Bank i Klient: Jak negocjować pracę?

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Do niedawna praca w sektorze finansowym oznaczała stabilność i dobre wynagrodzenie. Dziś etaty tną także banki i firmy ubezpieczeniowe. Mimo to można znaleźć pracę, trzeba jednak umieć negocjować warunki, a dziś to prawdziwa sztuka.

Sebastian Sala

Polski rynek finansowy to: sektor bankowy, rynek kapitałowy, ubezpieczeniowy, emerytalny, nadzór nad instytucjami płatniczymi, biurami usług płatniczych i instytucjami pieniądza elektronicznego oraz nadzór uzupełniający nad konglomeratami finansowymi. Łącznie zatrudnionych jest ponad 280 tys. osób, a średnie wynagrodzenie miesięczne brutto oferowane specjalistom i menedżerom w 2012 r. wyniosło 9 380 zł – wskazuje raport Antal International Wynagrodzenia specjalistów i menedżerów 2013. Średnia w bankowości i ubezpieczeniach jest wyższa i wynosi 9 980 zł.

Najwyższe wynagrodzenia wciąż jeszcze odnotowuje się w Warszawie, gross przypada na pracowników banków oraz towarzystw ubezpieczeniowych. Są oni bardzo dobrze zorientowani w stawkach panujących na rynku, co przekłada się na ich postawy w procesach rekrutacyjnych. Postawmy jednak pytanie: czy pracodawcy oraz potencjalni pracownicy są skłonni do negocjacji wynagrodzeń? Czy zawsze kandydaci są skłonni do obniżenia swoich oczekiwań w zamian za elementy pozapłacowe oferty? Co pracodawcy mogą zaoferować zatrudnianym osobom w zamian za zmniejszenie oczekiwań finansowych?

Odpowiedzi znaleźć można, śledząc wyniki badania Antal International Negocjacje w procesach rekrutacyjnych na rynku finansowym, przeprowadzonego na przełomie lipca i sierpnia 2013 r. Podstawowa informacja jest taka, że specjaliści i menedżerowie zatrudnieni w instytucjach finansowych są w większości otwarci na negocjacje – zarówno pracodawcy, jak i pracownicy – dzięki czemu istnieje dość duże prawdopodobieństwo zakończenia negocjacji w procesie rekrutacyjnym sytuacją win-win. Zaskakujące jest jednak, że aż co trzeci kandydat zapomina, że korzyści z pracy to nie tylko wynagrodzenie i nie jest skłonny do dyskusji.

Jak daleko są w stanie pójść pracodawcy?

Większość pracodawców widzi możliwości negocjacji z kandydatami. Jest to możliwe dzięki ciągle rozbudowywanym w znacznej części firm sektora finansowego pakietom. Niestety, co czwarty jednak nie jest w stanie zaoferować czegokolwiek w zamian za obniżenie oczekiwań finansowych potencjalnych pracowników. Wynika to przede wszystkim z niewielkiej elastyczności firm, które najczęściej nie przewidują innych elementów wynagradzania poza płacowymi.

Za standardowe elementy wynagrodzenia pozafinansowego pracowników sektora finansowego możemy uznać opiekę medyczną oraz kartę fitness. Obecnie pracodawcy próbują wyróżnić się na rynku szerszym pakietem, lub dostępem do bardziej prestiżowej siłowni. W wyniku oszczędności coraz rzadziej pracownicy mogą liczyć na auto służbowe, które jeszcze do niedawna było dostępne dla sporej części pracowników również na potrzeby prywatne. Zdarza się, że firmy potrącają z wynagrodzeń opłaty za użytkowanie auta do celów prywatnych. Jest to wciąż jednak bardzo istotny element oferowany przez pracodawców, szczególnie menedżerom. Z badania Antal jasno wynika, że jest to również dodatek najbardziej ceniony przez pracowników.

Kolejnymi wymienianymi elementami oferowanymi przez instytucje finansowe są szkolenia, premie uzależnione od rezultatów, produkty firmy w specjalnej ofercie, a także dodatek relokacyjny przyznawany w odpowiedzi na coraz większą mobilność menedżerów rynku finansowego.

Na szczególną uwagę zasługuje fakt, iż część firm swoich potencjalnych pracowników jest gotowa skłonić do przyjęcia danego stanowiska oferując im udział w zyskach bą...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI