Badanie Visa: Europejczycy chcą zarabiać realizując swoje pasje

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

laptop.aplikacje.01.400x266.

  • Sześciu na dziesięciu Europejczyków deklaruje, że może zarabiać - lub już zarabia - dzięki swoim zainteresowaniom i pasjom
  • Najnowsze technologie otwierają przed przyszłymi przedsiębiorcami wiele nowych możliwości, m.in. w zakresie obsługi płatności

Badanie przeprowadzone na zlecenie Visa Europe w 9 krajach europejskich pokazuje, że wielu Europejczyków, zachęconych szybkim tempem postępu technologicznego oraz łatwym dostępem do innowacyjnych rozwiązań, coraz chętniej wykorzystuje do zarabiania pieniędzy swoje zainteresowania oraz pasje i wiążące się z nimi dodatkowe umiejętności. Według badania „Everyone in Business” sześciu na dziesięciu Polaków deklaruje, że dzięki swoim zainteresowaniom lub pomysłowi biznesowemu może osiągać – lub już osiąga – dodatkowy dochód. To wynik analogiczny do średniej europejskiej z całego badania.

Badanie Visa obejmujące ponad 18 tys. Europejczyków pokazuje, że wśród osób chcących zarabiać na swoich zainteresowaniach i pasjach, 72% zamierza przekształcić obecną dodatkową działalność zarobkową w pełnowymiarową firmę. Największą determinację w realizacji tego planu mają Turcy (84%) oraz Polacy i Hiszpanie (po 77%). Jeden na siedmiu Polaków zamierza dokonać tego w ciągu najbliższych pięciu lat.

kiwior.jakub.01.150xDuch przedsiębiorczości daje o sobie znać w całej Europie, gdzie – z pożytkiem dla gospodarki – wiele osób posiadających pasje i różnego rodzaju zainteresowania przekształca je w źródła dochodu. Dzięki dostępowi do internetu i globalnemu rynkowi rozpoczęcie działalności gospodarczej stało się znacznie łatwiejsze. Co więcej, obserwujemy, że nieocenionym wsparciem w prowadzeniu firm są nowe technologie” – komentuje Jakub Kiwior, dyrektor ds. rozwoju biznesu i marketingu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, Visa Europe.

10% Polaków deklaruje, że już teraz zarabia wykorzystując swoje zainteresowania lub realizując pasje. Średni przychód osiągany z dodatkowej działalności wynosi ponad 8 tys. złotych na osobę w skali roku, co plasuje Polaków na poziomie średniej europejskiej (1910 euro). Warto zwrócić uwagę, że największy średni roczny przychód z dodatkowej działalności odnotowano w grupie wiekowej 45-54 lata (ponad 10,5 tys. złotych). Z badania wynika, że najwięcej potrafią zarobić w Polsce osoby, których dodatkowe umiejętności i zainteresowania skupiają się wokół usług budowlanych i remontowych (ponad 12 tys. złotych w ciągu roku), a także designerzy (11 tys. złotych), projektanci biżuterii i akcesoriów (ponad 10 tys. złotych), osoby udzielające lekcji oraz opiekujące się dziećmi (obie grupy po 9,7 tys. złotych).

Wśród osób, które realizację swoich pasji przekształciły z dodatkowej działalności w pełnowymiarową firmę, jest Anka Krystyniak, projektantka biżuterii i właścicielka sklepu internetowego www.ankakrystyniak.com.

Pierwszą biżuterię zaczęłam tworzyć jeszcze w czasach, gdy byłam zatrudniona na etacie. Na początku była to chęć realizacji swoich pasji – jestem absolwentką Wyższej Szkoły Sztuki i Projektowania w Łodzi na wydziale projektowania ubioru i biżuterii. Z biegiem czasu moją biżuterią interesowało się coraz więcej znajomych, którzy chętnie ją nosili i pokazywali swoim znajomym – w ten sposób zdobywałam klientów. Od ponad dwóch lat prowadzę własną firmę i utrzymuję się jedynie z projektowania biżuterii” – mówi Anka Krystyniak.

Cel: zarabianie na hobby w pełnym wymiarze

Wśród Polaków, którzy chcieliby zarabiać na swoich zainteresowaniach lub pomysłach biznesowych, 64% deklaruje, że ich motywacją jest chęć robienia tego, czym się interesują. Wśród najczęściej wymienianych powodów znalazły się także chęć bycia własnym szefem (45%) oraz posiadanie swobody w podjęciu i prowadzeniu biznesu (41%). 17% badanych uważa, że dzięki nowym technologiom łatwiej będzie im zarabiać na swoich zainteresowaniach lub pasjach.

Prowadzenie własnej firmy budzi też niepokój przyszłych przedsiębiorców. Największe obawy Polaków dotyczą braku wiedzy, czy jest miejsce na rynku dla realizacji ich biznesu (41%) oraz czy będą otrzymywać wystarczającą liczbę zleceń (40%). Jednym z wymienianych źródeł obaw jest również niewiedza dotycząca obsługi płatności innych niż gotówka.

Akceptacja płatności to wspólny problem licznych mikroprzedsiębiorców, jednak należy na to spojrzeć z szerszej perspektywy. Przyjmowanie płatności bezgotówkowych pozwala otworzyć się na nowych klientów. To skuteczny sposób na rozwój biznesu. Wielu przedsiębiorców uważa, zwłaszcza w fazie rozruchu firmy, włączenie się do systemu płatniczego za zbyt trudne i zbyt kosztowne, jednak innowacje w dziedzinie płatności okazują się katalizatorem, który wpływa na zmianę ich nastawienia” – komentuje Jakub Kiwior. „Nowe technologie zrewolucjonizowały sposoby płacenia i przyjmowania płatności, które stają się coraz łatwiejsze i bezpieczniejsze„.

Po pół roku od uruchomienia sklepu internetowego zdecydowałam się rozpocząć akceptowanie płatności kartami. Bałam się tej decyzji, ale okazało się to prostsze niż myślałam i pozwoliło mi na pozyskanie nowych klientów. Tylko w ciągu 4 pierwszych miesięcy akceptacji kart liczba otrzymanych zamówień wzrosła o ponad 40% w stosunku do początkowych 6 miesięcy działalności, podczas których nie było takiej możliwości płacenia” – wyjaśnia Anka Krystyniak.

Możliwość akceptacji płatności kartą za pomocą internetu, mobilnych terminali płatniczych (mPOS) czy posługiwanie się kartami do użytku służbowego zwiększa kontrolę nad finansami firmy, w tym pozwala mikroprzedsiębiorcom przyjmować płatności w różnych sytuacjach, także poza siedzibą firmy, zwiększać obroty i przychody, ograniczać koszty czy też usprawniać przepływ środków pieniężnych.

Na potrzeby badania „Everyone in Business” Visa Europe opracowała interaktywny quiz, pozwalający osobom zarabiającym na swoich zainteresowaniach lub myślących o tym na sprawdzenie, do jakiego typu przedsiębiorców należą oraz na jakie czynniki muszą zwrócić szczególną uwagę zwiększając skalę działania. Quiz dostępny jest pod adresem www.entrepreneurs.visaeurope.com/pl.

Badanie „Everyone in Business”

Przeprowadzone na zlecenie Visa Europe badanie, zatytułowane „Everyone in Business”, poświęcone jest mikroprzedsiębiorczości w Europie oraz skali innowacyjności i kreatywności wśród mieszkańców kontynentu. Organizacja Visa Europe zwróciła się do agencji Populus, która w okresie od 8 do 22 sierpnia 2014 r. przebadała 18 124 dorosłych (co najmniej osiemnastoletnich) mieszkańców dziewięciu krajów europejskich – Francji, Hiszpanii, Niemiec, Polski, Rumunii, Szwecji, Turcji, Wielkiej Brytanii i Włoch – w każdym przypadku na próbie reprezentatywnej dla danego kraju.

Źródło: Visa Europe