Bank i Klient. Regulacje: Zatory płatnicze blokują rozwój firm

Bank i Klient. Regulacje: Zatory płatnicze blokują rozwój firm
Fot. natali_mis/stock.adobe.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Zatory płatnicze są ogromnym problemem naszej gospodarki. Szczególnie boleśnie dają się we znaki małym i średnim przedsiębiorstwom. Wiele z nich przez brak terminowych płatności samo staje się kolejnym dłużnikiem w łańcuchu zatorów, a zdecydowana większość przedsiębiorców nie patrzy w przyszłość z optymizmem. Rząd postanowił zająć się problemem, pracując nad regulacjami, które mają zapobiec powstawaniu zatorów płatniczych.

W minionym roku przeciętny przedsiębiorca czekał 3 miesiące i 12 dni na uregulowanie faktury. Raport „Portfel należności polskich przedsiębiorców” przygotowany przez Krajowy Rejestr Długów Biura Informacji Gospodarczej oraz Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych, nie pozostawia złudzeń, że nieterminowe płatności polskich firm wciąż stanowią realny problem. Odsetek przeterminowanych należności pod koniec ubiegłego roku wynosił 22%, a przedsiębiorcy twierdzili, że ze względu na zatory płatnicze nie mogą regulować terminowo swoich zobowiązań, co często skutkuje gorszymi warunkami dostaw i pogarsza ich wizerunek. Aż 31,4% z nich przyznało, że ogranicza inwestycje, ma problemy z wprowadzaniem nowych produktów na rynek (8,6%), musi podnosić ceny produktów lub usług (7,4%) lub ograniczyć zatrudnienie (5,8%).

Trudno o nowe inwestycje

Z badań przeprowadzonych przez Instytut Keralla Research dla BIG InfoMonitor wynika, że gdyby nie przeterminowane płatności od odbiorców, niemal co piąta firma miałaby o co najmniej 30% wyższe obroty. Co trzecia firma z powodu zatorów płatniczych nie inwestuje i nie rozwija się, a co druga mówi o opóźnieniach, które dotyczą ich bezpośrednio.

– Opóźnione rozliczenia pochłaniają czas, energię i pieniądze. Brak płatności przekłada się na problemy z płynnością finansową, a w zamian za płynność trzeba oddać pokaźną część zysków, albo na dodatkowe finansowanie, albo na przykład na usługi faktoringowe. Jeśli skala opóźnień jest duża, to trudno w takich warunkach o nowe inwestycje – mówi Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor. – Jeżeli firma nie jest pewna spływu należności, nie inwestuje, nie kupuje maszyn, nie zatrudnia pracowników. Z naszych badań wynika, że 52% firm przyznaje, że ma problemy z powodu opóźnionych płatności od kontrahentów – dodaje.

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK