad 30-letnim doświadczeniem w sektorze finansowym i korporacyjnym. Obecnie dyr. ds. doradztwa finansowego w akredytowanej w zakresie project management firmie szkoleniowo-doradczej CRM SA, wiceprezes zarządu w CRM Finanse sp. z o.o., a także wiceprzewodniczący RN w giełdowej spółce BETACOM SA oraz członek Rady Naukowej w Instytucie Organizacji i Zarządzania w Przemyśle ORGMASZ.

Współcześnie tolerancja klientów jest o wiele mniejsza i niepodjęcie zmian strategicznych w sektorze bankowości spółdzielczej pod hasłem, że niby nic się nie stało, może spowodować istotny ich odpływ. Problem tkwi nie tyle w sposobie komunikacji ze środowiskami klientów, co w przeanalizowaniu przyczyn trudności i w szybkiej radykalnej zauważalnej dla klientów, ale i dla udziałowców, zmianie strategii i sposobu funkcjonowania oraz stosunku do lokalnych konsumentów. Popatrzmy zatem uważnie – co może nie wzbudzić entuzjazmu u części kierownictw banków spółdzielczych – na podstawowe przyczyny dzisiejszych kłopotów wielu banków spółdzielczych.

Kryzys tożsamości

Niektóre banki spółdzielcze, a przynajmniej ich kierownictwa, nie mogą się pogodzić z tym, że są lokalnymi instytucjami finansowymi opartymi na spółdzielczej formie własności. W związku z tym uciekają od nazwy bank spółdzielczy, od swojego rodowodu, a konsekwencji od swojego naturalnego środowiska. Symptomy tego widać niekiedy w zmianie nazw, co w samo w sobie nie byłoby niepokojące, gdyby nie towarzyszące temu w niektórych instytucjach zmniejszanie liczby członków-udziałowców banków spółdzielczych, a także ograniczanie możliwości nabywania nowych udziałów na warunkach dostępnych dla społeczności lokalnych. Niektóre banki spółdzielcze chcą być czymś innym, czym jednak obiektywnie nie są w stanie ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI