Bank i Klient: Finansowy portret Polaków 2014/2015

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2015.01.foto.027.a.400xNa początku 2014 r. ożywienie w gospodarce jeszcze nie przekładało się na wyraźny optymizm Polaków, ale w ostatnim kwartale ub. r. nastroje były zdecydowanie lepsze. Wiele wskazuje na to, że w kolejnych miesiącach 2015 r. ten optymizm będzie nadal rósł, a Polacy będą więcej oszczędzać, inwestować, a także korzystać z kredytów.

Takie wnioski przynosi Portret finansowy Polaków 2014. Plany na rok 2015 stworzony przez Deutsche Bank na podstawie badań analizujących preferencje Polaków dotyczące ich sposobów pomnażania oszczędności, zaciągania zobowiązań i potrzeb konsumenckich. Na ich zachowania dotyczące konsumpcji, oszczędzania, inwestycji lub kredytów pozytywnie wpływało coraz wyraźniejsze ożywienie koniunktury i rosnące zatrudnienie. Respondenci, podobnie jak w latach ubiegłych, deklarowali, że wolą skupić się na oszczędzaniu, przede wszystkim na czarną godzinę (prawie 34 proc. ankietowanych), niż na inwestowaniu lub wydawaniu pieniędzy na cele konsumpcyjne. Większość badanych nie miała w planach żadnych większych wydatków

W sondażu za 2014 r. jedna czwarta respondentów deklarowała, że odkłada pieniądze na wykształcenie dzieci (25 proc.). Zaskakująco kształtowały się opinie respondentów dotyczące oszczędzania na emeryturę. W sondażu przeprowadzonym na zlecenie Deutsche Bank w kwietniu 2014 r. odkładanie z myślą o emeryturze deklarowało 13 proc. badanych – był to spadek z 20 proc. w 2012 r. Jednak w innym badaniu, przeprowadzonym w końcówce ub. roku, dotyczącym planów finansowych na 2015 r., liczba osób, które miały zamiar zdecydować się na program długoterminowego oszczędzania na emeryturę, zwiększyła się dwukrotnie w porównaniu z 2014 r.

TFI alternatywą dla lokat

Najpopularniejsze produkty oszczędnościowe, takie jak lokaty terminowe, traciły na atrakcyjności z powodu niskich stóp procentowych, dlatego Polacy chętnie szukali alternatywnych rozwiązań. Aż jeden na dziesięciu posiadał w połowie 2014 r. jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych, a kolejne 16,2 proc. miało je w przeszłości. Plany zakupu jednostek w ciągu następnych 12 miesięcy zadeklarowało 4 proc. badanych. Zdecydowana większość Polaków (59 proc.) nie miała jednak zamiaru w ten sposób inwestować, a 10 proc. respondentów w ogóle nie wiedziało, czym są fundusze inwestycyjne. Ponad połowa badanych (53 proc.) uważała, że podstawową motywacją do inwestowania w fundusze jest chęć osiągnięcia większego zysku niż na lokacie w banku. Dodatkowo, jak wskazywał co trzeci respondent, fundusze mogą być idealnym narzędziem służącym dywersyfikacji naszych oszczędności, dobrze uzupełniając się z innymi sposobami pomnażania kapitału.

Deutsche Bank zapytał również Polaków o to, w jakiego typu fundusz zainwestowaliby, gdyby faktycznie mieli taki zamiar. Blisko jedna trzecia badanych (31,5 proc.) wybrałaby taki fundusz, który osiągnął najlepsze wyniki w ciągu poprzedniego kwartału, półrocza lub roku. Niewiele mniej z nas (31 proc.) preferowało taki fundusz, dla którego potencjalne ryzyko ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI