A-B-C bezpiecznego korzystania z usług płatniczych: na co szczególnie uważać w trakcie wyjazdów wakacyjnych i służbowych?

A-B-C bezpiecznego korzystania z usług płatniczych: na co szczególnie uważać w trakcie wyjazdów wakacyjnych i służbowych?
Fot. stock.adobe.com/weerapat1003
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
FinCERT.pl - Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa Związku Banków Polskich przypomina o najważniejszych zasadach bezpiecznego korzystania z usług płatniczych, szczególnie w kontekście wyjazdów wakacyjnych i służbowych.

Chroń PIN i informacje z karty płatniczej

Zawsze zasłaniaj dłonią, portfelem lub sobą klawiaturę bankomatu lub terminala POS (np. w hotelu, na stacji benzynowej) przy wprowadzaniu numeru PIN. Nie trać karty z pola widzenia, a zanim podasz nr karty innej osobie zwróć uwagę na to kto Ciebie o to prosi – w razie wątpliwości nie rób tego i skontaktuj się ze swoim bankiem. Zachowaj szczególną ostrożność, jeżeli masz to zrobić podczas rozmowy telefonicznej w sytuacji, gdy połączenie nie było inicjowane przez Ciebie.

Czytaj także: Uwaga na cyberprzestępców podszywających się pod ZBP z wykorzystaniem Spoofingu i Vishingu!

Korzystaj z usługi geoblokowania

Przed wyjazdem zagranicę upewnij się czy będziesz mógł korzystać z karty płatniczej bez ograniczeń (szczególnie gdy wyjeżdżasz poza Europę, gdzie chip z karty może nie być obsługiwany), a po powrocie rozważ ponowne włączenie usługi geoblokowania -o szczegóły dopytaj we własnym banku.

Zarządzaj limitami płatności adekwatnie do swoich potrzeb

Jeżeli nie zamierzasz korzystać z karty kredytowej w bankomacie ustaw limit transakcji na „zero”, a jeżeli płacisz w Internecie tylko niewielkie kwoty ogranicz dzienny limit płatności stosownie do swoich potrzeb. Limitami możesz także zarządzać w zakresie transakcji dokonywanych przy użyciu aplikacji mobilnej. W zależności od banku, możesz tego w łatwy sposób dokonać za pośrednictwem bankowości internetowej lub w aplikacji mobilnej.

Zadbaj o bezpieczeństwo swojego smartfona i aplikacji mobilnych z aktywną funkcją płatności

Blokuj ekran z wykorzystaniem hasła, numeru PIN lub biometrii – naklej na telefonie lub etui nr kontaktowy, na który w przypadku zguby urządzenia może zadzwonić znalazca.

Zapamiętaj lub zapisz uniwersalny nr telefonu do zastrzegania bankowych kart lub innych usług płatniczych: (+48) 828-828-828

Serwis jest dostępny także dla połączeń zagranicznych. Bezpłatna usługa połączy Cię z Twoim bankiem (płacisz tylko za połączenie wg stawki Twojego operatora). Jest to najlepsze rozwiązanie, gdy nie pamiętasz numeru telefonu do Twojego banku lub posiadasz kilka kart płatniczych wydanych przez różne banki. Weź pod uwagę, że razem z utratą portfela możesz utracić także Twój smartfon (więcej na www.zastrzegam.pl).

Źródło: FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP