Bank i Klient: Nie tylko obsługa transakcyjna

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2015.02.foto.059.a.150xZ Marcinem Szostakiem, dyrektorem Departamentu Sprzedaży Sieci Agentów w PKO Banku Polskim, rozmawia Karol Jerzy Mórawski.

Dzisiejsza bankowość zdominowana jest przez kanały elektroniczne. Coraz powszechniej mówi się o likwidowaniu oddziałów, zmniejszaniu zatrudnienia. Gdzie w tym świecie jest miejsce dla modelu franczyzowego, agencyjnego – i jakie potrzeby społeczne będzie on zaspokajać?

– Po pierwsze – w Polsce jeszcze przez wiele lat obsługa kasowo-transakcyjna realizowana zarówno poprzez oddziały, jak i nasze agencje, lub jak pan woli nasze franczyzy, będzie utrzymywać się na wysokim poziomie. PKO Bank Polski prowadzi politykę dystrybucji w taki sposób, aby agencje nadal były atrakcyjne dla klientów przywiązanych do tradycyjnych form płatności. Jednym z ważniejszych elementów takiej polityki będzie oczywiście opłata, którą poniesie klient za realizację transakcji. Jednak samo przyjmowanie wpłat nie stanowi wystarczającej perspektywy dla modelu franczyzowego. Faktem jest, że bankowość zmierza w kierunku kanału mobilnego oraz internetu – i tendencja ta obejmuje w pierwszej kolejności właśnie obsługę kasowo-transakcyjną. Zakupy produktów bankowych wciąż dokonywane są z reguły w placówkach banku. W naszej polityce franczyzowej staramy się wychodzić naprzeciw temu zapotrzebowaniu. Chcemy, aby agencje pojawiły się przede wszystkim w miejscowościach, w których jest potencjał na taką formę działalności – z reguły w małych miastach powiatowych i gminnych. Taka strategia jest optymalna dla banku także z uwagi na politykę kosztową. Bank, otwierając oddział, takie przedsięwzięcie zapisuje w 100 proc. w pozycji kosztów. Jeśli jest to placówka agencyjna, franczyzobiorca ponosi część kosztów związanych z jej otwarciem – a my jako bank, dzieląc się przychodami za sprzedaż i za transakcje dokonane przez klienta w agencji, zapewniamy mu stały przychód. Na przestrzeni lat zmieniał się również charakter współpracy naszego banku z podmiotami zewnętrznymi. Jeszcze w latach siedemdziesiątych bank posiadał ponad 15,5 tys. ajencji na terenie kraju (w przeszłości placówki nazywane były właśnie ajencjami). Koncentrowały się one jednak tylko i wyłącznie na obsługiwaniu transakcji i przyjmowaniu depozytów. Dziś zależy nam przede wszystkim na tym, aby klient, wchodząc do agencji PKO Banku Polskiego, czuł się tak samo jak w małej, własnej placówce banku i mógł skorzystać z oferowanych w naszej sieci produktów bankowych.

Model franczyzowy i współpraca z gigantami z różnych branż – to dwa kierunki outsourcingu we współczesnej bankowości. Czy te dwie formy stanowią alternatywę, czy wzajemnie się uzupełniają?

– Kwestię tę można rozpatrywać w dwóch aspektach. Pierwszym jest dywersyfikacja dostawców klienta. Wiążąc się z gigantem, mamy do dyspozycji wszystkie jego placówki – ale równocześnie jesteśmy narażeni na to, że ten gigant będzie chciał związać się z innym bankiem. Wtedy tak szybko, jak otrzymaliśmy nową sieć, możemy ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI