Bank i Klient: Cyfryzacja gospodarki to zadanie dla wszystkich

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Szeroka dostępność elektronicznych form płatności stanowi zarówno nieodzowny warunek transformacji cyfrowej współczesnej gospodarki, jak też jej najbardziej dostrzegalny efekt. W tym też kontekście kluczową rolę w upowszechnianiu obrotu bezgotówkowego odgrywają dostawcy towarów i usług, w szczególności jeżeli kierują swą ofertę do konsumentów.

Karol Jerzy Mórawski

Dobrze rozwinięta sieć akceptacji na rynku detalicznym stanowi dla klientów jeden z kluczowych impulsów do korzystania z plastikowego pieniądza. Skuteczne zarządzanie niełatwym procesem transformacji przedsiębiorstwa, integracja obsługi klientów w zdalnych i tradycyjnych kanałach sprzedażowych oraz perspektywy współdziałania pomiędzy biznesem a administracją publiczną w tworzeniu nowych form weryfikacji tożsamości – te zagadnienia znalazły się wśród tematów tegorocznej, szóstej już edycji Cashless Congress. O wyzwaniach związanych z migracją do świata w pełni bezgotówkowego dyskutowali: Piotr Alicki – prezes zarządu Krajowej Izby Rozliczeniowej, Dariusz Mazurkiewicz – prezes zarządu Polskiego Standardu Płatności BLIK, Aleksander Naganowski – dyrektor ds. rozwoju nowego biznesu w polskim oddziale Mastercard Europe oraz Ewa Wernerowicz – prezes zarządu Vivus Finance. Moderatorem sesji był Miłosz Brakoniecki – partner w firmie Obserwatorium.biz.

MŚP, czyli matecznik gotówki

Innowacyjność polskiego rynku płatniczego ma zdecydowanie charakter wyspowy. Do pionierów, i to w skali globalnej, należy bez wątpienia rodzimy sektor bankowy, który konsekwentnie wdraża i upowszechnia wśród swych klientów najświeższe technologie kartowe i mobilne. Dzięki nim Polska w krótkim czasie awansowała do grona globalnych liderów w dziedzinie wykorzystania kart bezstykowych, a obecnie daje się zauważyć podobnie dynamiczny przyrost użytkowników bankowych aplikacji mobilnych. Z drugiej strony wciąż mamy do czynienia z całymi segmentami rynku, w których akceptowana jest wyłącznie płatność metodą tradycyjną. – Transformacja w kierunku obrotu bezgotówkowego dokonuje się również i w tych branżach, jednak jest ona bardzo powolna, udział płatności elektronicznych zwiększa się na poziomie pojedynczych procentów w skali roku – wskazał Piotr Alicki. Wszystko wskazuje na to, iż wyczerpały się proste środki stymulacji elektronicznych płatności, w rodzaju obniżki opłaty interchange. – Dziś nie możemy mówić o ekonomicznej barierze dla płatności bezgotówkowych, z analiz jednoznacznie wychodzi, że gotówka stanowi droższą opcję – podkreślił. Istnieją natomiast dwie, wyjątkowo skuteczne przeszkody dla cyfryzacji naszych codziennych zakupów. Kluczowym problemem jest oczywiście niewystarczająco rozwinięta sieć akceptacji w handlu stacjonarnym. W szczególnym stopniu dotyczy to małych, osiedlowych sklepów i punktów usługowych. – Sieci handlowych nie trzeba przekonywać do akceptacji elektronicznych form płatności, one traktują tego rodzaju ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI