Autor: W

BANK 2024/04

Raport Specjalny | Cyberbezpieczeństwo | Wiedzy nigdy za wiele

Edukacja finansowa w coraz bardziej zdigitalizowanym świecie to nic innego jak uświadamianie klientów, by w bardziej bezpieczny sposób poruszali się w systemach bankowości internetowej i mobilnej. Dlatego projekty edukacyjne prowadzone przez banki zazwyczaj zawierają komponent cyberbezpieczeństwa, który nierozłącznie wiąże się z ich działalnością i odpowiedzialnością społeczną.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2024/04

Raport Specjalny | Cyberbezpieczeństwo – Alma S.A. | Sekretna supermoc kwantów, czyli rewolucja w bezpieczeństwie danych

Wraz z nieustannym rozwojem technologii cyfrowych znaczenie bezpieczeństwa danych stale rośnie. W odpowiedzi na coraz większe zagrożenia kryptografia ewoluuje, aby sprostać wymaganiom współczesnego świata. Tradycyjne metody kryptografii, takie jak algorytmy symetryczne i asymetryczne, odgrywały kluczową rolę w zabezpieczaniu komunikacji oraz danych przez wiele lat. Jednakże w obliczu ciągłego postępu technologicznego, zwłaszcza w dziedzinie komputerów kwantowych, pojawia się konieczność opracowania innowacyjnych rozwiązań.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2024/04

Raport Specjalny | Cyberbezpieczeństwo | Kryptografia to nie cudowne panaceum

Nie powinniśmy, przynajmniej jeśli chodzi o kryptografię i tego typu systemy, opierać się wyłącznie na jednym mechanizmie zabezpieczającym i deklaracji producenta. Jeśli zawiedzie taki pojedynczy punkt, system czy urządzenie, to całe bezpieczeństwo upada. Nie bez powodu pojawiły się takie wymagania, jak uwierzytelnianie dwuskładnikowe (two-factor authentication – 2FA). To krok w dobrą stronę w usługach bankowych. Inne obszary obrotu i życia społecznego powinny także iść w tym kierunku. Być może oprócz planu B, powinniśmy pomyśleć o planach C i D – przekonuje prof. dr hab. Mirosław Kutyłowski, kierownik Zakładu Kryptologii w NASK. Rozmawiał z nim Bohdan Szafrański.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2024/04

Raport Specjalny | Cyberbezpieczeństwo | Nowe wyzwania na coraz bardziej otwartym rynku finansowym

Sukcesywne otwieranie rynku finansowego stwarza całkiem nowe wyzwania w zakresie cyberbezpieczeństwa. Kwestia ta została potraktowana priorytetowo w procedowanym obecnie przez Parlament Europejski pakiecie PSD3/PSR, który w zamyśle jego twórców ma ułatwić przejście od open bankingu ku open finance. Unijny ustawodawca zakłada m.in. zmiany w zakresie silnego uwierzytelnienia, jak też skuteczniejszą wymianę informacji o oszustwach pomiędzy instytucjami rynku finansowego.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2024/04

Raport Specjalny | Cyberbezpieczeństwo | Biometria podbija bankowość – hakerzy mają już jednak haki

Prawie połowa Polaków chciałaby korzystać z innowacyjnych metod płatności, a największe zainteresowanie wzbudza możliwość płacenia odciskiem palca. I choć statystyki pokazują rosnące zainteresowanie systemami bezpieczeństwa biometrycznego na całym świecie, a eksperci uważają je za jedno z najlepszych zabezpieczeń, hakerzy już pracują nad nowymi rodzajami ataków, i – o zgrozo – odnajdują luki.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2024/04

Raport Specjalny | Cyberbezpieczeństwo | Upowszechnienie AI gruntownie zmieniło podejście do ochrony danych

Otwieranie rynku finansowego bez uszczerbku dla jego odporności cyfrowej wydaje się godzeniem ognia z wodą, dlatego tak doniosłego znaczenia nabiera inteligentne, zrównoważone podejście, w ramach którego uwzględniony zostanie zarówno aspekt bezpieczeństwa, kluczowy dla całego rynku finansowego, jak i komfort użytkowników – twierdzi profesor Uniwersytetu Śląskiego dr hab. Dariusz Szostek, dyrektor Śląskiego Centrum Inżynierii Prawa, Technologii i Kompetencji Cyfrowych CyberScience (wspólna jednostka UŚ, UE Katowice, Politechniki Śląskiej i NASK) i CEO Szostek_Digital i Wspólnicy. Rozmawiał z nim Karol Mórawski.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2024/04

Raport Specjalny | Cyberbezpieczeństwo | Jasne i ciemne strony sztucznej inteligencji

Jest wykorzystywana w obszarze cyberbezpieczeństwa, m.in. ze względu na możliwość szybkiego przetwarzania dużej ilości danych w czasie rzeczywistym. Pozwala to identyfikować wzorce i anomalie w ruchu sieciowym, a w konsekwencji na bieżąco wykrywać cyberataki i zapobiegać im. Dzięki analizie danych historycznych i identyfikacji trendów sztuczna inteligencja może też pomóc w przewidywaniu potencjalnych zagrożeń i podejmowaniu działań prewencyjnych.

CZYTAJ WIĘCEJ
mężczyzna w garniturze trzymający wirtualną tarczę w dłoni
BANK 2024/04

Raport Specjalny | Cyberbezpieczeństwo | Dzień pracy Bezpiecznika

Jak wygląda dzień w pracy specjalisty od cyberbezpieczeństwa? Ile zagrożeń i jakiego rodzaju codziennie dociera do bankowych serwerów, ile prób włamań bądź innych ataków odnotowuje każdy z ekspertów i jak sobie z nimi radzi? Czy bywa zaskakiwany, na ile jego praca jest powtarzalna i monotonna niczym robotnika przy taśmie produkcyjnej, a w jakim zakresie przypomina działalność artystyczną?

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2024/04

Raport Specjalny | Cyberbezpieczeństwo – Kyndryl Poland | AI w branży bankowej i finansowej – bezpieczeństwo, zarządzanie ryzykiem, zastosowanie

Najczęstszym błędem przy projektowaniu i tworzeniu systemu sztucznej inteligencji jest brak zadbania o źródło wiarygodnych danych, na których można zbudować bezstronne i godne zaufania modele. Gdy tego brakuje, powstają systemy, które nie chronią danych przed niezamierzonym uszkodzeniem, manipulacją czy usunięciem – wyjaśnia Paweł Raczyński, dyrektor zarządzający Kyndryl Poland. Rozmawiamy z nim o sztucznej inteligencji i rozporządzeniu DORA.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2024/04

Raport Specjalny | Cyberbezpieczeństwo | AI nie rozwiąże za nas wszystkich problemów współczesnego świata

Moda na przyzwoitość cyfrową już przychodzi, choć trudno prognozować, jak nas zmieni. Problem polega też na tym, że ciągle żyjemy iluzjami, jakoby AI była kolejnym świętym Graalem, które rozwiąże nam problemy społeczne i ze zdumieniem stwierdzamy, że znowu się nie udało – podkreśla prof. dr hab. Jan Kreft. Z szefem Centrum Badań nad Zarządzaniem Algorytmicznym i kierownikiem Zakładu Zarządzania Algorytmicznego Politechniki Gdańskiej rozmawiał Karol Mórawski.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2024/04

Raport Specjalny | Cyberbezpieczeństwo – Secfense | Nie jestem gotowy na rozporządzenie DORA. Co mi grozi?

Rozporządzenie DORA zobowiązuje banki do wdrożenia mechanizmów silnego uwierzytelniania, czyli MFA. Czasu na to jest coraz mniej. Czy Komisja Nadzoru Finansowego rzeczywiście będzie wymagać takich rozwiązań i czy banki mają jeszcze szansę zdążyć z implementacją MFA? Co, jeśli im się to nie uda? Rozmawiamy o tym z Krzysztofem Goździem, dyrektorem ds. sprzedaży w firmie Secfense.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2024/04

Raport Specjalny | Cyberbezpieczeństwo – NASK | Biometria behawioralna i AI kształtują przyszłość bezpieczeństwa bankowości?

Głównymi filarami współczesnej bankowości są relacje z klientami i technologie, na jakich banki opierają swoje usługi. Bankowość internetowa dominuje w firmach, natomiast mobilna wyraźnie zakorzenia się w preferencjach klientów indywidualnych. Dziś interakcje online stanowią większość ruchów na linii klient-bank. Z jednej strony użytkownicy chcą korzystać z coraz nowocześniejszych rozwiązań i ułatwień; z drugiej – liczą, że bank ochroni ich przed zagrożeniami wyrastającymi w odpowiedzi na rozwój technologii.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2024/04

Raport Specjalny | Cyberbezpieczeństwo – Safesqr | Sztuczna inteligencja – szansa dla cyberprzestępców i… cyberobrońców

Do niedawna sztuczna inteligencja kojarzyła się osobom technicznym przede wszystkim z uczeniem maszynowym służącym na przykład do wykrywania anomalii w obserwowanym ruchu sieciowym. Ostatni rok gwałtownie zmienił podejście do tego tematu i na pierwszy plan wysunęły się LLM (Large Language Model) – duże modele językowe – które bardziej przypominają owoce wyobraźni autorów SF niż narzędzia statystyczne.

CZYTAJ WIĘCEJ
30 lat Elixir
Bezgotówkowo

Elixir – pierwszy całkowicie elektroniczny system rozliczeniowy bankowości

W ciągu ostatnich 30 lat, w Polsce zmieniło się niemal wszystko – od kultury, przez muzykę, politykę, aż po gospodarkę i biznes. W przyspieszonym tempie rozwijały się usługi bankowe. Siłą napędową wielu zmian w sektorze finansowym stał się pierwszy elektroniczny system rozliczeniowy Elixir, który stabilnie i bezpiecznie połączył ze sobą banki. Od 1994 roku, czyli od początku swojego funkcjonowania, system rozliczył transakcje o wartości niemal 113 bln złotych, czyli równowartość kosztu budowy 56 tysięcy Stadionów Narodowych. Dotychczas system przetworzył ponad 35 mld transakcji, czyli 4 razy więcej niż liczba ludzi zamieszkujących obecnie na Ziemi, czytamy w komunikacie prasowym KIR.

CZYTAJ WIĘCEJ
euro, banknoty w dłoni mężczyzny
Gospodarka | Z rynku finansowego

PARP: przewodnik po możliwościach dofinansowania przedsiębiorczości i innowacyjności

W ramach swojej misji stymulowania rozwoju gospodarczego Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) aktywnie wspiera przedsiębiorczość i innowacyjność w Polsce. Z obecnie dostępnych naborów mogą skorzystać właściciele firm, instytucje badawcze i jednostki samorządu terytorialnego, aby nieustannie się rozwijać. Wsparcie finansowane jest w ramach programów z perspektywy 2021-2027: Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej, Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki, Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego – poinformowała Agencja.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2024/04

Nowoczesny Bank Spółdzielczy | Modele działalności | Nie ma to jak dobre relacje

Ze względu na charakter współpracy banku z klientami na rynku usług bankowych, a szczególnie w segmencie kredytów, można wyróżnić dwa modele bankowości: transakcyjną (ang. transaction banking) i relacyjną (ang. relationship banking). Różnią się one między sobą głównie czasem trwania relacji banku z klientami i zakresem nabywanych produktów.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2024/04

Nowoczesny Bank Spółdzielczy | Prawo | Jak rolnik został konsumentem, choć tego wcale nie chciał

Uchwalone w poprzedniej kadencji parlamentu przepisy nadające rolnikom status konsumenta w relacjach z instytucjami finansowymi, stanowią najlepszą egzemplifikację związku frazeologicznego „wyświadczyć komuś niedźwiedzią przysługę”. Konsekwentny sprzeciw ze strony sektora bankowego i branży agro skłonił nową ekipę rządzącą do wycofania się z nieprzemyślanych regulacji.

CZYTAJ WIĘCEJ
BANK 2024/04

Nowoczesny Bank Spółdzielczy | Technologie – Asseco Poland | Wyższy poziom klientocentryzmu dzięki AI – Studium przypadku

Sztuczna inteligencja i bankowość to idealnie dobrana para, która łącząc siły, ma szansę wynieść relacje z klientami na wyższy poziom. Banki zbierają i analizują ogromne ilości danych, które są podstawową siłą napędową AI. Uwzględniając etyczne i prawne aspekty, instytucje finansowe mogą tworzyć interesujące oraz trafiające w indywidualne potrzeby rozwiązania w każdym punkcie styku z klientem.

CZYTAJ WIĘCEJ
STRONA 2 Z 602