Bank i Klient: Bilet miesięczny na… samochód?

Bank i Klient: Bilet miesięczny na… samochód?
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Jeszcze do niedawna wyraz "abonament" przywodził na myśl w pierwszej kolejności niekończące się dywagacje na temat finansowania mediów publicznych. Dziś samochody w abonamencie oferuje praktycznie każdy producent aut liczący się na polskim rynku. To widomy znak, iż ogólnoświatowe trendy na dobre zagościły nad Wisłą. Nowy model gospodarowania dobrami powszechnego użytku oznacza zarazem istotne zmiany na rynku consumer finance.

Karol Jerzy Mórawski

W siermiężnej rzeczywistości Polski Ludowej własne cztery kółka stanowiły mroczny przedmiot pożądania i wyznacznik statusu społecznego zarazem. Tysiące Polaków co miesiąc wpłacało pokaźną część swych poborów, by po kilku latach – niczym w systemie argentyńskim – otrzymać wymarzonego Fiata 126p. Obecnie znacznie większym wyzwaniem aniżeli zakup nowego auta, telewizora czy lodówki jest sprzedaż sprzętu posiadanego dotychczas. Wiele wystawionych w autokomisach pojazdów czeka na nabywcę nawet przez kilkanaście miesięcy, a rynek wtórny sprzętu RTV i AGD istnieje w szczątkowej postaci. W takich warunkach coraz częściej obserwujemy zmianę paradygmatu: własność przestaje być wartością samą w sobie, coraz większego znaczenia nabiera traktowanie posiadanych przedmiotów jako elementu kompleksowej usługi obejmującej również ubezpieczenie, obsługę i naprawy czy wreszcie możliwość łatwej i szybkiej wymiany danego urządzenia na nowszy model.

– Proces ten postrzegamy jako szansę na zwiększenie dostępności produktów dla osób, które nie mogły dotąd pozwolić sobie na posiadanie określonych dóbr lub też potencjalny czas ich użytkowania nie uzasadniał kosztów ich nabycia i utrzymania – podkreślił Artur Gaj, dyrektor Biura Promocji Sprzedaży i Komunikacji Personal Finance w Banku BGŻ BNP Paribas. Praktyczne podejście coraz liczniejszych konsumentów wpisuje się także w szersze trendy, jak ekonomia współdzielenia (sharing economy) czy gospodarka o obiegu zamkniętym. Cechą wspólną tych modeli jest daleko posunięta optymalizacja wykorzystania zasobów – poczynając od wspólnych, sąsiedzkich dojazdów autem do pracy, poprzez modele biznesowe w rodzaju Ubera czy AirBnB, a kończąc na zastępowaniu zakupów różnymi formami posiadania zależnego.

Płać i jedź, firma zatroszczy się o resztę

Na czym polega samochodowy abonament? Pod tą nazwą z reguły kryje się usługa wynajmu długoterminowego, dedykowana konsumentom lub osobom prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. Wbrew potocznemu przeświadczeniu usługa ta różni się w sposób zasadniczy od typowego leasingu konsumenckiego. – W przypadku ofert abonamentowych ryzyko wartości rezydualnej (czyli wartości auta po zakończeniu umowy – przyp. red.) leży po stronie dostawcy usługi, tymczasem w przypadku prostego leasingu obciąża ono klienta – stwierdził Andrzej Krzemiński, do ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI