Bank i Klient: Drogowskazy na najbliższe lata

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2015.05.foto.060.a.400xJak długo gotówka pozostanie nad Wisłą dominującym środkiem płatniczym - i co możemy zrobić, by przyspieszyć rozwój płatności bezgotówkowych? Jak sojusze banków z telekomami - a w przyszłości zapewne i innymi podmiotami spoza sektora finansowego - mogą wpłynąć na kształt bankowości XXI stulecia? Wreszcie - czy w nowym modelu pozostało jeszcze miejsce dla tradycyjnych oddziałów bankowych?

Karol Jerzy Mórawski

Zagadnieniom tym poświęcona była debata ekspercka zatytułowana Najważniejsze trendy w polskiej bankowości detalicznej, przeprowadzona 1 kwietnia br. podczas IX edycji Banking Forum. W panelu, moderowanym przez Dariusza Piotrowskiego, dyrektora ds. Enterprise & Partner Group w Microsoft, udział wzięli: Mariusz Gaca, wiceprezes zarządu ds. rynku biznesowego Orange Polska, Mieczysław Groszek – wiceprezes Związku Banków Polskich, Jakub Kiwior, dyrektor ds. rozwoju biznesu i marketingu w Regionie Europy Środkowo-Wschodniej Visa Europe, Jarosław Mastalerz, wiceprezes zarządu ds. operacji i informatyki w mBanku, Leszek Niemycki, wiceprezes zarządu Deutsche Banku Polska oraz Jacek Obłękowski, wiceprezes zarządu banku, nadzorujący Obszar Rynku Detalicznego PKO BP.

Debatę rozpoczęła prezentacja przygotowana przez prezesa Jarosława Mastalerza z mBanku, mówił w niej o podstawowych trendach technologicznych wpływających na kształt współczesnej przedsiębiorczości. Jednym z nich jest oczywiście bankowość mobilna – co bynajmniej nie oznacza, że kanał ten został już zagospodarowany w odpowiedni sposób. Co więcej – niewykorzystane szanse wciąż drzemią w bankowości tradycyjnej i elektronicznej. Ta ostatnia – zdaniem prelegenta – określana jest bankowością niejako na wyrost – bardziej prawidłowe byłoby bowiem mówienie o nowej formie obsługi kasowo-transakcyjnej. – Mamy do czynienia z trendem bardzo podobnym do tego z 2000 r. (…) Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, ile lat zajęło nam ustawienie takiej funkcjonalności, w końcu zaś przekonanie konsumentów, żeby w internecie robili coś więcej niż tylko przelewy czy depozyty. Dziś mamy rok 2015 – i nadal w wielu miejscach, jeśli chodzi o produkty, internet nie pokonał oddziałów. (…) Teraz następuje szybka migracja do kanału mobilnego, gdzie również dominują depozyty i płatności. Ile czasu zajmie nam budowanie modeli, w których będziemy w stanie zaoferować coś więcej? – zapytał przedstawiciel mBanku.

Wielkie szanse rozwoju daje też współczesnemu biznesowi digitalizacja. W tej akurat dziedzinie sektor finansowy skupia się na zupełnie innych aspektach digitalizacji aniżeli przedsiębiorcy z innych branż. – W przypadku konferencji bankowych 90 proc. tematów ukazujących szanse, jakie daje digitalizacja, to nowe usługi, nowe serwisy – a tylko 10 proc. problematyki dotyczy cięcia kosztów. We wszystkich konferencjach, w których brały udział podmioty z sektora niebankowego, aż 70 proc. tematów poświęconych wykorzystywaniu nowych technologii w ich organizacjach dotyczyło obniżki kosztów – zaznaczył Jarosław Mastalerz. Problemem nr 1 dla branży bankowej mogą stać się również cyberataki. – Przestaliśmy być na nie wyczuleni, tymczasem Polska po raz pierwszy znalazła się na radarze pierwszoligowych hakerów – przestrzegał ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI