Audyt i doradztwo: Na kozetce

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2009.07.08.foto.52.a.150xBanki na całym świecie korzystają z usług największych, najbardziej doświadczonych firm doradczych. Bardzo często - należących do tak zwanej "wielkiej czwórki". Dlatego wielu ludziom trudno zrozumieć, jak mogło dojść do tak poważnego kryzysu fi nansowego.

MIECZYSŁAW T. STARKOWSKI

Zając zabalował ze ślimakiem. Popili tak tęgo, że założyli się, kto wygra bieg na 100 metrów. Nazajutrz ślimak z bolącą głową zaczął się zastanawiać, co mądrego zrobił. Mając jednak poczucie honoru, zwrócił się o pomoc do firmy doradczej z „wielkiej czwórki”. Poprosił o opracowanie strategii, jak zwyciężyć w tym wyścigu. Konsultant uspokoił go, żeby się nie martwił, a koncepcję dostarczy mu przed wyścigiem. Recepta brzmiała: zostań zającem. Ślimak okropnie się zdenerwował: jak to sobie wyobrażasz? Doradca odparł niezrażony: strategia jest moja, wykonać musisz samodzielnie. Tak żartują z siebie sami konsultanci.

KONIECZNA WSPÓŁPRACA

Mówiąc poważnie, doradztwo obejmuje szeroką gamę usług. Pokrywają one cały łańcuch wartości w firmie (na przykład w banku): od sprecyzowania definicji produktów i strategii rynkowej po wszelkiego rodzaju projekty dotyczące zmian organizacyjnych.

Leszek Wronski partner w firmie doradczej KPMG

Generalnie chodzi przede wszystkim o poprawę efektywności pracy – mówi Leszek Wroński, partner w firmie doradczej KPMG.

Konsulting jest przy tym sformułowaniem niesłychanie pojemnym. Nie do końca nawet definiuje ono charakter tej pracy. W grę wchodzi między innymi sugerowanie określonych zmian operacyjnych prowadzonych w orga-zarządzania, również teleinformatycznych). Ważne, by w firmie powinna być bezwzględna świadomość potrzeby współpracy z doradcą. Klient musi zdawać sobie sprawę z tego,że ma problem i chcieć go rozwiązać. Poszukuje do tego partnera, bo wierzy, iż w danej dziedzinie ten ostatni ma większą wiedzę niż on sam. I jeśli te założenia się sprawdzą, cały projekt ma szanse powodzenia.

Bankowcy muszą być dobrze przygotowani i potrafić porozumieć się z doradcami. Wiedzieć dokładnie, jakie mają problemy. A także potrafić przekazać konsultantom swoje oczekiwania. A potem wykorzystać ich sugestie. Tymczasem nie zawsze umieją znaleźć wspólny język. To jest jeden z większychproblemów. Czasami ta współpraca nie układa się dobrze.

POPRAWA EFEKTYWNOŚCI

Instytucje fi nansowe znalazły się w bardzo trudnym otoczeniu biznesowym. Wysokie koszty oraz ograniczone możliwości rozwoju stawiają je w ciężkiej sytuacji. Takich warunków nie było od wielu lat. W rezultaciemówi się dziś przede wszystkim o ograniczaniu kosztów. Poprawa efektywności jest od dawna wyzwaniem dla branży. Ale zarządzanie kosztami nie oznacza wyłącznie redukcji wydatków. Chodzi przede wszystkim o lepszą relację przychodów do kosztów. A przecież na Wall Street liczą się nie tylko przychody. Dlatego położenie nacisku na efektywność powinno przynieść znaczące korzyści. Według naszych badań, banki mające właściwe podejście do jej poprawy mogą liczyć na szybszy wzrost cen akcji. Ponadto, mają większe pole manewruw tej trudnej sytuacji. Poprawa efektywności wymaga zdecydowanej postawy. Wielebanków powinno zmienić strategię. Często muszą to być zmiany fundamentalne, wręcz kulturowe.

Źródło: Deloitte

Specyfika tej branży polega na tym, że dotyczy bardzo czułego obszaru – podkreśla Leszek Wroński. – Klient zwraca się o pomoc do konsultanta, bo ma jakiś problem. Dlatego musi to być zaufany partner. Musi być przekonany, że doradca jest kompetentny w obszarze, w którym doradza. Doradcy bywają porównywani z lekarzami, psychoanalitykami, a nawet psychiatrami. Ich również obowiązuje tajemnica gabinetu. To powszechna zasada, dlatego nie sposób rozmawiać z nimi o konkretnych przypadkach. Zaś branża a opinię bardzo tajemniczej.

Mariusz Nowak partner w firmie doradczej Infovide-Matrix

...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI