AliExpress chce zwiększać udział w polskim e-commerce, wprowadzi zakupy na raty

AliExpress chce zwiększać udział w polskim e-commerce, wprowadzi zakupy na raty
Źródło: PAP Biznes
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Platforma handlu internetowego AliExpress chce w najbliższych latach nadal zwiększać udział w polskim rynku e-commerce - poinformował w wywiadzie Gary Topp, prezes AliExpress na Europę Środkowo-Wschodnią. Dodał, że w najbliższych miesiącach planowane jest wprowadzenie w Polsce możliwości zakupów na raty.

„AliExpress w Europie Środkowo-Wschodniej działa od 2017 roku, a Polska jest dla nas kluczowym rynkiem dla tego regionu. Od tego czasu byliśmy świadkami ogromnego rozwoju, zwłaszcza jeśli chodzi o polski rynek e-commerce, który stał się jednym z najszybciej rozwijających się i najbardziej innowacyjnych w Europie. Myślę, że duży wpływ ma na to konkurencja, którą AliExpress stymulował od samego początku. Mamy znaczącą bazę użytkowników i partnerów w Polsce, a także wciąż rozwijający się zespół” – powiedział prezes.

Obecnie Polska jest dla nas jednym z czołowych rynków europejskich i największym w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

„Polski rynek to długoterminowe zobowiązanie AliExpress”

„Trudno nam podać dokładne prognozy, jednak możemy podkreślić, że polski rynek to długoterminowe zobowiązanie AliExpress. Zakładając, że nadal będziemy koncentrować się na tym, by zapewnić naszym klientom ogromny wybór produktów, lepszych cen i wyższej jakości usług, to uważam, że nasz udział będzie nadal rósł, tak jak w ciągu tych ostatnich 3 lat” – dodał, pytany o perspektywy wzrostu udziałów rynkowych w najbliższych latach.

Prezes AliExpressu na Europę Środkowo-Wschodnią nie ujawnił jednak aktualnego udziału platformy na polskim rynku.

Według danych firmy OC&C, udział AliExpressu na koniec 2019 roku wynosił w polskim e-commerce 3,1 proc., co dawało platformie drugie miejsce po Allegro (36,2 proc.).

Więcej produktów dostępnych z dostawą w ciągu 3 dni

Topp zapowiedział w 2021 roku zwiększanie liczby produktów na platformie AliExpress dostępnych z dostawą w ciągu 3 dni oraz wprowadzenie zakupów na raty.

„W tym roku położyliśmy duży nacisk na poprawę doświadczeń użytkowników na naszej platformie. Na przykład, podczas tegorocznego Światowego Festiwalu Zakupów 11.11. ponad 25 proc. wartości sprzedaży zostało dostarczone do klientów w ciągu zaledwie 3 dni, dzięki lokalnej sieci magazynów, którą zbudowaliśmy z Cainiao, logistycznym ramieniem grupy Alibaba. Najszybszą dostawę wykonaliśmy w ciągu 21 godzin, do klienta z Łodzi, który zamówił jeden z naszych najpopularniejszych produktów – elektroniczną szczoteczkę do zębów Oclean. W porównaniu z akcją promocyjną w sierpniu, teraz odnotowaliśmy pięciokrotny wzrost wysyłek do paczkomatów InPost. Najszybsza dostawa za granicę z Chin została zrealizowana w ciągu 7 dni” – powiedział Topp.

Współpraca z BLIKiem

„W nadchodzącym roku nie planujemy zwolnić, zwiększając wybór produktów dostępnych z dostawą w ciągu 3 dni, a także dążymy do tego, aby około 70 proc. naszej sprzedaży transgranicznej zostało dostarczone w ciągu 15 dni. W tym roku rozpoczęliśmy również współpracę z BLIKiem w celu ułatwienia opcji płatności na rynku polskim, a w kolejnych miesiącach również planujemy wprowadzenie zakupów na raty, która jest popularną opcją na konkurencyjnych platformach” – dodał.

Czytaj także: BLIKIEM zapłacisz za zakupy na AliExpress >>>

Uruchomiony w 2010 r. AliExpress to platforma handlu detalicznego, umożliwiająca konsumentom z całego świata dokonywanie zakupów bezpośrednio u producentów i dystrybutorów głównie w Chinach. Obecnie platforma jest dostępny w wielu językach, m.in.: angielskim, rosyjskim, portugalskim, hiszpańskim, włoskim, polskim i francuskim.

Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce

Prezes AliExpress na Europę Środkowo-Wschodnią optymistycznie ocenia perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce.

„W tej chwili widzimy bardzo dobre warunki do rozwoju polskiego rynku e-commerce. Jednym z głównych powodów, o których wspomniałem wcześniej, jest rosnąca konkurencja związana z obecnością AliExpress. Drugim kluczowym powodem jest silna podstawowa infrastruktura w zakresie płatności i logistyki, która jest niezbędna do wspierania rozwoju handlu elektronicznego. Pandemia pomogła przyspieszyć przyjęcie e-commerce zarówno ze strony kupujących, jak i handlowców, a tym samym zachęciła nas do większych inwestycji w naszą platformę, ponieważ chcemy mieć pewność, że kupujący będą mogli uzyskać w tym trudnym czasie towary, których potrzebują w danym momencie. Ogólnie spodziewamy się, że wzrost w ciągu najbliższych kilku lat będzie szybszy niż na wielu innych rynkach europejskich, na których jesteśmy obecni” – powiedział.

Eksperci przewidują w 2020 roku wzrost rynku e-commerce w Polsce o 27 proc. i zwiększenie jego udziału w sprzedaży detalicznej do 11,7 proc. z 8 proc. w 2019 roku. Sprzedaż detaliczna w Polsce w ubiegłym roku wyniosła 621 mld zł.

Źródło: Ewa Pogodzińska, PAP BIZNES