Bank i Klient: Nic osobistego, to tylko biznes

Bank i Klient: Nic osobistego, to tylko biznes
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Czy banki zmieniły cokolwiek na fanpage’ach, gdy sprawa wykorzystania danych użytkowników do nieuprawnionych analiz stała się głośna?

Marcin Złoch

Dane z raportu „Global Digital 2018” opublikowanego przez organizację „We Are Social” i firmę „Hoosuite” wskazują, że już ponad połowa globalnej populacji posiada dostęp do internetu. Aż 2/3 ludzi na świecie posiada telefon komórkowy, przeważająca część korzysta ze smartfona. Na wzrost liczby osób wykorzystujących sieć do różnego rodzaju aktywności wpłynął powszechny dostęp do internetu i pojawienie się urządzeń mobilnych, dzięki którym można łączyć się z nim w dowolnym miejscu i czasie. Rozwój technologii informacyjno -komunikacyjnej zmienił styl życia konsumentów. Według „GlobalWebIndex” statystyczny użytkownik spędza online blisko sześć godzin dziennie. Rewolucja technologiczna zmieniła postawy, nawyki i oczekiwania konsumentów, a wraz z tym zmienił się też sposób sprzedaży produktów i usług.

Poszerzanie wpływów

Jednym z najważniejszych obszarów internetu stały się sieci społecznościowe. Globalne dane z „Digital Market Outlook Statista” pokazują, że 3,2 mld ludzi na całym świecie korzysta obecnie z mediów społecznościowych (13-procentowy wzrost r/r), a 9 na 10 użytkowników uzyskuje dostęp do wybranych platform za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Niezmiennie najpopularniejszą siecią społecznościową świata jest Facebook – korzysta z niego 2,17 miliarda osób. Nic dziwnego, że social media stały się tak ważne, co widać nawet w tytule raportu przygotowanego na zamówienie Akademii Leona Koźmińskiego – „Przywództwo cyfrowe rodzi się dzięki mediom społecznościowym”. 97% polskich menedżerów używa serwisu LinkedIn. Jedna piąta jest na Facebooku i GoldenLine. Korzystanie z sieci społecznościowych pomaga im w poszerzaniu swoich wpływów. Social media kreują cyfrowych przywódców – tak wynika z badań Akademii Leona Koźmińskiego. Niedawno brytyjska gazeta „The Observer” opublikowała szczegóły dziennikarskiego śledztwa dotyczącego działalności agencji Cambridge Analytica. Firma prawdopodobnie naruszyła prawo, pozyskując i wykorzystując w celach komercyjnych dane dotyczące nawet 50 mln osób zarejestrowanych na Facebooku (ok. 1/3 osób wszystkich użytkowników w Ameryce Północnej), które były następnie wykorzystywane w celu przewidywania ich decyzji wyborczych i wpływania na nie.

Sprawa nabrała międzynarodowego rozgłosu i stała się okazją do wytknięcia Facebookowi błędów. Powstał nawet hashtag #deletefacebook, którym użytkownicy social mediów manifestowali swoją chęć opuszczenia portali społecznościowych. Przykładowo Mozilla (twórca przeglądarki Firefox) zdecydowała się usunąć ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI